تماس
021-66582923

وظایف پرستار کودک مطمئن بستگی به سن و سال کودکان و شرایط آنها متفاوت می باشد که باید آنها را به خوبی انجام دهد . مثلا یک پرستار کودک که از بچه یک ساله مراقبت می کند وظیفه دارد امور مربوط به مراقبت از کودک و دادن به موقع تغذیه و غذا به کودک ، عوض کردن پوشک و لباس بچه و … را به طور منظم و مرتب انجام دهد .

در حالی که یک نگهدار کودک وقتی از بچه 5 ساله مراقبت و نگهداری می کند، وظایفی متفاوت تری بر عهده او می باشد .مثلا باید علیرغم غذا دادن و انجام امور تغذیه بچه ، آموزش و بازی کردن با بچه را نیز انجام دهد و آموزشهایی را انجام دهد که مختص این سن باشد.

تاریخچه پرستاری کودک در منزل

پرستاری از کودک شغلی است که تاریخچه قدیمی دارد . در گذشته تنها کسانی که توان مالی بالایی داشته می توانستند پرستار کودک در اختیار بگیرند مانند پادشاهان و شاهزادگان یا افرادی که از تمکن مالی بالایی برخوردا بوده اند.

به افرادی که در گذشته چنین مسئولیتی داشتند دایه می گفتند . آنها در قبال دستمزدی که از افراد دریافت می کردند وظیفه تعلیم و تربیت فرزندانشان را بر عهده داشتند . با پیشرفت علم و تکنولوژی نیاز به پرستاری بچه گسترش یافت و نیاز افراد به پرستاران کودک افزایش پیدا کرد.

با توجه به شاغل بودن بانوان در عصر حاضر و مشغله هایی که آنها دارند رسیدگی به کودکانشان به امری سخت و وقت گیر تبدیل شده است . وقتی که یک مادر زمان کافی را برای کودک خود نداشته باشد . بودن یک پرستار کودک مطمئن در منزل کنار فرزندش امری مهم تلقی می شود . بسیاری از خانم ها به دلیل بودن چند کودک یا داشتن کودکان دوقلو در کنار خویش داشتن یک پرستار کودک مجرب برای مراقبت از آنها امری ضروری می باشد.

آنها نیاز دارند که فردی آموزش دیده در کنارشان به تعلیم و تربیت کودکانشان بپردازد. پرستار کودک یا در اصطلاح همان پرستار بچه با توان و تجربه ای که دارد متعهد است که به صورت تمام وقت یا پاره وقت برای پرستاری یا مراقبت کنار فرزند شما حضور داشته باشد. تا شما بتوانید با خیالی آسوده به امور کاری خود برسید.

لزوم استفاده از پرستار بچه مطمئن

تمام والدین عاشق بچه هایشان هستند و سلامتی ، امنیت و رفاه کودکشان برایشان بسیار اهمیت دارد . خانواده ها دوست دارند که بچه هایشان در محیطی آرام و امن مورد تربیت و آموزش قرار گیرند . محیطی که در آن هم خود با خیالی آسوده کنار فرزندانشان باشند و هم کودکشان به روش درست کلیه فرامین تعلیم و تربیت را فرا گیرند.

در چنین شرایطی آنها دوست دارند کودک عزیزشان در منزل تحت مراقبت پرستار کودک مطمئن در منزل قرار گیرد . اعتماد و تعهد کاری یک پرستار برای والدین بسیار مهم می باشد که این خصوصیات به اندازه مهارت او مهم می باشد .

وظایف پرستار بچه مطمئن

امور آموزش و تفریحی کودک :

پرستار بچه خوب باید بستری فراهم کند که برای کودک کسل کننده نباشد. توجه به آموزش فرزند مهم بوده و این کار را به خوبی باید انجام دهد . بازی کردن با بچه مثل یک دوست صمیمی بسیار مهم می باشد و کتاب خواندن را نیز باید برای کودک همیشه جزو برنامه های کاریش بداند.

تغذیه و خواب کودک :

تغذیه کودکان:

برای اینکه کودک شما سلامت و بشاش باشد یک برنامه تغذیه مفید و ساعت خواب بسیار مهم می باشد که پرستار کودک شما باید این برنامه ریزی را داشته باشد تا بتواند این موارد را به خوبی انجام دهد .

مراقبت از کودک در منزل :

وقتی که فرزند شما در منزل از نبود شما احساس ترس و تنهایی می کند این فقدان را پرستار کودک می تواند حل کند و با احساس محبت و صمیمی که به فرزند شما انتقال می دهد این حس را در فرزند شما از بین می برد و کودک احساس امنیت و آرامش می کند .

کودکان ممکن است گاهی اوقات دست به کارهای خطر ناک زده و این امر به سلامتی آنها آسیب می زند . با بودن یک پرستار کودک کاردان و با مسئولیت کودکان دیگر قادر به انجام چنین کارهایی نخواهند بود .

