تماس
021-66582923

والدین سالمند ما نیز روزی جوان و زیبا بوده اند و گذر زمان و ناملایمات زندگی این چنین خمیده و چروکیده شان کرده .اما این ظاهر امر است چون این سختی ‌ها گوهر وجودی شان را به‌خوبی صیقل داده و آنها را به الماس های نایابی تبدیل کرده که اگر فرزندانشان ارزش این جواهرات را به خوبی بدانند، می‌توانند از برکت وجود آنها برای موفقیت‌های بیشتر و ارتقاء سطح کیفی زندگی شان استفاده کنند زیرا برای خانواده حکم ستون‌های محکمی را دارند که تجربیات ،اندوخته‌ها و تدابیریشان تکیه گاهی است که مانع انتخاب راه غلط و فروپاشی نظام خانه و خانواده می‌شود. در این مقاله در صدد هستیم که به نقش تاثیرگذار سالمندان در پیشرفت و محکم تر شدن پیوند بین اعضای خانواده بپردازیم.

استفاده از تجربیات سالمندان برای شناخت راه درست زندگی

سالمندان اگرچه پیر و ناتوان به نظر می آیند، اما توانایی های زیادی دارند زیرا برخلاف جوان‌ترها که فقط جلوی پای خود را می‌بینند و آینده‌نگر نیستند،دید بسیار عمیقی به زندگی دارند و تقریباً با دنیا دیده گی که دارند و تجربیاتی که در طی سالیان عمرشان به دست آورده اند می توانند آینده ی راه های انتخابی ما را به خوبی حدس بزنند.

پس بهتراست که اعضای خانواده همواره هنگام قدم گذاشتن در یک راه جدید یا گرفتن تصمیمات مهم زندگی، از مشورت انها بهره ببرند تا موفقیت خود را تضمین کرده و دچار شکست نشوند.

تقویت روحیه اعضای خانواده

سالمندان در واقع قطب عاطفی خانواده هستند زیرا بدلیل فراغت از کار ،اکثراً در منزل حضور دارند و اعضای خانواده برای هم صحبتی و درد دل کردن با آنها همیشه به آنها دسترسی خواهند داشت و برایشان حکم پناهگاهی را دارند که در شرایط سخت روحی به آن پناه میبرند ، همچنین درایت و آرامش در سالمندان موجب شده که به راحتی بتوانند با لحن گرم و شیرین خود به اختلافات و درگیری‌های بین اعضای خانواده پایان داده و با محبتی که به خانواده تزریق می‌کنند، بتوانند پیوند بین اعضا را مستحکم تر کنند.

بهره گرفتن از سالمندان برای حل مشکلات

از آنجایی که پدر و مادر پیرمان نیز،سنی که ما اکنون در آن هستیم را پشت سر گذاشته اند و از مشکلات، نیازها و تفکرات آن دوران آگاهاند،به خوبی می‌توانند با پختگی و صبری که در اثر گذر زمان و چشیدن شیرینی و تلخی زندگی و گذشتن ازبستی و بلندی ها به دست آورده اند، راهکارهای سنجیده تری برای حل مشکلات ارائه دهند .زیرا آنها از لحاظ فکری بسیار قوی و کامل هستند و چون مبنای تمامی راهکارهایشان از روی عقل و منطق میباشد و مانند جوان‌ها از روی احساس عمل نمیکنند،در حل مشکلات توانمندتر هستند.

(( در ادامه این مبحث پیشنهاد می شود مقاله آموزشی نقش مشاور در برطرف کردن مشکلات روحی سالمندان را حتما مطالعه نمایید ))

حرف پایانی

وجود سالمندان در خانواده سراسر نعمت است زیرا علاوه بر تمام مزایای ذکر شده بزرگترین درسی که از خود به جای می گذارد احترام به والدین در همه دوران های زندگی بخصوص در پیری و فرسودگی است.

زیرا وقتی کودکان ببینند که پدر و مادرشان با والدین کهن سال خود با مهر و محبت رفتار می‌کنند، از آنها الگوبرداری کرده و در آینده برای پدر و مادر خود و یا هر فرد مسنی احترام و ارزش زیادی قائل می‌شوند و سعی دارند که از وجود آنها نهایت استفاده را ببرند.

زیرا هر چقدر هم که داری مدارج بالای تحصیلی و علمی باشند باز هم برای موفقیت به تجربه نیاز دارند.اما وجود سالمندان عزیز این امکان را به جوان‌ترها می‌دهد که بدون آزمون و خطا و هدر دادن سال های با ارزش عمر ،بهترین و صحیح ترین راه را برای زندگی خود برگزینند و از انحراف و کج روی به دور باشند.

در نظر داشته باشید که در ازای این همه لطفی که والدین سالمندمان در حق ما انجام می دهند، تنها یک خواسته از ما دارند و آن ارج نهادن، تکریم و حفظ احترام آنهاست و دیگر هیچ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

2 × 1 =

فهرست