تماس
021-66582923

پوسیدگی دندان کودکان

پرستار بیمار, پرستار کودک, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه

موضوع بحث ما در مورد پوسیدگی دندان کودکان و درمان آن می باشد همان طور که می دانید والدین و مراقب کودک در منزل باید برای محافظت از دندان های کودکان خود روی مواد غذایی آن ها دقت لازم را داشته باشند و به کودکان خود مسواک زدن را آموزش بدهند تا کودک آن را جزو برنامه روزانه خود بداند. این که خرابی و پوسیدگی دندان چگونه آغاز می‌ شود و چگونه می توانیم از بروز آن پیشگیری کنیم مواردی هستند که در ادامه مطلب آن ها را خواهید خواند.

چه فرآیندی روزانه درون دهان شکل می گیرد ؟

درون دهان کودک انواع مختلفی از باکتری وجود دارد که جزو باکتری های مفید محسوب می‌ شود اما یک سری از این باکتری ها می‌ تواند مضر باشد و باعث پوسیدگی دندان کودکان باشد زیرا این باکتری ها و مواد شیرینی و قندی که کودک مصرف می‌ کند یک نوع اسید از خود به وجود می‌ آورند که می‌ تواند باعث پوسیدگی دندان‌ ها شود حال یک سری مواد در مقابله با این باکتری ها و اسید تولیدی از طرف آن ها بوجود دارد که شامل انواع معدنی درون آب دهان کودک مانند کلسیم و خمیر دندانی که استفاده می‌کند می باشد که می تواند در برابر اسید مقابله کند این فرآیند در طول شبانه‌ روز درون دهان اتفاق می‌افتد .

پوسیدگی دندان کودکان چگونه به وجود می آید ؟

زمانی که کودک مواد قندی زیادی را در طول روز مصرف کند و اسید ترشح شده توسط باکتری های دهان افزایش پیدا کند دیگر مینای دندان در مقابل این حالت اسیدی نمی تواند مواد معدنی ایجاد کند که بتواند در برابر آن را مقابله کند در نتیجه مواد معدنی به مرور از بین می روند و باعث پوسیدگی دندان کودک می‌ شوند حال اگر توسط فلوراید ، خمیر دندان و مواد معدنی در بزاق دهان این روند متوقف شود دندان‌ ها باز سازی می شوند در غیر این صورت دچار آسیب می گردند.

( در ادامه توصیه می شود مقاله زمان های مناسب برای مسواک زدن را مطالعه نمایید )

راه های درمان پوسیدگی دندان کودکان :

یکی از روش‌ های درمانی پوسیدگی دندان کودکان پر کردن دندان می باشد پر کردن به صورت است که موادی را داخل دندان قرار می دهند تا بتواند آسیب‌ دیدگی بر اثر پوستی را برطرف نماید پر کردن دندان بنابر میزان عمق ترمیم دندان و جایگاهی که دندان قرار است پر شود به انواع مختلفی تقسیم می‌ شود که ما در اینجا به توضیح انواع آن می‌ پردازیم :

1- پر کردن دندان به روش مستقیم
2- پر کردن دندان به روش غیر مستقیم

  • به روش مستقیم این فرآیند در یک دوره صورت می‌ گیرد و مواد را درون شکاف ایجاد شده روی دندان قرار می‌‌ دهند موادی که برای پر کردن دندان استفاده می‌ شود شامل آمالگام ،گلاس آینومر ، رزین آینومر و کامپوزیت می باشد .
  • پر کردن دندان به روش غیر مستقیم که طی دو مرحله صورت می‌ گیرد باید از موادی مانند اینلی ، روکش ، پل و غیره برای باز سازی آن استفاده شود .

( در ادامه توصیه می شود مقاله راه های تشویق کردن کودک به مسواک زدن را مطالعه نمایید )

راه های جلوگیری از پوسیدگی دندان برای کودکان در منزل :

برای این که بتوانیم از پوسیدگی دندان کودک خود پیشگیری های لازم را انجام بدهید لازم است اقدامات ذکر شده و مراقبت های لازم در منزل در قسمت پایین انجام شده و آن را مورد توجه قرار بدهیم :

1- استفاده شیارپوش :

شیارپوش دارای یک ماده رزینی می باشد که روی سطح دندان قرار می‌ گیرد و شیار های بین دندان ها را می‌ پوشاند و نمی‌ گذارد باکتری ها روی آن قرار بگیرند اما باید در نظر داشته باشید مرتب به دندان پزشکی برای معاینه مراجعه نمایید .

2- مصرف فلوراید :

فلوراید موادی است که از دندان ها در مقابل پوسیدگی محافظت می کند و باعث استحکام دندان می شود استفاده از این مواد که به صورت دهانشویه خمیردندان و نخ دندان موجود است اگر به صورت مرتب استفاده شود پوسیدگی دندان را کاهش می‌دهد .

3- مراقبت در منزل و شستن دندان ها با مسواک بعد از غذا :

به کودک خود آموزش دهید که برای پیشگیری از پوسیدگی دندان های خود روزانه و م بعد از هر وعده غذایی از مسواک استفاده کنند و بعد از خوردن مواد قندی و تنقلات به دندان هایشان نخ دندان بزنند اگر در طول شبانه روز ۴ مرتبه دندان‌ های خود را مسواک بزنند احتمال پوسیدگی و سیاه شدن دندان آن ها کاهش پیدا می‌ کند .

4- تبعیت از یک رژیم غذایی سالم :

برای جلوگیری از پوسیدگی دندان باید مصرف یکی از غذاهای مضر مانند مواد قندی ،چیپس و شیرینی را در برنامه روزانه کودک را به حداقل برسانید و از غذای سالم برای کودک خود مانند سبزیجات استفاده کنید تا دندان‌های آنها را مستحکم نماید .

5- جلوگیری از رفتن کودک به تخت خواب با شیشه شیر :

خوردن شیر در هنگام خواب می‌تواند پوسیدگی دندان را برای کودکان به همراه داشته باشد هرگز اجازه به کودک ندهید که با شیشه شیر به رختخواب برود اگر عادت به خوردن شیشه دارد درون آن را فقط آب پر کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

15 + 9 =

فهرست