تماس
021-66582923
پرستار کودکپرستاری در منزل

پرستار حرفه ای کودک در منزل تهران

پرستار حرفه ای کودک در منزل یکی از دیگر خدمات موسسه آتیه پرستاران سلامت می باشد . مراقب کودک به فردی گفته می شود که توانایی انجام دادن امورات روتین کودک ، اعم از امورات روزانه در منزل و اموراتی که کودک به تنهایی از انجام دادن آنها ناتوان است و همچنین آموزش مهارت های لازم به کودک را دارا است و می تواند از کودک مراقبت و نگهداری کند .

پرستار حرفه ای کودک

یک پرستار حرفه ای کودک باید بتواند که نیازهای کودک را اولویت بندی کند و به آن نیازها به درستی پاسخ دهد . اگر ما بخواهیم پرستار کودک را به صورت کلی تعریف کنیم . پرستار کودک در واقع به فردی گفته می شود که برای اوقات مختلف کودک در طول شبانه روز برنامه ریزی کند.

برای مثال برنامه هایی مثل بازی کردن ، گفتگو کردن ، یاد گرفتن و همینطور داشتن نظارت به کودک ، البته لازم به ذکر است که پرستاران حرفه ای مایل اند که آموزش هایی بیشتری به کودک بدهند و مسئولیت بیشتری قبول کنند . مثل کمک کردن به حل تکالیف مدرسه و آموزش مطالب درسی به کودک و حتی آموزش خانه داری و آشپزی به دختران و در قبال مسئولیت های بیشتر که می گریند ، دستمزد بیشتری می گیرند.در کنار مواردی که ذکر شد قابل توجه است که بدانید مسئولیت اصلی یک پرستار حرفه ای کودک در منزل امنیت و آسایش کودک است .

پرستار حرفه ای کودک در منزل

شغل پرستار حرفه ای کودک در منزل به صورت معمول یک کار پاره وقت در نظر گرفته می شود و بر اساس ساعت های کاری وی حقوقش تعیین می شود . البته برای کودکانی که مشکلات و نیازهای خاصی دارند ، پرستار شبانه روزی باید استخدام کردن . این نوع پرستاران باید کاملا از مشکلات فرزند آگاه شوند و در زمینه ی آن مشکل دارای اطلاعات لازم و تجربه باشند تا در صورت مواجه با خطرات تصمیم درست بگیرند.

همانطور که می دانید والدین به دلایل مختلفی به دنبال یک پرستار حرفه ای کودک در منزل هستند که این فرد بتواند به طور کامل و اصولی از کودکشان مراقبت نماید . این دلایل شامل :

  • در صورتی که شما شاغل هستید و زمان کافی برای مراقبت و نگهداری از کودک خود ندارید
  • در بعضی از روزها و در مواقعی که به مهمانی یا مسافرت دعوت هستید
  • در مواقع غیر منتظره مثلا زمانی که در بیمارستان بستری هستید
  • به هنگام متولد شدن فرزند جدید
  • در مراقبت از فرزندان چند قلو و برای رسیدگی بیشتر به فرزندان
  • برای داشتن وقت استراحت بیشتر و آسایش بیشتر
  • زمانی که فرزند مشکلات خاصی مثل نوع بیماری را داراست تو شما تجربه کافی برای نگهداری از کودکتان را ندارید

پرستار حرفه ای کودک در تهران

ما با داشتن این نکته که وظایف پرستار حرفه ای کودک در منزل چیست و وظایف هرکدام از آنها چه تفاوت هایی با هم دارد ، می توانیم انتخاب دقیق فردی و آگاهانه تری داشته باشیم . وظایف پرستاران کودک بر اساس نیازهای سنی کودک و شرایط مختلف کودک دسته بندی می شود . مادریار، کودک یار ، روانشناس و یا مراقب آموزشی از انواع پرستاران کودک در منزل می باشند و تفاوت آنها در وظایف تخصصی آنها است .

