تماس
021-66582923
پایین آوردن ضربان قلب

چگونه ضربان قلب را پایین بیاوریم ؟

پایین آوردن ضربان قلب زمانی صورت می گیرد که شما احساس کنید ضربان قلبتان بسیار بالا رفته است. بالا بودن ضربان قلب یا تپش قلب سبب گرفتگی و فشردگی عضله‌ ی بافت‌ قلب می‌ شود که همین امر باعث به وجود آوردن استرس و تنش برای فرد می‌ شود. اما بالا بودن ضربان قلب نوعی بیماری و اختلال نیست ولی در کل می‌تواند به‌ عنوان هشدار دهنده عمل کند و به فرد هشدار دهد که ریتم ضربان قلب فرد دچار بی‌ نظمی شده است ، اما شدت این بی‌ نظمی در ریتم ضربان قلب برای هر فرد متفاوت خواهد بود .

عواملی که احتمال بالا بردن ضربان قلب را افزایش می‌ دهند : الف. به‌ وجود آمدن اختلالات مربوط به غده ی تیروئید ، ب. به وجود آمدن مشکلات مختلف و گوناگون برای عضلات قلب و اختلالات مربوط به نارسایی قلبی .

راه کارهای پایین آوردن ضربان قلب :

۱. بهره گرفتن از شیوه‌ ها و راهکار های مختلف برای برقرار کردن آرامش ذهنی:

داشتن استرس و اضطراب باعث ایجاد کردن مشکلات ، بیماری و اختلالات مختلف و متعددی برای اندام‌ های مختلف بدن می‌ شود و برای سلامتی فرد خطر آفرین می‌ باشد. یکی از اندام‌ هایی که استرس و اضطراب باعث اختلال در عملکرد آن می شود بافت قلب است. پس قبل از انجام دادن هر کاری در جهت این‌ که ضربان قلب را پایین بیاوریم باید از راهکار ها و شیوه هایی برای رفع کردن اضطراب و استرس استفاده کرد. با انجام دادن برخی از این راهکار ها که می‌ توان استرس و اضطراب را از فرد دور کرد و همین امر باعث می‌ شود که ضربان قلب پایین آورده شود مانند :

  • انجام دادن عمل دم و بازدم عمیق چندین‌ بار در طول شبانه‌ روز
  • استفاده از ورزش‌ هایی که باعث دور کردن اضطراب و استرس از فرد می‌ شود و در عوض باعث ایجاد کردن انرژی و انگیزه در فرد می‌ شود ، مثل ؛ ورزش یوگا و مدیتیشن
  • برنامه‌ ریزی کردن برای اوقات فراغت مثل مسافرت رفتن ، خرید کردن ، انجام دادن کارهایی که مورد علاقه فرد می‌ باشد که با انجام دادن این فعالیت ها علاوه بر این که استرس و اضطراب در فرد کم می‌ شود باعث می‌ شود که فرد احساس خوشحالی و رضایت داشته باشد.
  • داشتن استراحت و خواب کافی

۲. استفاده نکردن و یا به حداقل رساندن موادی که سبب بالا رفتن ضربان قلب می‌ شوند:

در گاهی اوقات برخی مواد سبب بوجود آوردن مشکلاتی برای بافت قلب شده و در ریتم ضربان قلب بی‌ نظمی ایجاد می کنند مانند : مصرف سیگار و استفاده از مواد مخدر ، عوارض جانبی مصرف کردن برخی از دارو ها مثل دارو هایی که برای رفع کردن انواع حساسیت ها مصرف می شود ، مصرف کردن ماده‌ ای به نام کافئین ، دارو های که سبب کم شدن اشتها در فرد می‌ شوند .

( در ادامه توصیه می شود مقاله چگونه متوجه گرفتگی عروق قلب شویم را مطالعه نمایید )

۳. قرار دادن مواد غذایی مغذی در رژیم‌ غذایی که باعث منظم شدن ریتم ضربان قلب می‌ شود:

مواد مغذی مثل پتاسیم ، که می‌ توان برای تامین کردن پتاسیم مورد نیاز بدن از انواع میوه‌ ها به‌ خصوص موز و از انواع سبزیجات به‌ ویژه اسفناج استفاده کرد و ماده ی مغذی دیگری به نام منیزیم که در جهت رساندن منیزیم مورد نیاز به بدن می‌ توان از گروه لبنیات مثل شیر و پنیر و ماست استفاده کرد .

۴. تامین کردن آب کافی برای بدن:

یکی دیگر راه کارهای پایین آوردن ضربان قلب نوشیدن آب کافی می باشد. نبودن آب کافی در بدن باعث ایجاد کردن مشکلات و اختلالاتی برای فرد می شود و یکی از این مشکل ایجاد بی‌ نظمی در ریتم ضربان قلب است. نبودن آب مورد نیاز در بدن فعالیت‌ سلول‌ ها را دچار مشکل می‌ کند و نبودن آب کافی در بدن سبب می شود که قلب برای پمپاژ کردن خون فعالیت خود را افزایش دهد ، که همین زیاد شدن فعالیت قلب خود به خود سبب بالا رفتن ضربان قلب می شود. پس در نتیجه با خوردن آب کافی و تامین کردن آب مورد نیاز بدن می‌ توان ضربان قلب را پایین بیاوریم تا ریتم ضربان قلب عادی شود.

نشانه‌ هایی که خبر از ناکافی بودن آب بدن می‌ دهند: زرد بودن رنگ ادرار ، داشتن سر درد های مکرر که باید حتما به آن‌ ها توجه داشت تا با رساندن آب کافی به بدن از ایجاد بی‌ نظمی در ریتم ضربان قلب جلوگیری کرد .

( در ادامه توصیه می شود مقاله درمان خانگی تپش قلب و اضطراب را مطالعه نمایید )

۵. پرهیز از خوردن نوشیدنی‌ های الکل‌ دار :

مصرف کردن الکل بر روی قسمت‌ های مختلف قلب مثل دهلیز ها اثر می‌گذارد و باعث بوجود آوردن اختلال در عملکرد بافت قلب می‌ شود که یکی از این مشکلات بالا بردن ضربان قلب می‌ باشد و با کنار گذاشتن و دوری کردن از نوشیدنی‌ های الکل‌ دار می‌ توان ضربان قلب را پایین آورد .

۶. انجام فعالیت‌ های فیزیکی و جسمی مناسب و سر موقع:

انجام حرکت‌ های فیزیکی سبب تقویت کردن ، استحکام بخشیدن و منظم کردن اندام‌ های بدن می‌ شود و نیز باعث از بین رفتن استرس می‌ شود ، حرکت‌ های فیزیکی باعث کارکرد منظم قلب می‌ شود به‌ گونه‌ ای که اگر ضربان قلب بالا باشد می‌ توان با انجام کار های فیزیکی ضربان قلب را پایین بیاورند ، حرکات های فیزیکی و جسمی مثل قدم زدن و شنا کردن این دو ورزش برای تنظیم کردن و پایین آوردن ضربان قلب بسیار مؤثر و مفید است چون که قدم زدن هم سبک می‌ باشد و هم این که همه ی افراد می توانند آن را انجام دهند ، اما برای نتیجه‌ گیری از این حرکت باید آن را به‌طور منظم و به‌ صورت روزانه انجام داد تا دانش و ضربان قلب را پایین بیاوریم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

12 + 12 =

فهرست