بهداشت و نظافت کودک :

آراستگی و تمیز بودن کودک باعث می شود که به شادابی و سلامت کودک کمک شود . استحمام به موقع کودک توسط پرستار کودک ، بردن کودک به دستشویی ، شستشوی لباس های کودک ، شستشوی دست و صورت از کارهایی هستند که پرستار کودک در منزل باید انجام دهد که احساس خوشایندی را برای فرزند دلبندتان خواهد داشت .

معمولا والدین زمانی از خدمات پرستاری کودک استفاده می کنند که وقت کافی برای مراقبت از بچه ی خود را ندارند. در زیر موارد بیشتری که والدین تمایل به این خدمات را دارند برای شما شرح داده ایم که شامل :

  • زمانی که شما در محل کار بسر می برید .
  • متولد شدن فرزند جدید
  • در روزهایی که به امور شخصی خود می پردازید
  • در صورت ناخوش احوالی و بستری شدن در بیمارستان
  • اوقاتی از سال که شما در مهمانی یا مسافرت هستید.

مزیت های استفاده از پرستار کودک مطمئن

  • کودکان در محیط های نا آشنا و نا شناخته احساس خوبی ندارند اما با به کارگیری یک پرستار کودک در منزل این نگرانی برطرف می شود.
  • وقتی که شما یک مراقب کودک در منزل برای فرزند دلبندتان استخدام کرده باشید دیگر نگران رفت و آمد او به مدرسه یا مکان های آموزشی و غیره نخواهید بود . زیرا مراقب کودک فرزند شما را به مدرسه یا مهد کودک می برد و به خانه باز می گرداند ، او را به کلاسهای آموزشی برده .
  • صرفه جویی در وقت و هزینه رفت و آمد کارهایی که مجبورید کودکانتان را به بیرون از منزل برای کلاس های آموزش و غیره ببرید.
  • جابجایی و انعطاف پذیری در ساعات کاری پرستار . مثلا وقتی که قرار است جایی به همراه کودکتان بروید با پرستار هماهنگ می کنید که شما را همراهی کند .

همیشه مادران باید مواردی را که در زیر عنوان کرده ایم را به خوبی مطالعه نمایند تا بین شما و پرستار کودک در منزل رابطه ی خوبی ایجاد شود.

  • خوش قول بودن در هنگام تحویل کودک مهم است . سعی کنید در زمان مقرر برای تحویل کودک خود در محل حاضر شوید.
  • برای تنوع در غذا و تغذیه کودک و همچنین زمان بندی آن برنامه ای را قرار دهید و آن را به پرستار کودک بدهید.
  • به پرستار کودک بگویید که دوست دارد چگونه با شما در ارتباط باشد مثلا : از راه تلفن ، پیامک ، ایمیل و …
  • حتما مواردی که نیاز است و ضروری می باشد را در دسترس قرار دهید .
  • خصوصیات اخلاقی را که کودکتان دارد با پرستار درمیان بگذارید . مثلا کودک من خوب غذا نمی خورد ، خواب کافی ندارد ، در گاهی اوقات اخلاقش بد می شود ، گوشه گیر است و مواردی از این قبیل

وقتی که شما با پرستار کودکتان رابطه خوبی داشته باشید در واقع بستری را فراهم کرده اید تا احساس صمیمیت و دوستی خوبی بین شما شکل گیرد و هم از کیفیت و خدمات بهتری در امر تربیت و آموزش کودکتان بهره خواهید برد .

هزینه و دستمزد پرستار کودک مطمئن در منزل

عواملی که در هزینه ی مراقبت کودک در منزل تاثیر می تواند بگذارد شامل موارد زیر می باشد .

  • محل زندگی شما و موقعیت جغرافیایی و دسترسی داشتن به خدمات شهری خود به نوعی در هزینه پرستار کودک نقش دارد .
  • کارهایی که یک پرستار انجام می دهد در قیمت آن تاثیر دارد . مثلا یک پرستار در منزل قرار است فقط به کودکتان برسد و از او مراقبت نماید یا باید کارهای نظافت خانه ، آشپزی (برای اعضای خانواده) ، خرید و … را در کنار مراقبت از کودک انجام دهد که این ها در هزینه پرستار تفاوت هایی ایجاد می نماید .
  • وضعیت جسمانی کودک در قیمت پرستار کودک نقش دارد . مثلا کودکانی که دارای نقص عضو بوده یا مشکلات ذهنی دارند یا بیماری خاصی که نیاز به پرستار متخصص در این زمینه را دارند تاثر در هزینه های پرستار کودک دارد.
  • ساعات کاری مختلف هزینه های متفاوتی دارد . مثلا پرستار کودک ساعتی قیمتش با پرستار کودکی که به طور شبانه روزی مشغول به کار می باشد فرق می کند در ضمن ساعات کاری در شب قیمت بیشتری نسبت به کار روزانه دارد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

سیزده − دو =

درخواست مشاوره پرستاری از آتیه پرستاران سلامت
فهرست