تماس
021-66582923
پرتاب اشیاء توسط کودکان

علت پرتاب اشیاء توسط کودکان

پرتاب اشیاء توسط کودکان یکی از مشکلات و معضلاتی می باشد که بیشتر مواقع والدین و مراقبین کودک از این اتفاق شاکی می باشند و دنبال راه حلی می گردنند که بتوانند این عادت بد را از سر کودک پاک کنند. همه ی بچه‌ ها به دلیل اقتضای شرایط سنی خود اقدام به انجام دادن برخی از کار ها مانند پرتاب اشیاء می‌ کنند ، تقریباً می‌ توان گفت که تمام بچه‌ ها شخصیت و روحیه ی ضعیفی دارند و با وجود این روحیه ی پایین و ضعیف ، ارزش رفتار پدر و مادر با کودک به‌ طور ویژه مورد توجه قرار می گیرد.

هدف اصلی ما در ایجاد این مقاله که توسط تیم روانشناسی کودکان در مرکز خدمات پرستاری آتیه پرستاران سلامت تهیه شده ، کمک به والدین و همچنین پرستاران مراقب کودک که با مشکل پرتاب اشیاء توسط کودکان مواجه شده اند، می باشد. پس پیشنهاد می شود تا پایان این مبحث ما را حتما همراهی نمایید.

کودک ممکن است در شرایطی در مواجهه با شرایط مختلف کار هایی را که به فکرش می‌ رسد انجام دهد. مثل گریه کردن ، داد زدن ، کشیدن مو ها ، چنگ زدن پوست خود و در بیشتر مواقع پرتاب کردن چیز هایی که در دور و اطراف کودک می‌ باشد ، مشاهده می‌ شود که باید پدر و مادر با بهره‌ گیری از متخصص باعث شود که کودک از انجام این‌ گونه کار ها دور شود .

عکس العمل والدین و پرستاران در قبال پرتاب اشیاء توسط کودکان

پدر و مادر نباید کودک را از علاقه‌ ها و چیزهایی که آن‌ ها را دوست دارد محروم کنند و نباید از تنبیه‌ هایی که باعث آسیب روحی و روانی و جسمی و بدنی به او می‌ شود ، استفاده کنند و این‌ که کودک با پرتاب کردن شی های دور و اطراف خود می‌ خواهد بداند که کارش درست است یا غلط و این فهمیدن کودک بستگی به این دارد که عکس‌ العمل والدین و مراقبین کودک بعد از پرتاب کردن آن شی‌ء چه خواهد بود.

بنا بر توصیه کارشناسان آتیه پرستاران سلامت اگر والدین و یا مراقبین و پرستار کودک به او بخندند و او را مورد تعریف و تمجید قرار دهند و یا او را نوازش کنند ، کودک متوجه می‌ شود که این کار خوب است و او به انجام آن کار علاقه پیدا می‌ کند و دوست دارد که این کار را بار ها و بار ها تکرار کند.

ولی اگر والدین و مراقبین بخواهند به کودک بفهمانند که کارش اشتباه است و نباید آن را دوباره انجام دهد می‌ توانند با کمی اخم ، کودک را متوجه سازند که پرت کردن اشیاء و وسایل دور و اطراف او کار درستی نیست و با این اخم کردن و تعریف و تمجید نکردن از کودک ، او متوجه می‌ شود که کار صحیحی را انجام نداده‌ است و به علت این‌ که کودک نمی‌ خواهد دوباره با عکس‌ العمل و اخم آنها رو به رو شود ، علاقه ی خود را به پرت کردن وسایل و شی های اطرافش از دست می‌ دهد و این کار را کمتر و کمتر انجام داده تا اینکه عادت پرت کردن اشیاء اطرافش از فکرش خارج شود .

راه های جلوگیری از پرتاب اشیاء توسط کودکان

شیوه‌ هایی که برای برطرف کردن این عادت کودک که دوست دارد همه ی اشیاء و وسایل دور و اطراف خود را به سمت دیگران و دیگر اشیاء پرتاب کند ، وجود دارد که پیشنهاد می شود والدین و همچنین افرادی که به عنوان پرستار بچه در منزل وظیفه ی مراقبت و نگهداری را برعهده دارند حتما از این شیوه ها بهره بگیرند. این شیوه ها عبارت‌ اند از :

1- جایگزین کردن وسیله های خطرناک با وسیله ی بی خطر

بکی از عمده ترین روشها در جلوگیر از پرتاب اشیاء توسط کودکان ، روش جایگزین می باشد برای مثال ، زمانی‌ که کودک لیوان یا وسیله ی شکستنی را برداشت و خواست آن را به سمتی پرتاب کند باید قبل‌ از پرتاب کردن آن شی توسط کودک با روشی به‌ غیر از اعمال جبر و زور آن لیوان یا وسیله‌ ای دیگر را از او گرفته و به‌ جای آن لیوان یک دستمال یا وسیله بی‌ خطر را به کودک بدهند و با این کار او از انجام کارش احساس خستگی می‌ کند و علاقه ی خود را نسبت‌ به پرتاب کردن اشیاء دور و اطرافش به سمت دیگران یا اشیای دیگر از دست می‌ دهد ، البته نه به‌ صورت یک‌ دفعه بلکه به‌ تدریج و با گذشت زمان اتفاق خواهد افتاد .

2- پدر و مادر باید شرایط کودک را درک کنند

در گاهی مواقع بچه‌ ها برای رفع عصبانیت به‌ وجود آمده از شرایط مختلف به پرت کردن هر چیزی که دور و اطرافشان می‌ باشد روی می‌ آورند ، در این حالت پدر و مادر باید متوجه شرایط کودک خود شود و عکس‌ العملی را از خود نشان ندهند .

3- پدر و مادر باید برای کودک وقت بگذارند و با او بازی کنند

و نیز پس‌ از بازی باید به او یاد بدهند که جمع کردن اسباب‌ بازی‌ هایش هم جزئی از بازی است که باید انجام داده شود و اگر اسباب‌ بازی‌اش را به این طرف و آن طرف پرت کند باید به‌ تنهایی آن‌ ها را مرتب کند و یا به وسیله بازی کردن با او کاری کنند که کودک وسایل خود را مرتب کند و وسایل خود را به این طرف و آن طرف پرتاب نکند .

4- حفظ آرامش خود

والدین و پرستاران مراقب کودک باید در مواجهه با این عادت پرتاب اشیاء توسط کودکان ، آرامش خود را حفظ کرده و بهترین تصمیم را بگیرند و اخم کردن به کودک برای نشان‌ دادن ناراحتی خود به کودک می‌ تواند به او نشان دهد که کار درستی نیست ولی نباید سر او فریاد بزنند و نیز باید به قاطعیت با او صحبت کرده و مانع از پرتاب اشیاء توسط کودک شوند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

نوزده + 5 =

فهرست