تماس
021-66582923

نکات ایمنی در خانه برای کودکان توسط والدین

پرستار بیمار, پرستار کودک, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
ایمنی در خانه برای کودکان توسط والدین

کودکان از سن چهار ماهگی به بالا توانایی حرکتی دارند و چون مفهوم و درکی درست از خطر ندارند به هر کار و وسیله ای دست میزنند. رعایت نکات ایمنی در خانه برای کودکان در این سن بسیار مهم می باشد . کودکان در این سن بسیار کنجکاو هستند که این کنجکاوی دلیل بر رشد سلامت آنها است . کودکان در این سن شروع می‌کنند روی زمین چهار دست و پا راه می روند و این توانایی را دارند که هر چه روی زمین قرار دارد بردارند و در دهان خود بگذارند.

مراقبت از کودکان ۴ تا ۴۸ ماه دقت خیلی بیشتری می‌خواهد. مادران و پرستار کودک در منزل باید حواس خود را بیشتر جمع کنند که از اسباب بازی های خیلی کوچیک را دم دست کودک قرار ندهند .

مواظب غذایی که کودکان می خورند هم باشید مثل میوه هایی که کوچک هستند مانند انگور ، زردآلو. استفاده از موز برای جلوگیری از خفگی نوزادان در این نوع محدوده سنی بهتر است برای مصرف این میوه ها از پستانک میوه خوری استفاده کنید تا ایمنی بیشتری داشته باشند.

چگونگی رعایت نکات ایمنی در خانه برای کودکان:

علاوه بر مواردی که گفته شد خطرات دیگری در منزل کودکان را تهدید می‌کند که ما به کمک کارشناسان بخش سلامت آتیه پرستاران همه آنها را برای شما بازگو خواهیم کرد با ما همراه باشید.

با وجود کودک نوپا در منزل باید همه جوانب را بررسی کنید. برای مثال وجود وسایل در اتاق پذیرایی . که اصلا ایمنی ندارند و شما باید خطرات احتمالی را بررسی کنید .

  • تزیینات و دکوری های منزل
  • قاب عکس های روی میز در سالن و روی دیوار ایمنی ندارند.
  • تلویزیون
  • پریزهای برق
  • گوشه‌ی میز تلفن، میز تلویزیون و میز غذاخوری بسیار خطرناک هستند .

هوشیاری مادر و رعایت ایمنی در منزل:

مادر باید توجه داشته باشد که وقتی کودک دستش را از چیزی می‌گیرد و بلند می‌شود خطری او را تهدید نکند. برای مثال وقتی کودک بلند میشود مجسمه تزیینی و یا دکوری روی میز یا روی مبل نباشد چون با هر بار گرفتن نوزاد از این وسیله برای بلند شدن ممکن است آنها را بکشد و به سمت سر و صورت خودش بیاندازد.

همین طور در مورد تلویزیون برای مثال کنترل و اسباب بازی هایی که باعث پرت کردن به سمت تلویزیون می شود و با شیشه تلویزیون برخورد می‌کند از کودک خود دور کنید و همینطور دوری از خودکارها و مدادهای رنگی چون با طیف رنگارنگ بودنشان باعث جذب کودک می‌شود حواسمان باشد که آنها را در گوش، بینی و تا چشم خود فرو نکند.

ایمنی اتاق خواب کودک :

اتاق خواب کودک باید ایمنی لازم را داشته باشد و باید از هرگونه وسایل شکستنی و تیز به دور باشد. تخت کودک باید به دور از پنجره باشد چون کودکان کنجکاو هستند و با هر بار بیدار شدن از خواب می تواند روی تخت بایستند و از بلندی پنجره به بیرون نگاه کند. کمد، وسایل کودک و همین طور پنجره های اتاق کودک باید محافظ داشته باشند . روی دستگیره آنها از قفل استفاده شود تا کودک نتواند درب پنجره و منزل را به تنهایی باز کند .

