تماس
021-66582923

چگونه و چرا باید به سالمندان احترام بگذاریم؟

پرستار سالمند, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
چگونه چرا باید به سالمندان احترام بگذاریم

سالمندی جزئی از مراحل زندگی است که از نوزادی و کودکی یکی پس از دیگری طی می شود که میتوان به چگونه گذراندن زندگی به آن معنا بخشید . اگر فرد از کودکی توانایی وشایستگی خود را بشناسد میتواند در دوران سالمندی زندگی خوب و پرمعنایی را داشته باشد میتواند از فرصت وموقعیت های جدیدی در راه تکمیل وتکامل و در کل راه درست زندگی است را بیاموزد و موقعیت های خود را اول در خانواده و سپس در جامعه محکم تر بسازد .در این مبحث می خواهیم راجع به چرا باید به سالمندان احترام بگذاریم و نکات مهم برای مراقبت از سالمندان را به شما عزیزان مطرح نمایید امید است که این مطالب برای شما مفید واقع شود .

چرا باید به سالمندان احترام بگذاریم:

رابطه ای که ما با سالمندان برقرار میکنیم نیازمند آموزش و مهربانی ست . دراین مبحث مراحلی را باهم مرور میکنیم ، البته مقصود از مهربانی این نیست که بطور مثال دراتوبوس یا مترو جایمان را به آنها بدهیم ، اصل و مهم این است که محبت کردن به سالمندان ، بصورت مبین و آشکار بر کرامت انسانی آنها باشد .

رفتار های مناسب که نشان از احترام به سالمندان می باشد :


حال در این جا میخواهیم مراحلی را بازگو کنیم که می تواند ما را در این زندگی مدرن وکنونی کمک کند تا بتوانیم رفتار مناسب وبهتری با سالمندان عزیزمان داشته باشیم:

  • مشورت با سالمندان
  • باهم غذا بخوریم
  • مراعات خلقیات سالمندان
  • با آنها تماس بگیریم وبا آنها وقت بگذرانیم
  • به حقوق آنها احترام بذاریم
  • به کودکانمان یاد بدهیم چگونه با سالمندان احترام بگذارند
  • درک از آسیب پذیزی سالمندان
  • توجه به ضرورت ونیاز سالمندان
  • حقوق سالمندان

مراعات تغییرات روحی و جسمی سالمندان

مراعات کردن خلق وخوی سالمندان تاثیر شگفت انگیزی در ارتباط و احترام گرفتن از آنها دارد . سالمندان با پیر شدن با توجه به تغییر روحیاتشان نیازمند توجه بیشتری هستند . چون با گذر زندگی پرفرازو نشیب دارای خلقیات خاصی هستند که هر خانواده با شناخت این خلقیات از افراد سالمندشان میتواند درک بهتری داشته باشند . خلقیات افراد صد در صد در شور ونشاط جوانی ودر سالمندی متفاوت است که این طبیعت تکاملی آدمی است .

اهمیت و احترام به سالمندان در زندگی یک اصل مهم و ضروری است . چرا که دعای خیر سالمندان عاقبت بخیری خانواده را در بر خواهد داشت . احترام به سالمندان از دوران کهن فرهنگ ما ریشه دیرینه ای دارد که در سرتاسر جهان بسیار حائز اهمیت است که متاسفانه در جامعه امروزی ومدرن روز به روز به میزان زیادی به فراموشی سپرده میشود و هر روز کمرنگ تر از دیروز میشود که بسیار تاسف برانگیز است.

در این شرایط کنونی به جای اینکه با سالمندان با احترام و قدردانی که شایسته آنهاست رفتار شود ، اغلب جوانان وخانواده های پیشرفته امروزی درگیر زندگی شخصی خود هستند و به راحتی وسادگی از کنار این امر مهم کنار می روند .

احترام به حقوق سالمندان

سالمندان به دلیل از دست دادن بنیه وتوان بدنی دیگر قادر نیستند همانند قبل به زندگی روزمره خود برسند به همین جهت مورد آزارو اذیت روانی برخی از اشخاص قرار میگیرند . مهم ترین واصلی ترین اقدام در موضوع احترام به سالمندان این است که به حقوق آنها تجاوز نکنیم . با توجه به آماری که سازمان بهداشت جهانی از خود منتشر کرده است 16درصد از افراد بالای سن 60 سال تحت تاثیر آزار و اذیت های روانی قرار میگیرند . البته سوء استفاده های مالی و بی توجهی به سالمندان و سوء استفاده های جنسی و جسمی را می توان جزء آزار های دیگر اشاره کرد .

