تماس
021-66582923
ویتامین‌ های مورد نیاز سالمندان

ویتامین‌ های مورد نیاز سالمندان

ویتامین‌ های مورد نیاز سالمندان را خانواده ها و پرستاران سالمند حتما باید بدانند تا بتواند ویتامین ها سالمند خود را تامین نمایند. باید به مواد غذایی که سالمند در طول شبانه‌ روز مصرف می‌ کند حساسیت به خرج داده و نیز حتما باید به این نکته توجه داشت که بدن فرد سالمند به چه مواد مغذی و ویتامین‌ هایی احتیاج دارد. با افزایش سن بدن سالمندان ضعیف می‌‌ شود و اندام‌ های بدن کارایی را که قبلاً داشته‌ است را از دست می‌ دهد.

پس رسیدن انواع ویتامین‌ ها و مواد مغذی مورد احتیاج بدن به سالمند برای او ضروری می‌ باشد، چون بدن افراد به‌ ویژه سالمندان به ویتامین‌ ها نیاز دارد تا سلول‌ ها بتوانند کار و عملکرد طبیعی خود را داشته باشند و در صورت نرسیدن ویتامین‌ ها و مواد مغذی به بدن سالمند ، او در معرض ابتلا به انواع بیماری ها قرار می‌ گیرد پس اطرافیان سالمند یا فردی که پرستاری سالمند را انجام می دهد حتما باید به تغذیه سالمند توجه بسیار زیادی کند تا سالمند ضعیف نشود و بتواند ادامه زندگی خود را با خوشی و سلامتی بگذراند.

انواع ویتامین‌ هایی که بدن افراد مسن به آن‌ ها احتیاج دارد :

1- ویتامین دی در سالمندان :

ویتامین دی یکی از ویتامین های مورد نیاز سالمندان می باشد . این ویتامین بر روی بافت استخوان‌ ها تاثیر گذار است ، ویتامین دی (درمان خانگی کمبود ویتامین دی) به دستگاه گوارش کمک می کند تا مواد مغذی و ویتامین‌ ها را بهتر از مواد غذایی جذب کند و یکی از این مواد مغذی مهم کلسیم نام دارد که به قوی نگه‌ داشتن استخوان‌ ها کمک می‌ کند و باعث تقویت بافت استخوان شده و از شکسته شدن آن و پوکی استخوان جلوگیری می‌ کند.

ولی برای دریافت ویتامین دی می‌ توان در طول روز دقایقی را زیر تابش نور خورشید قرار گرفت. البته باید دقت داشت که خیلی زیاد نباید در این شرایط قرار گرفت چون اگر بیش‌ از حد معمول زیر نور خورشید قرار بگیرد ممکن است فرد سالمند به اختلالات پوستی دچار شود.

راه دیگر برای دریافت ویتامین دی استفاده از برخی از مواد خوراکی است و نیز راه دیگر برای دریافت ویتامین دی استفاده از برخی مواد خوراکی می‌ باشد مثل اکثر غذا های دریایی مانند ماهی‌ ها و یا از قرص‌های ویتامین دی که در داروخانه‌ ها وجود دارد می‌ تواند ویتامین دی مورد نیاز خود را به دست آورند .

( در ادامه توصیه می شود مقاله ویتامین های مفید برای پروستات را مطالعه نمایید)

2- مصرف ویتامین ث :

این ویتامین برای همه افراد به خصوص سالمندان بسیار ضروری است. ویتامین ث باعث بالا بردن سیستم ایمنی بدن و تقویت گلبول های سفید می‌ شود و احتمال مبتلا شدن به انواع بیماری‌ ها را کم می‌ کند. این ویتامین به جذب ماده ی مغذی آهن کمک شایانی می‌ کند که با جذب آهن کافی احتمال ابتلای افراد مسن به بیماری‌ های خاص و بسیار خطرناک نیز کم می‌ شود.

برای دریافت ویتامین ث می‌ تواند با خوردن مواد خوراکی مثل انواع میوه‌‌ها مانند نارنگی ، پرتقال ، انواع سبزی‌‌ ها مانند ریحان ، شاهی ، انواع کلم‌‌ ها مانند بروکلی ، کلم‌ پیچ سفید و قرمز استفاده کرد. اما برای اکثر افراد مسن سخت و دشوار است که به‌ صورت روزانه این مواد خوراکی را تهیه و مصرف کنند ، درنتیجه این افراد می‌ توانند از قرص‌ های جوشان ویتامین ث موجود در داروخانه‌ ها برای به دست آوردن ویتامین ث مورد نیاز بدنشان استفاده کنند .

(در ادامه توصیه می شود مقاله کمبود ویتامین ها را چگونه تشخیص بدهیم را مطالعه نمایید)

 انواع ویتامین‌ های مورد نیاز سالمندان

3- ویتامین آ برای سالمندان :

این ویتامین هم دارای فایده‌ های فراوانی می‌ باشد و از ویتامین های مورد نیاز سالمندان می باشد. این ویتامین مزایایی مثل ؛ بالا بردن سیستم ایمنی ، تقویت گلبول‌ های سفید ، بالا بردن قدرت بینایی ، جلوگیری از ابتلای افراد مسن به اختلالات مربوط به چشم و کمک به جذب بهتر مواد غذایی مثل آهن . می‌ توان برای به دست آوردن ویتامین آ مورد احتیاج بدن افراد سالمند ، از مواد خوراکی استفاده کرد مثل ؛ تخم‌ مرغ ، تخم بلدرچین ، سیب ، پرتقال ، نارنگی ، موز ، خیار ، هلو ، شلیل ، ریحان ، جعفری ، فلفل دلمه ای ، کاهو و کلم بروکلی استفاده کرد.

اما باید هویج را به‌ عنوان منبع ویتامین آ دانست ، در مورد مصرف کردن ویتامین آ حتما باید به این نکته دقت ویژه‌ ای داشت که در مصرف این ویتامین نباید زیاده‌ روی کرد و باید به‌ اندازه‌ ی مورد نیاز بدن از این ویتامین استفاده کرد ، چون با زیاده‌ روی کردن در مصرف ویتامین‌ آ به برخی از بافت های بدن صدمه وارد می شود مثل بافت کبد .

4- ویتامین ای در دوران سالمندی:

این ویتامین برای افراد مسن بسیار ضروری می‌ باشد و یکی از ویتامین های مورد نیاز سالمندان می باشد، چون این ویتامین در سیستم گردش خون نقش دارد و سبب بهبود گردش خون می‌ شود ، در سنین بالا اکثراً مشکلاتی مثل فشار خون برای افراد مسن رخ می‌ دهد پس نرسیدن این ویتامین به بدن سالمندان خطراتی را برای آن‌ ها ایجاد می‌ کند ، برای دریافت این ویتامین بهتر است انواع خشکبار مثل بادام‌ هندی را در رژیم غذایی فرد سالمند قرار داد .

5- مصرف ویتامین های خانواده ی ب :

این دسته از ویتامین ها در سوخت‌ و ساز بدن افراد به‌ ویژه سالمندان نقش دارند و باعث بهبود عملکرد گوارش در افراد مسن می‌ شود ، برای دریافت این ویتامین می‌ توان از گوشت سفید مثل مرغ و ماهی و گوشت قرمز استفاده کرد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

هجده + 4 =

فهرست