تماس
021-66582923
پرستار کودکپرستاری در منزل

چرا بچه نباید بین پدر مادر بخوابد؟ ( توصیه های مرکز پرستاری کودک )

بنا بر توصیه های کارشناسان مرکز خدمات پرستاری کودک خواباندن کودک در نزد پدر مادر بر خلاف تصوراتی که والدین دارند راه مناسبی نیست و اکثر والدین به این موضوع بی توجه هستند و برای جدا کردن کودک از خود میگویند زمان مناسبی نیست زیرا او هنوز بچه است اما دقت داشته باشید که خوابیدن کودک در کنار والدین آسیب ها و مشکلات زیادی را میتواند برای کودک متحمل کند در این مبحث قصد داریم آسیب های ناشی از این کار، زمان جداسازی و راه کار هایی برای این روش و همچنین چرا بچه نباید بین پدر و مادر بخوابد را توضیح دهیم:

آسیب های ناشی از خوابیدن کودک در بین پدر مادر

بنا بر نظریه کارشناسان مرکز پرستاری کودک آتیه پرستاران سلامت خواباندن کودک بین پدر و مادر می تواند آسیب های جبران ناپذیری به کودکان وارد کند این آسیب ها می تواند شامل موارد زیر باشد.

1)صدمات ناشی از اخلاق 2)استقلال پیدا نکردن کودک

1)یکی از صدمات و آسیب هایی که برای کودک به وجود میآید این است که زمانی که پدر مادر در رابطه هستند جملاتی که در موقع رابطه بر زبان می آورند و نفس نفس زدن آنها در حین رابطه میتواند تاثیرات بدی را بر ذهن کودک بگذارد با اینکه کودک شما خواب است ولی این آسیب در او اثرات خود را میگذارد زیرا از نظر علمی به اثبات رسیده است که زمانی که کودک در خواب است فعالیت ذهنی در او بهتر شکل میگیرد زیرا کودک درک بهتری از محیط اطراف خود پیدا میکند.

لازم به ذکر است بدانید شما نمیتوانید زمان دقیق بلند شدن کودک را از خواب تخمین بزنید ممکن است در حین رابطه کودک شما از خواب بیدار شود و شاهد این رابطه باشد این مسئله میتواند در روح و روان کودک تاثیرات منفی داشته باشد زیرا دیدن این صحنه در ذهن کودک هک میشود و در آینده میتواند یک فرد زناکار شود.

2)خوابیدن کودک در کنار پدر مادر باعث میشود کودک شما وابستگی شدیدی به پدر مادرش پیدا کند و استقلال لازم را پیدا نکند بنابراین از وظایف مهم تربیتی والدین این است که با جدا کردن کودک در یک زمان مشخص بتواند حس اعتماد به نفس را در او پرورش دهند.

بهترین زمان جدا کردن جایگاه خواب کودک از والدین

طبق نظریه روان شناسان مرکز خدمات پرستاری کودک آتیه پرستاران سلامت، راه درست این است که کودک را از بدو تولد جدا از پدر مادر بخوابانید اما به دلیل یک سری از مشکلات در ماه های اول تولد باید والدین در نزدیک ترین جا در کنار کودک بخوابند. این مشکلات میتواند زود به زود بیدار شدن کودک براثر گرسنگی یا خراب کاری شکم او باشد به همین دلیل لازم است نزدیک مادر خود باشد.

این روش بهتر است تا پایان یک سالگی ادامه داشته باشد تا مادر نیز بتواند استراحت لازم را بکند و مجبور نشود برای شیر دادن ساعت به ساعت از یک اتاق به اتاق دیگر برود.

بعد از سن یکسالگی میتوانید کودک را از خود جدا کنید و جایگاه خواب او را در اتاق دیگری قرار دهید زیرا بعد از سپری کردن این یکسال هم کودک میتواند از غذا های کمکی استفاده کند و هم زمان خواب او طولانی میشود و میتواند 7 الی 8 ساعت پشت سرهم به خواب بروند و به دلیل غذای کمکی که در طول روز میخورند دیگر نیازی به خوردن شیر در شب هنگام نخواهد داشت.