(( در ادامه این مبحث پیشنهاد می شود اگر به دنبال پرستار سالمند هستید حتما قبل از آن مقاله خدمات نگهداری سالمند در منزل را مطالعه نمایید ))

وقت گذاری برای سالمندان نوعی دیگر از احترام گذاشتن برای آنهاست

برای وقت گذاشتن با سالمندان باید مقداری از وقت خودمان را در اختیار آن ها قرار دهیم تا بتوانیم با هم صحبت کنیم ، باهم غذا بخوریم ، اگر خیلی ناتوان هستند آن هارا استحمام کنیم و به نظافت و بهداشت آن ها رسیدگی کنیم . با وقتی که در اختیار آن ها قرار میدهیم میتوانیم به طور جدی به حرف ها و درد دل های آن ها گوش کنیم ، افراد سالمند نیاز دارند که شنیده شوند . چون این افراد دیگر همسر و یا شغلی ندارند که خود را با آن سرگرم کنند ، پس به همین منظور نیاز به هم نشینی با ما و خانواده را بیشتر از پیش حس می کنند .

نظر خواهی و سوال پرسیدن از آنها

آن ها دوست دارند ازآنها نظر خواهی شود ، سوال پرسیده شود. چون اینطوری فکر می کنند مفید واقع هستند واین برای سالمندان بسیار خوشایند خواهد بود . با توجه به احترام به سالمندان ومحبت وصحبت با آن ها روز خوبی را برایشان می سازد برای سلامتی شان هم حائز اهمیت است که می تواند به وجود آمدن یک روز پر انرژی باشد که باعث شاد کردن آن ها و روحیه بخشیدن هم می شود .

احترام و قدردانی به صورت زبانی

پس اگر ما در عمل باعث خشنودی سالمند شده ایم باید مراقب قدردانی و احترام به آن ها به صورت زبانی هم باشیم چرا که تعارف و تشکر از افراد مسن دارای انرژی و پیام مثبتی است . احترام به سالمندان در جامعه شامل گام های کوچکی است که می تواند سلامت روان این افراد را افزایش دهد .

صحبت در مورد نیاکان و اجداد خانوادگی و تاریخ گذشته

از روش های احترام به سالمندان صحبت در مورد نیاکان و اجداد خانوادگی و تاریخ گذشته است . در این مورد قدرتی نهفته است که باعث می شود تک تک اعضای خانه بهم نزدیک شوند و باعث گفتگوی چند نفری هم می شوند که گذشته را بصورت یک تاریخ شفاهی و زنده از زبان پدر بزرگ و یا مادر بزرگ ها بشنوند ، این حس برای سالمندان بسیار بسیار خوشایند است و حس رضایت خود را به صورت لبخند خود به ما نشان میدهند . این امر برای کودکان هم تاثیر گذار است چون با این الگوی رفتاری باعث میشود که کودکان احساس قوی تری نسبت به جایی که زندگی می کنند را داشته باشند.

محبت دو طرفه به سالمندان :

در مورد احترام به سالمندان ، در کودکی به این اصل باید توجه کرد . پدر ومادری که در کودکی به فرزند خود توجه بیشتری کنند و با آن وقت بگذرانند و بیشتر محبت کنند قطعا در دوران سالمندی ، کودک بزرگ شده محبت بیشتری به سالمند خود میکنند کودکانی که بیشتر محبت می بینند ، بیشتر یاد می گیرند که به سالمند خود رسیدگی کنند . پس باید بذر محبت را از همان کودکی در دل کودکانمان نهادینه کنیم تا در کهن سالی چیزی جزمحبت و احترام درو نکنیم .

سالمندی موهبتی الهی است. سالمندان سرمایه های ارزشمندی هستند که می توانند با یک دنیا تجربه ای که در طول سال های زندگی خود به دست آورده اند را در اختیار جوانان وبه ویژه فرزندان خود قرار دهند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بیست − یک =

فهرست