تماس
021-66582923
پریدن غذا در گلوی کودک

پریدن غذا در گلوی کودک ، اگر چیزی در گلوی نوزاد پرید چه کنیم ؟

پریدن غذا در گلوی کودک یکی از دغدغه های مادران می باشد . همانطور که می دانید نوزادان به تمامی چیز هایی که در اطراف خود می بینند دست می‌ زنند و به طور نا خود آگاه آن را درون دهان خود قرار می‌ دهند.

از آنجا که نوزادان گلوی کوچکی دارند خوردن وسایلی که در دور و بر آن هاست می‌ تواند برای آن ها خطرناک باشد و باعث خفگی آن ها گردد. چیز هایی از قبیل اسباب بازی های ریز ، خوراکی هایی از قبیل بادام زمینی ، تکه‌ هایی از میوه می‌ تواند در گلوی آن ها گیر کند و جلوی نفس آن ها را بگیرد . در بحث امروز آتیه پرستاران سلامت می خواهیم به شما آموزش دهیم اگر با این مشکل روبرو شدید چه اقداماتی انجام دهید. با ما همراه باشید.

نشانه های پریدن غذا در گلوی کودک :

پریدن غذا در گلوی کودک را چگونه می توان تشخیص داد ؟ قابل توجه والدین و پرستاران کودک .

اگر شما متوجه شدید که کودک شما سرفه می‌ کند و دچار کبودی در چهره شده باید پی به وجود چیزی در گلوی او ببرید. در همچین مواقعی، کودک دچار ضعف می شود و حالت تهوع به او دست می دهد.

همیشه این گونه نیست که گلوی کودک شما به طور کامل گرفته شود. ممکن است فقط یک قسمت از گلو دچار انسداد شده باشد. از این رو لازم است وضعیت گلوی نوزاد خود را با دقت بررسی کنید و سعی کنید آن شی یا غذا را از گلو خارج نمایید تا باعث تنگی نفس و بروز عفونت در وی نشود .

راه کار های پریدن غذا در گلوی کودک به شرح زیر می باشد :

در اولین مرحله از پریدن غذا در گلوی کودک (Jumping food in a child’s throat) ، لازم است خونسردی خود را حفظ کنید و به اورژانس اطلاع دهید تا به شما مشاوره بدهند و به کمک شما بشتابند. در این فرصت تا اورژانس برسد شما می‌توانید اقداماتی را انجام دهید.

اگر کودک شما بزرگ است از او بخواهید سرفه های شدید بزند اما اگر نوزاد است باید دهان نوزاد را کامل باز کنید و زبان او را با دست کنار بزنید و چیزی را که باعث گیر کردن در گلوی او شده است را با دست خارج کنید. .

طریقه خارج کردن شی گیر کرده در گلوی نوزاد :

پریدن غذا در گلوی کودک یا نوزاد یکی از گرفتاری هایی است که معمولا بیشتر مادران و پرستار منزل کودک با آن درگیر شده اند . نوزادان زیر یک سال به دلیل ظرافتی که در گلو دارند زمانی که چیزی در گلو آن ها گیر می کند برای خارج کردن آن اولین چیزی که مهم است دقت لازم را داشته باشید.

ابتدا باید بدانید چه چیزی عامل گرفتگی و انسداد در گلوی نوزاد شده است اگر بزاق دهان و یا شیر مادر باعث گرفتگی گلو نوزاد شده است شما می توانید با استفاده از یک سوزن حبابی را درون دهان کودک ایجاد کنید تا این مایعات گیر کرده در گلو را به سمت پایین هدایت کند و گرفتگی و انسداد گلو نوزاد برطرف شود

اما چیزی دیگری غیر از مایعات در گلوی نوزاد انسداد ایجاد کرده است باید سعی کنید با دست آن ها را خارج کنید اگر در این شرایط موفق نشدید و سرفه کودک و نفس کشیدن او به همراه صدا شد باید بدانید که راه تنفسی او را گرفته است باید در همچین شرایطی به قسمت پشت کودک ضربه بزنید تا جسم از گلو خارج شود .

 راه های درمان پریدن غذا در گلوی کودک

چگونگی ضربه زدن به پشت کودک :

هنگام پریدن غذا در گلوی کودک شما باید پشت کودک ضربه بزنید . برای انجام این کار لازم است نوزاد خود را بغل بگیرید طوری که سر او روی ران شما قرار بگیرد و بدن او روی دست شما قرار بگیرد سپس با دست دیگر خود بین دو کتف نوزاد را ضربه بزنید اما نه ضربه ای که باعث آسیب شود. با این ضربه، جسمی که گیر کرده خارج می‌ شود و این کار را ۵ مرتبه انجام دهید .

در ادامه توصیه می شود مقاله چگونه به کودک جویدن را یاد بدهیم ، مطالعه نمایید.

ایجاد فشار روی سینه کودک :

یکی دیگر از راه هایی که می توانید برای بیرون آوردن جسمی که در گلو نوزاد گیر کرده است این است که سر کودک را به سمت بالا نگه دارید و با انگشت خود استخوان سینه نوزاد را پیدا کنید و به آن قسمت فشار وارد نمایید تا جسم خارج گردد اگر موفق به خارج کردن آن نشدید و مشاهده کردید که نوزاد نفس های خفیفی می‌ کشد باید از روش احیا برای او به کار ببرید .

چگونگی احیا کردن هنگام پریدن غذا در گلوی کودک :

احیا کردن زمانی انجام می‌ شود که کودک شما نفسش بالا نمی آید و چهره‌ اش کبود شده است در این مرحله می بایست کودک را تخت بخوابانید و دهان خود را روی دهان نوزاد قرار بدهید و نفس‌ های شدید را چندین مرتبه وارد سینه‌ نوزاد کنید به گونه‌ ای که سینه نوزاد بالا بیاید. اگر قبل از خارج شدن‌ نفس اولی که وارد کرده اید یک بار دیگر نفس محکم وارد سینه نوزاد کنید جسم گیر کرده پایین می رود و راه تنفسی نوزاد باز خواهد شد .

نکات لازم جهت پیشگیری از گیر کردن جسم در گلوی کودک :

  • با عجله و سریع به کودک غذا ندهید که در گلو گیر نکند
  • آموزش صحیح جهت خوب جویدن غذا
  • سعی کنید تا پایان غذا خوردن کودک در کنارش بمانید و مراقب او باشید و او راهنمایی کنید
  • دقت لازم روی نشستن کودک هنگام غذا خوردن که باید به صورت صاف قرار بگیرد تا غذا در گلو گیر نکند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

هجده − دوازده =

فهرست