تماس
021-66582923

پرستار خانم در منزل یکی از خدمات مراقبتی و نگهداری در منزل می باشد که توسط موسسه پرستاری آتیه پرستاران سلامت به خانواده های محترم ارائه می شود . همانطور که می دانید منظور از پرستار خانم منزل به فردی می گویند که در منزل به مراقبت و نگهداری از بیماران ، کودکان و سالمندان می پردازد .

معمولا پرستاران تخصصی، امور درمانی بیماران را در منزل انجام می دهند و مراقبین ساده امور شخصی و امور منزل مددجو را برعهده دارند . مراقبین ساده حق دخالت در امور درمانی را ندارند چون نه تجربه ی این کار را دارند و نه علم و نه تحصیلات مرتبط . ما در این مقاله به وظایف پرستار منزل تهران خانم و خدماتی که این پرستاران به سالمندان ، کودکان وبیماران ارائه می دهند ، می پردازیم .

پرستار خانم در منزل

فردی که به عنوان پرستار مشغول به خدمت رسانی است دارای وظایف حساسی می باشد. عمده ترین وظایف آن نگهداری و بهبود بخشیدن به زندگی فردی که از او پرستاری می کنند . پس در درجه ی اول پرستار خانم در منزل باید بسیار تعهد کاری داشته باشد چون اگر پرستار تعهد کاری نداشته باشد یعنی بازی کردن با جان مددجوها می باشد. پس در درجه ی اول یک پرستار باید حس انسان دوستانه داشته باشد و طوری باید از فرد مرافبت کند که انگار یکی از اعضای خانواده خود هستند .

وظایفی که برعهده ی پرستار خانم در منزل برای مراقبت از کودک می باشد

در زیر به وظایفی که برعهده ی پرستار کودک در منزل می باشد رابرای شما یک به یک شرح می دهیم .

1- آموزش دادن به کودک

یک پرستار برای کودک علاوه بر مراقبت و نگهداری از کودک می تواند به کودک آموزشهای لازم را بدهد . آموزشهایی مانند یادگیری زبان دوم ، یادگیری موسیقی، یادگیری نقاشی و دیگر آموزشها. در ضمن آموزشهای دیگری نیز می باشد که جزو وظایف پرستار کودک در منزل می باشد مانند آموزش دادن به کودک در نحوه ی غذا خوردن ، آموزش دادن به کودک برای آداب و معاشرت با دیگران ، آموزش دادن به کودک در رفتن به دستشویی و نحوه ی شستن خود و …

2- خانه داری کردن

پرستار کودک در کنار مراقبت و نگهداری از کودک یا نوزاد می تواند به امور منزل نیز رسیدگی نماید . اموری مانند درست کردن غذا ، تمیز کردن منزل و اتاق کودک ، شستن لباس های کثیف کودک و نوزاد . البته به این نکته باید توجه شود که اولویت اول مراقبت از کودک است بعد امور منزل . پیشنهاد می شود که پرستاران زمانی که کودک یا نوزاد خواب است به امور منزل بپردازند البته مواظب باشند که سروصدا نکنند چون کودک از خواب بیدار می شود.

3- تغذیه کودک و نوزاد

پرستار کودک علاوه بر داشتن تخصص در مراقبت از کودک باید تخصص و فنون آشپزی را نیز به خوبی بداند تا بتواند غذاهای خوشمزه باب میل کودک درست کند. البته مادران حتما ذائقه ی کودک را به پرستار بگویند و اگر کودکشان نسبت به غذاهای خاصی آلرژی یا حساسیت دارد حتما پرستار را از این قضیه مطلع نمایند . یکی دیگر از وظایف پرستار در امر تغذیه، دادن میان وعده های غذایی به کودک مانند دادن میوه ، شیر ، کیک ، دادن فرنی به نوزادان . اگر کودک یا نوزاد مریض است حتما پرستار سروقت باید داروهای کودک را بدهد.

4- حفظ ایمنی

دلیل اصلی خانواده ها از استخدام پرستار منزل تهران برای کودک در منزل در درجه ی اول حفظ ایمنی آنهاست . یک پرستار باید کلیه موارد ایمنی کودک را رعایت کرده و از بوجود آمدن خطرات احتمالی کودک را ایمن سازد . مثلا وقتی پرستار، کودک را به پارک می برد باید بتواند از کودک محافظت کرده و جلوگیری کند از خطراتی که کودک را تهدید می نماید . زمانی هم که اتفاقی برای کودک پیش آمد پرستار باید با عکس العمل های سریع و به موقع کودک را از خطر نجات دهد . مانند بردن به درمانگاه یا بیمارستان یا زنگ زدن به اورژانس .

5- سرگرمی های کودک

پرستار کودک باید شناخت کاملی در مورد کودکان و همچنین بازیهای آنها مطابق با سن شان باشد . وقتی پرستار با کودک بازی کند و او را سرگرم نماید ، کودک نیز در کنار او احساس غریبگی نمی کند و با پرستار اوخت می گیرد. بازیهایی مانند نقاشی کشیدن ، کاردستی درست کردن ، خمیر بازی کردن ، و مواردی از این قبیل.

