تماس
021-66582923
پرستار بیمارپرستار سالمندپرستاری در منزل

ورم بیضه در سالمندان ، علت و درمان خانگی با پرستار سالمند

ورم بیضه در سالمندان یکی از اساسی ترین مشکلاتی می باشد که بسیاری از سالمندان دچار آن می شوند. بنا بر گزارشات پرستاران سالمند در آتیه پرستاران سلامت که وظیفه مراقبت و پرستاری از سالمندان را برعهده دارند سالمندان زیادی هستند که دچار این بیماری یا مشکل شده اند و از آن رنج می برند. این گزارشات باعث شد که کارشناسان این موسسه پرستاری، مقاله ای را تهیه کنند با عنوان ورم بیضه در سالمندان. که علت ها و راه های درمان آن را شرح می دهد پس خواهشمندیم تا پایان این مبحث ما را همراهی نمایید.

زمانی که در کیسه بیضه که بیضه ها درون آن قرار دارند تورم ایجاد شود علت های متفاوتی برای آن میتواند وجود داشته باشد. ورم بیضه در سالمندان میتواند بر اثر غده های غیر نرمال در بیضه، ملتهب شدن آنها و حتی آب آوردن بیضه به وجود بیاید. این تورم گاهی با ایجاد درد همراه است و در گاهی موارد هیچ گونه دردی بر فرد عارض نمیشود.

علت به وجود آمدن ورم بیضه در سالمندان

بنا بر تحقیقات انجام شده توسط کارشناسان مرکز پرستاری سالمند، علت های زیادی می تواند باعث ایجاد ورم بیضه در سالمندان باشد. که در زیر به تعدادی از این علت ها اشاره ای کوتاه کرده ایم.

  • ملتهب شدن بیضه : این نوع التهاب بر اثر وجود یک ویروس در بیضه ها میباشد که باعث ایجاد تورم میشود و میتواند لوله ی پشت بیضه ها که اسپرم ها درون آن قرار میگیرند را نیز ملتهب کند.
  • ایجاد ضربه و فشار به بیضه میتواند علت ورم کردن بیضه باشد.
  • ایجاد فتق مغبنی میتواند باعث ورم بیضه در سالمندان شود. این مشکل به این صورت است که یک حالت برآمدگی شکل در کیسه بیضه به وجود می آید که علت آن بیرون زدگی قسمتی از روده در فضای خالی شکم میباشد.
  • چرخش بیضه : یکی دیگر از علت های ورم بیضه در سالمندان پیچ خوردگی بیضه ها میباشد. در این صورت جریان خون در این ناحیه قطع خواهد شد که اگر سریعا اقدام نشود منجر به برداشتن بیضه در سالمندان خواهد شد.
  • ایجاد یک توده در لوله پشت بیضه: این توده ایجاد شده آبکی هستند و خوشبختانه خوش خیم هستند و درد آنچنانی برای سالمند ایجاد نخواهد کرد.
  • بروز عارضه سرطان در بیضه ها : ایجاد یک تومور در بیضه ها که با بی حسی و درد در این ناحیه همراه است.
  • آب آوردن بیضه: این اختلال باعث میشود یک مایع بین لایه های کیسه در بیضه ها جمع شود که باعث تورم و سرخی در بیضه میشود که اصطلاحا به آن هیدروسل میگویند.
  • واریکوسل: این عارضه ایجاد واریس هایی در کیسه بیضه مییاشد و هیچ گونه درد و نشانه ای از خود بروز نمی دهد اما اگر سیاهرگ های موجود فشار زیادی را به وجود بیاورند میتواند عامل ناباروری شود.

وجود بیماری های مقاربتی و علت ایجاد تورم در بیضه ها

بیماری های مقاربتی که بر اثر وجود باکتری به وجود می آیند میتواند باعث تورم و التهاب در بیضه ها شود که معمولا با مصرف آنتی بیوتیک درمان میشود. این بیماری ها میتواند عفونت پروستات را نیز در بر داشته باشد و معمولا در بین مردان 19سال تا 35 سال که فعالیت جنسی با چند نفر یا فعالیت جنسی که بدوم محافظت باشد به وجود می آید.