( در ادامه توصیه می شود مقاله آموزش نکات ایمنی به کودکان توسط والدین را حتما مطالعه نمایید )

والدین و مراقب در منزل حتما به موارد زیر توجه لازم را داشته باشد:

  • کودکان زیر ۳ سال نباید از اسباب بازی با قطعات کوچک استفاده کنند. بهتر است قبل از خریداری اسباب بازی ها به نکات نوشته شده روی جعبه آنها توجه کنیم. همه اسباب بازی هایی که اندازه آنها زیر ۳ سانت باشد کودک به راحتی داخل دهانش می گذارد ومتاسفانه راه هوایی و تنفس آنها را میبند.
  • مواظب اشیای فلزی کوچک مانند پیچ میخ و همینطور میل های بافتنی باشیم . چون کودکان آنها را به داخل پریز می‌کنند و خطر برق گرفتگی وسوختگی دارد. متاسفانه در موارد این چنینی مرگ آنها را تهدید می‌کند .
  • بهتر است برای همه پریزهای داخل منزل از درپوش استفاده کنیم.
  • مادران توجه کافی به نوع پرده هایی که انتخاب می‌کنند باشند. کودکان زیر ۳ سال از وسیله های بلندی مثل روسری، کمربند، طناب، سیم تلفن و هر وسیله این چنینی استفاده می‌کنند و آن را به دور گردن خود می‌پیچند که این هم باعث خفگی در کودکان می‌شود.
  • والدین مواظب مداد شمعی ها باشند. مداد شمعی برای افراد زیر ۲ سال ممنوع است. مدادهای شمعی کوچک را از زیر دست کودکان خود بردارید چون کودکان همانطور که گفته شد کنجکاو هستند و خیلی راحت آنها را در داخل دهان خودشان قرار می دهند. متاسفانه تعداد زیادی از مرگ و میرها در جهان از همین روش اتفاق می افتد.

امن کردن آشپزخانه برای کودکان خود :

آشپزخانه ایمنی کمتری نسبت به دیگر قسمت های منزل دارد و کودکان در این بخش بیشتر مورد آسیب قرار می‌گیرند. کودکان زیر ۳ سال وقتی وارد آشپزخانه می شوند همه چیز برایشان جلب توجه می‌کند. برای مثال کودکان از در اجاق گاز میگیرند و بلند میشوند حالا اگر اجاق گاز هم روشن باشد خودتان تصور کنید که چه اتفاق بدی می‌تواند کودک را تهدید کند.

یا اینکه اگر کابینت محافظ نداشته باشد ، دوست دارند ظروف خطرناک شیشه و بلور را از کابینت بیرون بیاورند و با آنها بازی کنند و به هم زدن آنها موجب شکستگی می‌شود و گاه ممکن است پایش را به روی شکستگی ها قرار دهد که این پارگی ها و این خونریزی‌ها به دلیل رعایت نکردن ایمنی درکودکان بسیار اتفاق افتاده است .

شیر های اجاق گاز با حرکت کوچکی باعث چرخش می شود و گاز را درون اتاق بدون توجه مادر پخش می کند که عواقب جبران ناپذیری دارد . پس همیشه مراقبت شیرهای گاز باشید.

نکات مهم در رعایت کردن نکات ایمنی در خانه برای کودکان :

برای جلوگیری از مشکلات پیش رو و رعایت کردن نکات ایمنی در خانه برای کودکان باید مواردی را رعایت کنیم .

  • درب کابینت و اتاق ها باید محکم و با استفاده از محافظ بسته شده باشند.
  • تلویزیون را روی دیوار و در قسمت بالا نصب کنید که کودکان در خانه بتوانند آزادانه و بهتر بازی کنند .
  • وسایل تزیینی داخل خانه را بردارید و همینطور وسایل شکستنی .
  • از هیچ روکشی برای انداختن مبل و میز استفاده نکنید.
  • برای کلید پریز از درپوش استفاده کنید
  • قرص و دارو را از دسترس کودکان در یخچال دور کنید.
  • بر روی گوشه های میز عسلی حتماً گوشه گیر گرد تهیه کنید تا دیگر تیز نباشند و سر کودکان با آنها برخورد نکند.
  • و از همه مهم تر اسباب‌بازی‌های ریز و شکننده کودک را بردارید و اسباب‌بازی‌هایی را تهیه کنید که مناسب سن آنها هستند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

17 + 16 =

فهرست