وظایفی که بر عهده ی پرستار منزل تهران خانم برای مراقبت از سالمند می باشد

1- رسیدگی به بهداشت سالمند

یکی از وظایف اصلی فردی که مسئولیت پرستاری از سالمند در منزل را برعهده دارد، رسیدگی به نظافت و بهداشت سالمند می باشد . بسیاری از سالمندان هستند که نمی توانند بهداشت فردی خود را رعایت نمایند و نیاز به فردی دارند که در این مورد به آنها کمک کند . مانند حمام رفتن ، دستشویی رفتن و غیره .

همچنین سالمندانی که قدرت نگه داشتن ادرار خود را ندارند و از پوشک استفاده می کنند در این مواقع پرستار به آنها کمک کرده و پوشک آنها را عوض می کند . از دیگر وظایف پرستار در بهداشت سالمند کوتاه کردن موهای سر، ریش و موهای زائد بدن می باشد .

2- رسیدگی به امور منزل

پرستار سالمند جدا از مراقبت و نگهداری از سالمند می تواند در انجام دادن امور منزل نیز به سالمند کمک کند مانند شستن ظرفهایی که کثیف هستند ، جارو زدن خانه ، گردگیری مبل ها ، مرتب کردن وسایل منزل ، پرداخت قبض ها ، خرید منزل و مواردی از این قبیل .

البته پرستار فقط وظیفه ی مراقبت و انجام امور سالمند را دارد اما در صورت توافق طرفین، پرستار می تواند انجام امور منزل نیز انجام دهد . فقط حتما باید هنگام بستن قرارداد به صورت کتبی در قرارداد وظایف پرستار ذکر شده باشد .

3- توجه به سلامت جسمانی سالمند

پرستار منزل تهران باید نسبت به وضعیت جسمانی فرد حساس بوده و تدابیر آگاهانه ای برای این موضوع در نظر داشته باشد مثلا دادن داروهای سالمند سروقت. پرستار باید سعی کند که سالمند تحرک داشته باشد مثلا او را تشویق به ورزش کردن کند یا به پارک برای پیاده روی ببرد این کار باعث قوی شدن ماهیچه های سالمند و افزایش سوخت و ساز بدن سالمند می شود .

پس ورزش برای سالمند شما بسیار مهم می باشد . حال سالمندانی نیز هستند که توان حرکت کردن ندارند و یا روی ویلچر می باشند . در این مواقع پرستارمی تواند نرمشهای مختص این افراد را به سالمند یاد دهد .همچنین تغییر پوزیشن ( تغییر وضعیت ) برای این افراد نیز بسیار مهم می باشد چون باعث می شود که سالمند زخم بستر نگیرد .

4- تغذیه سالمندان

تغذیه سالمندان امری بسیار مهم می باشد که پرستاران باید این نکته ی مهم را همیشه مد نظر خود قرار دهند . پرستار باید غذاهایی برای سالمند درست کند که سلامتی او را به خطر نیندازد . مثلا سالمندانی هستند که دیابت و یا فشار خون دارند که در این موارد پرستار باید بداند که چه نوع غذاهایی برای این افراد مفید است . یا اینکه سالمند نمی تواند خوب غذاها را بجود که پرستار بهتر است غذاها را میکس کرده یا به صورت مایع درست کند تا سالمند راحت تر بتواند غذا بخورد .

5- رسیدگی به روحیات سالمند

یکی دیگر از وظایف پرستار منزل تهران برای سالمند در منزل شاد نگه داشتن سالمند می باشد . وقتی انسان به دوره ی سالمندی می رسد گرم و سرد روزگار و فراز و نشیب های روزگار را حس کرده است و احتما دارد همسر ، دوستان یا بستگان نزدیک خود را از دست داده باشد که این باعث افسردگی سالمند می شود . پرستار در این مواقع باید با روشهای مختلف سالمند را از این افسردگی بیرون بکشد. مثلا سالمند را به بیرون از منزل ببرد همچنین سعی کند سالمند را به ورزشهای دسته جمعی در پارک ببرد تا با دوستان جدیدی آشنا شود . این کار بسیار تاثیر مثبت در روحیه سالمند دارد .

وظایفی که بر عهده ی پرستار خانم در منزل برای مراقبت بیماران می باشد

پرستار منزل تهران خانم که وظیفه ی مراقبت های درمانی از افراد مریض را دارد همانند مراقبین ساده نیستند. این عزیزان باید تخصص لازم در مراقبت از بیمار در منزل را داشته باشند . معمولا این پرستاران تحصیلات دانشگاهی دارند و می توانند در انجام امور درمانی مختلف به بیمار کمک کنند مانند سرم نصب کردن برای بیمار ، تزریقات وریدی و ماهیچه ای ، مراقبت از زخم های مختلف مانند زخم بستر و دیابت ، کنترل کردن علائم حیاتی بیمار و …

استخدام پرستار خانم در منزل

طبق آمارهای بدست آمده بیشتر خانواده ها تمایل به استخدام پرستار زن در منزل دارند تا پرستاران آقا . این تمایل دلایل خاص خود را دارد. اما یکی از مهمترین دلایل تبهر خانم های در انجام امور منزل و آشپزی می باشد. وجود پرستار خانم در منزل آرامش خاصی به خانه می دهد. درضمن برای مراقبت از کودکان بنا بر عرف جامعه پرستار خانم بهتر از پرستار مرد می باشد البته ناگفته نماند که کشورهای اروپایی از پرستار آقا برای کودک نیز استفاده می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

5 × 4 =

درخواست مشاوره پرستاری از آتیه پرستاران سلامت
فهرست