مادریار : به افرادی گفته می شود که دارای تجربه مادر شدن هستند و اصول نگهداری از کودک را می دانند و به روند رشد کودکان احاطه کامل دارند . مادریاران اغلب وظیفه ی نگهداری از کودکان کمتر از 2 سال دارند و در کنار نگهداری از کودک به انجام امورات منزل می پردازند.

وظایف مادریاران

  • آماده کردن غذای کودک
  • تعویض لباس و پوشک بچه
  • شستن لباس های بچه
  • آماده کرد شیر خشک کودک
  • حمام کردن بچه
  • کمک به دستشویی بردن بچه و آموزش آن
  • تربیت کودکان بر اساس نظر والدین
  • آموزش نظم و انضباط به کودک(Teach discipline to the child) بر اساس نظر پدر و مادر کودک
  • بردن بچه به مدرسه و برگرداندن آن به خانه
  • کمک کردن به انجام تکالیف درسی و مشوق بودن آنها
  • آموزش آداب معاشرت به کودک
  • قصه خواندن برای کودکان
  • انجام دادن امور منزل مثل غذا درست کردن و نظافت منزل

کودک یار :

دسته ی دوم از پرستار حرفه ای، کودکیارانی هستند که مدرک کودکیاری خود را از مراکز مراقبت کودک دریافت کرده اند . کودک یاران تمامی وقت کاری خود را در تلاش برای نگهداری از کودکان و بازی و آموزش و سرگرم کردن کودکان هستند . البته امورات نظافتی محدود به کودک را هم انجام می دهند و به این شکل پدر و مادر کودک زمان بیشتری برای رسیدگی به امورات شخصی خود و خانه در اختیار خواهد داشت.

روانشناس کودکان :

دسته ی سوم از پرستار کودک ، روانشناسانی هستند که وظیفه ی آنها آموزش مهارت های لازم برای زندگی و همینطور مشاوره دادن برای کنترل اضطراب ، ترس و بیش فعالی کودکان است . که با استفاده از جدیدترین متدهای روانشناسی کودک این کار انجام می شود . وجود روانشناسان برای داشتن اعتماد به نفس کودکان لازم است تا مشکلات آنها در مراحل ابتدای شناسایی و درمان شود.

هنگام انتخاب پرستار حرفه ای کودک در منزل باید چه نکاتی را در نظر بگیریم ؟

در نظر گرفتن سن کودک :

 یکی از مهمترین نکاتی که باید قبل از انتخاب پرستار حرفه ای کودک در منزل در نظر بگیریم سن کودک است . همانطور که گفته شد میتوانیم برای نگهداری از کودکان زیر 2 سال از مادریار استفاده کنیم . زیرا در سنین پایین کودک هم به مراقبت های بیشتری نیاز دارد و هم اینکه مادریار به عنوان فردی که تجربه ی مادر شدن را داراست می تواند با استفاده از تجربه های خود نیازهای متعدد کودک را برطرف کند . زیرا کودکان کمتر از 2 سال چون از توانایی تکلم برخوردار نیستند بنابر این استفاده کردن از مادریار برای مراقبت از کودک بسیار مفید است .

قابل اعتماد بودن پرستار :

شاید برخی افراد با خود بگویند که چطوری می شود به یک غریبه اعتماد کرد و او را در کنار کودک تنها گذاشت؟ توصیه ی اول این است که برای انتخاب کردن پرستار از افرادی که آشنا هستند کمک بگیرند. زیرا این کار امکان مطلع شدن از سابقه ی کار فرد مورد نظر را به ما می دهد .

اما اگر والدین به هر دلیلی می توانند این کار را انجام دهند راه حل دوم این است که به موسسات معتبر مراجعه کنند زیرا موسسات معتبر از پرستارانی استفاده می کنند که دارای مدرک باشند یا تحصیلات آنها در مورد کودکان باشد.

