تماس
021-66582923

علت ورم پلک چشم و درمان های خانگی آن

پرستار سالمند, پرستار کودک, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
علت ورم پلک چشم و درمان های خانگی

ما در این مقاله قصد دارید در مورد ورم پلک چشم و راه های درمانی و معالجه آن اطلاعاتی را به شما عزیزان ارائه بدهیم لازم است بدانید زمانی که چشم دچار تورم می گردد در واقع مایعات در لایه های اطراف چشم دچار التهاب می گردند که علت و دلایل متفاوتی برای آن وجود دارد از علت های ورم پلک چشم و درمان های آن می توانید به موارد زیر اشاره کنیم :

علتهای اصلی بوجود آمدن ورم پلک چشم در چیست ؟

به وجود آمدن کیست روی پلک :

اگر شما دچار درد در ناحیه پلک و چشم های خود شده اید احتمال دارد یک نوع کیست درون قسمت میانی پلک شما ایجاد شده باشد که زمان درمان آن می‌ تواند چندین هفته باشد شما برای درمان این کیست می توانید یک پارچه و یا حوله ای را که گرم کرده اید را روی چشم‌ های خود قرار دهید تا گرمای حاصل از آن ترشحات درون کیست را خالی کند اما اگر کیست بعد از چندین روز بهبود نیافت و محتویات آن خارج نشد باید حتماً به پزشک مراجعه نمایید .

ایجاد گل مژه :

گل مژه یکی دیگر از علت های ورم پلک چشم می باشد و معمولاً در پلک پایین نزدیک مژه ها شکل می گیرد شما می توانید از یک کمپرسی گرم برای کاهش علائم آن استفاده کنید دقت داشته باشید در این حین که گل مژه روی چشم شما ایجاد شده است هرگز از مواد آرایشی استفاده نکنید احتمال دارد عفونت با این مواد بیشتر شود .

بروز چشم صورتی :

این مورد نیز از دیگر علت های ورم پلک چشم می باشد که بر اثر عفونت ویروسی شکل می‌گیرد و چشم‌ ها را ملتهب می‌ کند عفونت ناشی از ویروس روی تمامی قسمت های چشم از جمله مژه ها دیده می‌شود شما تنها کاری که می توانید هنگام بروز چشم صورتی انجام دهید این است که با و پنبه و آب گرم چرک های اطراف چشم خود را پاک کنید و از لوازم آرایشی استفاده نکنید تا درمان شود .

بروز بیماری گریوز :

این نوع بیماری که به غدد درون ریز ارتباط پیدا می‌ کند و باعث می‌ شود تیروئید بیش از حد فعالیت کند و به صورت نادرست سلول های خود را آزاد می‌ کند که با عفونت‌ هایی که وجود ندارند مقابله کند این آنتی بادی های آزاد شده باعث التهاب و تورم در چشم می گردد که برای درمان آن باید از دارو های خاصی استفاده کرد .

ویروس تبخال چشمی :

یکی از علت های ورم پلک چشم مربوط به تبخال چشمی می باشد که بر اثر عفونت ایجاد می شود .

( در ادامه توصیه می شود مقاله درمان خانگی ناخنک چشم را مطالعه نمایید )

ایجاد بلفاریت :

بلفاریت یک نوع بیماری در افرادی است که پلک چرب و شوره دار دارند و معمولاً پلک آن ها دچار التهاب و درد می شود شما می توانید با انجام راه کارهایی مانند پاک کردن مواد آرایشی از چشم‌ ها از بروز آن جلوگیری کنید و باکتری‌ های آن را از بین ببرید لازم است بدانید این مورد درمان قطعی ندارد و شما می توانید با پماد های آنتی بیوتیک عفونت های آن را کمتر کنید.

بروز حساسیت :

قرمزی ،خارش و تورم روی چشم ناشی از حساسیت و آلرژی های موجود می باشد که می‌تواند برای افراد باعث آزار گردد شما با شناخت این مواد آلرژی زا می توانید از آن ها دوری کنید و یا از قطره های ضد حساسیت برای چشم خود استفاده نمایید در صورتی که علائم خیلی‌ حاد شود و با قطره درمان نشود باید به پزشک مراجعه نمایید .

عدم خواب خوب و ایجاد خستگی :

زمانی که به خوبی نخوابیده باشید و خستگی داشته باشید احتمال دارد که چشم شما دچار تورم شود و این مورد می تواند از علت های ورم پلک چشم باشد که با یک کمپرس سرد روی چشم ها می توانید آن را درمان کنید و یک لیوان آب بخورید تا احتباس مایعات درون پلک را کمتر کند.

اشک ریختن :

زمانی که شما بر اثر ناراحتی اشک می ریزید و گریه می کنید رگ های خونی داخل چشم پاره می شود و تورم را در پلک به وجود می‌آورد و باعث احتباس مایعات می گردد شما برای درمان تورم ناشی از گریه باید یک کمپرس سرد روی چشم های خود قرار می دهید و سر خود را بالاتر از بدن قرار دهید و آب فراوان بنوشید تا احتباس کاهش پیدا کند .

( در ادامه توصیه می شود مقاله 10 روش درمان خانگی چشم درد را مطالعه نمایید )

مراقبت در منزل و درمان های خانگی برای ورم پلک چشم :

  • مصرف بابونه :
    از آن جا که با بونه خاصیت ضد التهاب دارد می‌ تواند عفونت‌ های ایجاد شده در چشم را برطرف نماید شما می توانید برگ های آن را در آب حل کنید و چشم های خود را با آن شستشو دهید .
  • استفاده از گلاب :
    یکی از روشهای درمان خانگی ورم پلک چشم استفاده از گلاب می باشد مقداری از آن را درون چشم خود بچکانید تا التهاب ، قرمزی و تورم و آن را کاهش بدهد .
  • استفاده از خیار :
    شما می توانید برای تورم روی پلک های خود خیار را حلقه کنید و روی چشم های خود قرار دهید و شاهد برطرف شدن تورم پلک های خود باشید .
  • ماساژ دادن :
    یکی دیگر از راه کارهای درمان ورم پلک چشم ماساژ می باشد با ضربات آرام یا ماساژ ناحیه متورم شده جریان گردش خون را بالا می‌برید و باعث می شود التهاب ناشی از آن کاهش پیدا کند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

نوزده + 9 =

فهرست