علت جدا خوابیدن کودکان در سن یکسالگی چه مزیتی به سنین بالاتر دارد؟

یکی از علت های مهم جدایی خواب کودکان در سن یک سالگی این است که کودک در این سن و سال هنوز ترس های ناشی از محیط اطراف خود را شناسایی نکرده است و خیلی راحت تر میتواند جدا از والدین بخوابد. ولی یک کودک 2الی 3ساله بخاطر وجود ترس از جدا خوابیدن امتناع میکند پس هر چه زودتر اقدام به جداسازی جای خواب کودک خود بکنید با مشکلات کمتری مواجه خواهید شد.

راه کار های مناسب برای جدا کردن جایگاه خواب کودک از والدین

  • کودکی که در طول شب دیگر نیاز به شیر خوردن ندارد باید غذای کمکی خود را مخصوصا در شب به طور کامل بخورد.
  • والدین میباید خواب کودک خود را تنظیم کنند طوری که وقتی احساس خستگی میکند خودش راحت به تختخواب برود نه اینکه برای خواباندنش به زور متوسل شوید.
  • آماده سازی فضای منزل برای خوابیدن میتواند کمک بسیاری به جدا خوابیدن او از والدین بکند.

خطرات ناشی از خوابیدن کودک در کنار والدین:

طبق نظریه کارشناسان مرکز پرستاری کودک در منزل ، یکی از پر خطرترین عوارض ناشی ازخوابیدن کودک در کنار والدین احساس خفگی در کودک میباشد. در هنگام خواب احتمال چرخش والدین و افتادن آنها روی کودک بسیار بالاست که باعث خفگی در کودک میشود.

یک سری حرکات نامشخص هم در زمان خوابیدن کودک وجود دارد که به آن سندروم مرگ ناگهانی میگویند که در این صورت پتو یا ملحفه میتواند جلوی راه تنفسی او را بگیرد و یا حتی کودک صورت خود را روی بالش های نرم برگرداند که این کارها میتواند نفس کشیدن کودک را مختل کند و باعث خفگی او شود. بسیاری از محققان میگویند اگر یک سری از موازین ایمنی را انجام دهید خوابیدن کودک نزد والدین نمیتواند خطر جسمی برای او به همراه داشته باشد.

این نکان به شرح زیر است:

  • اگر تصمیم والدین این است که کودک را نزد خود بخوابانند باید توجه داشته باشند از رها کردن کودک به تنهایی در تخت خواب خودداری کنند زیرا تخت های دونفره بدون محافظ هستند واحتمال سقوط کودک بسیار بالاست.
  • حتما کودک را به پشت بخوابانید زیرا برگشتن او به صورت باعث ایجاد خفگی در او میشود.
  • والدین باید از دخانیات به دور باشند زیرا در کنار کودک خوابیدن آنها خطر ابتالا به سندروم مرگ ناگهانی را بالا میبرد.
  • چاقی والدین فضای خواب را برای کودک تنگ میکند اگر والدین کودک چاق هستند نباید در کنار او بخوابند.

روشهای ساده برای خوابیدن کودک در اتاق خودش

روشهای متعددی وجود دارد که والدین و یا پرستار کودک می تواند با این روشها به راحتی کودک را در اتاق خودش بخواباند. این روشها شامل موارد زیر می باشد.

  • والدین یا پرستار کودک میتواند برای اینکه کودکتان به راحتی در اتاق خودش بخوابد و او را به این کار عادت دهد اتاق او را با وسایل تزئینی و دارای لامپ های رنگی مانند طرح ستاره یا ماه مجهز کند و به میزان شب هایی که کودک به تنهایی در اتاقش میخوابد برای او یک هدیه بخرید تا بتوانید او را بیشتر به تنهایی خوابیدن تشویق کنید.
  • به کودکتان عشق و علاقه زیادی در طول روز نشان دهید اکثر بچه ها منتظر میمانند تا شب شود تا بتوانند علاقه و عشق را از والدین خود دریافت کنند زیرا والدین در هنگام شب آنها را میبوسند و در آغوش میگیرند اگر در طول روز هم این کار ها را بکنید کودک در انتظار عشق شبانه نمیماند و راحت تر از شما جدا میشود.
  • سعی کنید برای کودک خود یک حیوان خانگی مانند سگ، طوطی یا حتی ماهی تهیه کنید و آن را در اتاق کودک قرار دهید این روش میتواند کمک بسیار بزرگی به والدین بکند تا جای خواب کودک را جدا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

دو × سه =

درخواست مشاوره پرستاری از آتیه پرستاران سلامت
فهرست