تماس
021-66582923

چرا باید به سالمندان کمک کنیم

پرستار سالمند, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
 چگونه و چرا باید به سالمندان کمک کنیم

وجود پر برکت هر انسان سالمند و مسن در بین خانواده موجب افزایش لطف ومهربانی خداوند است و هرکس به آن ها احترام بگذارد بیشتر مورد عطوفت و رحمت الهی قرار میگیرد . همه ی ما دیده ایم که سالمندان زیادی هستند که کار می کنند و بار سنگین جابه جا می کنند و یا دیده ایم که در اتوبوس سر پا ایستاده اند با اینکه جوانان آن ها را می بینند و بی تفاوت از کنار آن ها عبور می کنند .ما در این مبحث و به کمک کارشناسان موسسه آتیه پرستاران سلامت سعی کردیم راجعب موضوع چرا باید به سالمندان کمک کنیم نکاتی را مورد بحث قرار دهیم . با ما همراه باشید.

محبت کردن به سالمندان اهمیت زیادی دارد:

سالمندان از نظر روحی بسیار آسیب پذیر هستند و کوچک ترین موضوع می تواند آن ها را آزرده خاطر کند و باعث رنجش آن ها شود . سالمندان بیشتر از بی توجهی فرزندان احساس نارضایتی دارند . سالمندان برای ما سرمایه های ارزشمندی هستند که می توان از تجربیات ، دانش و اطلاعات آن ها استفاده کنیم و همه ی این دانش اندوخته ها را از نسلی به نسل دیگر منتقل کنیم .

احترام به سالمندان با کمک کردن به آنها :

  • کمک به سالمندان حتی با عبور از خیابان که برای آن ها دشوار است ، محبت محسوب می شود .
  • گرفتن بار سنگین آن ها نوعی محبت محسوب می شود .
  • کمک به سوار یا پیاده شدن سالمندان از وسایل نقلیه ی عمومی ، همه و همه احترام ومحبت به آن ها است که ایجاد همدردی و هم دلی می شود .

برای انسان هر عملی عکس العملی است . همه ی ما انسان ها کارنامه ی عمل داریم که خوب و بد در آن نوشته شده است و بر اساس آن خوب و بد زندگی را می بینیم . اگر خوبی کنیم خوبی می بینیم و اگر بدی کنیم بدی می بینیم . در این خصوص حدیث قدسی داریم که می فرمایند : به پیران خود احترام بگذارید تا کودک تان به شما احترام بگذارند.
انسان مدرن امروزی به دلیل داشتن مشغله و گرفتاری نمی تواند با تمام وجود برای سالمند خود وقت بگذارد ، محبت کند ، صحبت کند . این افراد بسیار از این کار طفره می روند و از خوبی کردن و از حرمت گذاشتن به آن ها سرباز می زنند .

(( در ادامه توصیه می شود مقاله چگونه از سالمندان قدردانی کنیم؟ را حتما مطالعه نماییم ))

محبت به سالمندان آسایش را در قیامت مهیا می سازد:

زندگی پس از مرگ ادامه دارد . پس از زندگی کوتاه در این دنیای مجلل ، با مرگ به دنیای زیبای دیگری منتقل می شویم . ما باید برای دنیای آخرت خود توشه ای برداریم تا برای سفر ابدی آماده بشویم . هر کس به سالمندان محبت کند در قیامت از سختی ها و مشکلات در امان می ماند ، پس یادمان باشد لحظات عمر آدم مانند برق و باد می گذرد و ما در مقابل سالمندان و سال خوردگان مسئولیت داریم و باید در مقابل خدای مهربان پاسخگو باشیم .

سالمندان از مهم ترین موهبت های الهی در خانواده هستند و باید احترام و محبت و عزت آن ها بین افراد خانواده بیش از پیش باشد . سالمندان یکی از احساساتی ترین افراد در بین خانواده ها هستند و والدین باید فرهنگ احترام و محبت به سالمندان را به فرزندان خود آموزش دهیم .

برای ارتباط صحیح و محبت آمیز با سالمندان باید به مواردی توجه کنیم :

  • در حضور سالمندان مودب باشیم .
  • از نصحیت های آن ها استفاده کنیم .
  • با احترام برای شان وقت بگذاریم .
  • دور هم جمع شویم و باهم غذا بخوریم .
  • با صدای بلند با آن ها صحبت نکنیم .
  • به مراکز زندگی سالمندان سر بزنیم .
  • برای خدمت در مراکز نگهداری سالمندان داوطلب شویم .

(( در ادامه توصیه می شود مقاله مشکلات نگهداری از سالمندان را حتما مطالعه نمایید ))

حال با توجه به مواردی که ذکر شد چند سوال در ذهن ما به وجود آمده است :

  • آیا دعایی بالاتر از دعای خیر والدین بخصوص والدین سالمند وجود دارد .
  • آیا خود ما دوران پیری و سالمندی را تجربه نخواهیم کرد .
  • آیا بذری را که ما می کاریم کودکانمان همان بذر رشد کرده را درو نمی کنند .

وجود سالمند در خانه و خانواده یعنی رحمت یعنی لطف یعنی مهربانی که باعث بیشتر شدن رحمت الهی است پس بیایید بیشتر با خودمان تامل کنیم و در آخر اگر با همه ی مواردی که در این مطلب گفته شده هماهنگ نبودیم و وقتی نداشتیم در مرحله آخر میتوانیم برای سالمند خودمان از خدمات مرکز مراقبت پرستاری در منزل استفاده کنیم و به سالمندمان کمک بگیریم . سالمندان در خانه سالمندان احساس رضایت ندارند ، پس بیایید این کار را نکنیم .

پرستاری از سالمند باید دارای چه ویژگی هایی باشد ؟

پرستاران مسئولیت های زیادی بر عهده دارند . یک پرستار، تمام نکات و اصول و مراقبت های به کار گیری در نگهداری از سالمند را باید بلد باشند ، چه از نظر جسمی و چه از نظر روحی . به همین منظور پرستار باید بسیار فداکار ، صبور ، مهربان باشد . یک پرستار سالمند با از دست دادن استقلال فردی خود، باید با تمام وجود ، تمام مشکلات یک فرد سالمند را بشناسد و هرگز و به هیچ عنوان نباید احترام و محبت به سالمند را فراموش کند .

و در آخر :
پرستاری را که برای سالمند خود در نظر می گیرید توجه داشته باشید که تمام دوره های مورد نیاز را دیده باشد، بالغ باشد خدا پرست باشد ، و از همه مهم تر مهربان باشد ، چون همدردی پرستار با فرد سالخورده و یا سالمند از اهمیت زیادی برخوردار است ، چون موجب آرامش فرد می شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

11 + 15 =

فهرست