تماس
021-66582923
ویار در بارداری

ویار در بارداری و رعایت اصول تغذیه در ویار

ویار در بارداری دوره ای بارداری می باشد که اکثر مادران با آن مواجه می شوند . دوران بارداری با تمام شیرینیها و لذت هایی که ناشی از حس قوی مادر شدن و احساس ارزشمند وجود یک نوزاد در درون شکم و همراه شدن این نوزاد با تمام حس های مثبت و منفی و غم و شادی که مادر در طول این دوره تجربه میکند میتواند احساس ها و عوامل ناخوشایندی هم برای مادر داشته باشد. از جمله این عوامل میتوان از واژه ای به نام ویار بارداری نام برد. در این مبحثِ آتیه پرستاران می خواهیم راجعب این عمل که ویار نام دارد توضیحاتی کاملی را برای شما عزیزان شرح دهیم . با ما همراه باشید.

ویار در بارداری چیست ؟

ویار در بارداری به این معناست که یک مادر باردار در چند ماهه اولِ دوران بارداری به یک باره علاقه خاصی به خوردن یک خوراکی خاص از خود نشان میدهد و میل شدیدی به خوردن آن خوراکی در همان لحظه دارد. اما ویار در حاملگی تنها به این مسئله ختم نمی شود، بلکه چیزی که اتفاق می افتد این است که مادر باردار با وجود اینکه به شدت هوس کرده که آن ماده خوراکی را میل کند، اما ممکن است با خوردن مقدار کمی از آن دیگر علاقه ای به خوردن آن نداشته باشد .

همچنین مسئله دیگری که ممکن است در ویار اتفاق بیفتد، حالت تهوع و استفراغ مادر است که این موضوع در بیشتر مادرهای باردار اتفاق می افتد. پزشکان متخصص علت این تهوع را ناشی از تغییرات هورمونی که در بدن مادر اتفاق می افتد، می دانند.

این حالت در بیشتر مادران باردار تا هفته ۱۶ بارداری بهبود پیدا میکند. اما ممکن است در تعداد کمی از مادران هم این تهوع تا پایان دوران بارداری ادامه پیدا کند و همراه مادر باردار باشد. بیشترین زمانی که مادر باردار دچار حالت تهوع میشود، معمولاً صبح است به همین دلیل است که گاهی آن را بیماری صبحگاهی نیز میگویند .

ویار چه عوارضی ممکن است داشته باشد⁉️

مادر باردار ممکن است به علت حالت تهوع و استفراغی که در این دوران دارد، نتواند به حد کافی و مناسب خود را تغذیه کند .این امر علاوه بر اینکه مشکلاتی از نظر ضعف و کاهش وزن برای مادر بوجود می آورد، ممکن است برای نوزاد هم عوارضی مانند وزن نگرفتن داشته باشد و اگر این بی اشتهایی مادر تا ماه ها بعد ادامه داشته باشد، حتی ممکن است باعث سقط جنین و حتی زایمان زود رس شود.

رعایت اصول تغذیه ای در زمان ویار در حاملکی:

  • باید سعی شود که به یکباره معده پر و یا خالی نشود.
  • بهتر است که غذا را در حد سبک و در وعده های بیشتر میل کنید‌.
  • در این دوره بهتر است از مواد غذایی حاوی پروتئین استفاده شود.
  • سعی شود در هنگام خوردن غذا آب و مایعات استفاده نشود.
  • از خوردن غذاهایی که بوی زیاد دارند دوری شود.
  • سعی شود غذا به آرامی خورده شود و نه با عجله و تند تند.
  • خودتان را به مدت طولانی گرسنه نگه ندارید.
  • قبل از بلند شدن از رختخواب بهتر است از نان خشک و بیسکویت برای کاهش حالت تهوع استفاده شود.

(در ادامه توصیه می شود مقاله خطر کبد چرب در دوران بارداری را مطالعه نمایید)

ویار در بارداری و رعایت اصول تغذیه

در دوران ویار در بارداری ممکن است ویار در مادران به گونه‌های متفاوت باشد. به فرض مثال یک مادر باردار نصف شب هوس یک چلوخورشت خاص بکند و یا از یک غذای دیگر متنفر شود. چیزی که درباره ویار در بعضی از مادران باردار دیده می شود این است که ممکن است هوس خوردن چیز های غیر خوراکی مانند مهر، خاک و یا حتی زغال به سرشان بزند که خوردن آنها ممکن است سلامت مادر و جنین را به خطر بیندازد. به این اختلال (پیکا) یا هرزه خواری می گویند.

علت این کار ممکن است کمبود برخی ویتامین ها مانند آهن در بدن مادر باشد که البته این کمبود به هیچ وجه به این معنا نیست که شما این ویتامین ها را مصرف نمی کنید بلکه ممکن است دلیل آن مشکل جذب ویتامین ها توسط بدن باشد. اگر تمایل مادر به خوردن این مواد غیر خوراکی زیاد باشد باید به پزشک مراجعه کند.

ویار نوزاد پسر با دختر چه تفاوتی دارد⁉️

شاید از قدیمی های فامیلان شنیده باشید که مثلا چون ویار فلان چیز شیرین و یا ترش دارید و یا اینکه ویارتان شدید و یا کم است ممکن است که مثلا فرزند شما پسر یا دختر باشد.

البته برخی از تحقیقات نشان داده است که مادر نوزاد دختر معمولاً ویار بیشتری دارد و اینکه مادرانی که بیشتر ویارشان در سه ماهه اول بارداری است، احتمال اینکه فرزندشان دختر باشد بیشتر است. اما هیچ کدام از این اما و اگر ها چندان قابل اعتماد نیست.

هشدار هایی در مورد ویار در بارداری :

مادران باردار باید بدانند که به هیچ عنوان از ویارانه ها به عنوان جایگزین وعده اصلی استفاده نکنند. این در صورتی است که زمانی که مادر به مدت چند ساعت چیزی نخورده است و به جای غذا خوردن به ویارانه روی می آورد و بعد از آن هم که دیگر میلی به خوردن غذا ندارد. همچنین ممکن است مصرف زیاد برخی ویارانه ها، مثلا شیرینی جات سبب افزایش وزن مادر در دوران بارداری می شود .

وقتی شما تمایل به خوردن چیزی دارید این نشان دهنده آن است که ممکن است بدن شما به ویتامین یا سدیم و کلسیم ناشی از آن ماده خوراکی نیازمند باشد، اما باید مراقب وزن خودتان هم باشید و اگر نتوانستید که در خوردن مراقبت کنید، حق گرفتن رژیم سر خود را در این دوره ندارید و باید با پزشک مشورت کنید.

( پیشنهاد می شود مقاله علت شکم درد در اوایل بارداری را مطالعه نمایید)

ارتباط بین ویار در بارداری و دیابت :

یک مادر باردار در دوران بارداری حتما کلمه دیابت بارداری را بارها شنیده است . بله مادران باردار در دوران بارداری باید مراقب قند خون خود باشند و از مصرف خوراکی هایی که قند ساده دارند پرهیز کنند. اینکه مادر باردار هوس خوردن شیرینی زیاد می‌کند، باید به عواقب آن هم آگاه باشد.

مادر باردار سعی کند چیز هایی که قند طبیعی دارند را جایگزین این شیرینی ها کند یا اینکه مثلاً اگر هوس فست فود کرده است به جای اینکه از بیرون چیزی سفارش دهد، سعی کند با مواد تازه و‌ کم چرب چیزی را که سالم تر است و باب میلش است، استفاده کند و به این طریق دوران بارداری سالمی را پشت سر بگذارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

3 × پنج =

فهرست