نظارت بر کار پرستار از راه دور : 

 برای کودکانی که توانایی صحبت کردن ندارند باید در انتخاب پرستار به شدت دقت شود ، همچنین خانواده ها می توانند در خانه های خود و اتاق خواب کودک از دوربین مدار بسته استفاده کنند و حتما وجود این دوربین ها را به پرستار گوشزد کنند .

برای نظارت کردن بر کیفیت کار پرستار همچنین می شود از همسایه ها نیز کمک گرفت ، مثلا مادر به یکی از همسایه ها سفارش کند که اگر صدای گریه ی کودک را بیش از حد معمول و به صورت ممتد و طولانی شد برای پیگیری کردن به خانه شان مراجعه کند و دلیل را جویا شوند.

مشخص کردن انتظارات خود از پرستار کودک :

 شما باید در وهله ی اول هدف خود را از گرفتن پرستار را به خود پرستار گوشزد کنید و بیان کنید که به چه دلیلی نیازمند به استخدام او شده اید. زیرا این کار باعث افزایش کیفیت کاری پرستار می شود و همچنین پرستار از انجام دادن امورات متفرقه خودداری می کند .

برای مثال اگر هدف شما از انتخاب پرستار در منزل  شستن لباس های کودک و تعویض لباس و مراقبت کردن از او است .باید این اهداف به پرستار عنوان شود تا پرستار تمرکز اصلی خود را روی این کار تمرکز کند و به انجام امورات متفرقه مثل بازی کردن با کودک نپردازد چون در مواری دیده شده است به دلیل توضیحات نصفه نیمه و ناکامل پرستاران کودک تخطی هایی کرده اند که باعث نارضایتی والدین شده است .

مزایا ی داشتن پرستار حرفه ای کودک چیست

همانطور که گفته شد نیاز خانواده ها برای نگهداری از کودکان و همینطور شاغل شدن مادران لزوم استفاده کردن از پرستار حرفه ای کودک در منزل را توجیه می کند . اما استخدام کردن پرستار کودک به عنوان فردی که مسئول مراقبت و نگهداری ازکودک است دارای مزایا و معایبی هست که در اداه به آنها می پردازیم .

مزایا : والدین دیگر مجبور نیستند برای نگهداری از کودک خود ، به فامیل یا همسایه ها مدام خواهش کنند و با آنها سر و کله بزنند . محیطی که کودک در آن در آن نگهداری میشود سالم و امن و مطمئن است ، دیگر لازم نیست که والدین مسئولیت آوردن و بردن کودک به مهد را گردن همسایه ها یا اقوام بیندازند ،

بسیاری از دغدغه های روزمره ی آنها مثل به زور از خواب بیدار کردن کودک و لباس پوشاندن و صبحانه خوردن و … از بین می رود ، در وقت آنها بسیار صرفه جویی می شود و همچنین والدین فرصت بیشتری برای استراحت کردن خواند داشت ، نکته ی قابل توجه دیگر این است که مراقبت های دائمی و طولانی مدت از کودک توسط فردی که آموزش های لازم را دیده است می تواند باعث رشد شخصیت کودک شود .

ویژگی های یک پرستار کودک خوب

یک پرستار خوب باید خلاق ، صبور و با حوصله ، نحوه ی برقراری ارتباط درست با کودک و تاثیر گذاری او را بلد باشد. فعالیت های جذابی باید بتواند برای کودک فراهم کند ، باید نظم و انضباط را بدون تنبیه بدنی به کودک آموزش دهد . با پرسیدن سوالات مفید و مناسب برای کودک چالش فکری ایجاد کند ، باید که هر اتفاقی که افتاد به پدر و مادر کودک اطلاع دهد ، پرخاشگر و عصبی نباشد ، به حریم خصوصی خانواده ی کودک احترام بگذارد ، به ارزش و معیارهای خانواده های کودک احترام بگذارد ، به روانشناسی کودکان احاطه داشته باشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

شانزده + 10 =

درخواست مشاوره پرستاری از آتیه پرستاران سلامت
فهرست