باکتری و ویروس حاصل از بیماری اوریون هم میتواند باعث ایجاد ورم بیضه در سالمندان شود در این حالت بیضه ها کوچک میشوند که اگر درمان نشود نیاز به استفاده از سوند برای سالمندان اجباری میشود.

چه نشانه هایی برای بروز ورم بیضه در سالمندان وجو د دارد؟

قابل توجه سالمندان و افرادی که خدمات پرستاری در منزل برای سالمندان انجام می دهند. اگر نشانه هایی مانند موارد زیر در بیضه های سالمند مشاهده کردید حتما باید در اولین فرصت با پزشک مختصص سالمند درمیان بگذارید. این موارد شامل

  • سرخ رنگ شدن ومتورم شدن بیضه ها
  • سنگین شدن بیضه ها
  • به وجود آمدن خون در مایع منی
  • احساس درد در قسمت کشاله ران
  • علائمی مانند تب و تهوع و سوزش موقع دفع ادرار

ملتهب شدن بیضه ها بعد از چند روز میتواند باعث درد وعفونت شود وبعد از دفع ادرار با سوزش همراه خواهد بود.

تشخیص ورم بیضه در سالمندان توسط پزشک

شخص سالمند زمانی که علائم بروز ورم را در خود پیدا میکند باید تمامی این علائم را با پزشک خود درمیان بگذارد وسپس پزشک با بررسی بیضه ها وسوالاتی از بیمار که روند متورم شدن در زمان فعالیت ها را از او میپرسد و در صورت نیاز به بیمار توصیه میکند سونوگرافی بیضه ها را انجام دهد واز این طریق میتواند درون بیضه ها را مورد بررسی قرار دهد و به تشخیص قطعی آن پی ببرد.

راه های درمان کردن ورم بیضه در سالمندان :

نوع درمان کردن ورم بیضه به علت بروز آن ربط پیدا میکند. به طور مثال اگر علت اصلی تورم بیضه عفونت ناشی از آن باشد مصرف آنتی بیوتیک برای مقابله با آن کافی است اما اگر مصرف خوراکی این دارو تاثیر گذار نباشد پزشک از راه تزریق آنتی بیوتیک را توصیه میکند و از بیمار میخواهد از لباس زیر تنگ برای کاهش درد خود استفاده کند اما اگر علت تورم بیضه فتق مغبنی، واریکوسل یا هیدروسل باشد پزشک از راه جراحی اقدام به درمان خواهد کرد.

درمان سرطان بیضه

برای درمان سرطان روش های متفاوتی وجود دارد این روش ها متناسب با نوع سرطان و زمان تشخیص آن متفاوت خواهد بود معمولا روش شیمی درمانی و پرتو درمانی برای این درمان صورت میگیرد که اگر جوابگو نباشد از روش جراحی برای برداشتن بافت آسیب دیده استفاده میشود.

درمان خانگی برای تورم بیضه در سالمندان :

راه های درمانی ورم بیضه در سالمندان به روش های خانگی میتواند بسیار موثر باشد، پس بنا بر پیشنهاد کارشناسان آتیه پرستاران سلامت، سالمندان و مراقبین سالمند در منزل حتما سعی کنند موارد زیر را انجام دهند تا این مشکل رو به بهبودی رود.

  • گذاشتن کیسه یخ روی بیضه برای کاهش التهاب آن
  • خوردن مسکن
  • استفاده از لباس زیر محافظتی بیضه بند
  • نشستن سالمند در وان آب
  • منع برداشتن وسایل سنگین
  • بالا کشیدن کیسه بیضه در خواب باعث کاهش درد میشود در این صورت بیضه ها در بین پاها قرار نمیگیرد.
  • نوشیدن مایعات فراوان میتواند هیدروسل ناشی از تورم را درمان کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

2 × 3 =

درخواست مشاوره پرستاری از آتیه پرستاران سلامت
فهرست