تماس
021-66582923
چکاپ های دوران بارداری

چکاپ های دوران بارداری

تصمیم به بارداری و در پی آن اقدام برای بارداری و فرزند دار شدن یکی از لذت های بزرگ زندگی برای خانواده و مخصوصاً مادر می باشد. این تصمیم مهم چالش‌های زیادی را برای مادر به همراه دارد، این که مادر چه زمانی آمادگی لازم را برای باردار شدن دارد و همچنین پس از باردار شدن چه نوع مراقبت های پرستاری در منزل انجام میگیرد و پیگیری های لازم در جهت سلامت مادر و سلامت جنین همه و همه راه‌هایی است که یک مادر از مرحله تصمیم به بارداری تا تولد نوزادش و حتی بعد از زایمان باید طی کند.

از این رو مادران لازم است قبل از اقدام به بارداری یکسری چکاپ ها و آزمایشات لازم را جهت آمادگی بدن و سلامت خود و نیز زمان مناسب برای اقدام به این کار را انجام دهند. در این زمان پزشک شما را مورد معاینه قرار می‌دهد و چکاپ هایی را برای شما می نویسد. این چکاپ ها به مادر این اطمینان را می دهد که آیا مادر از نظر جسمی و یا بیماری‌هایی مانند دیابت، فشار خون و یا اضافه وزن شرایط مناسب برای بارداری را دارد ؟ یا خیر ؟ اگر مادر قبل از بارداری سقط جنین کرده باشد یا نوزاد مرده به دنیا آورده باشد باید همه این موارد مورد بررسی قرار گیرد تا خدایی نکرده مشکلی پیش نیاید .

قبل از بارداری یک سری چکاپ ها وجود دارد که حتما مادران باید انجام دهند در ادامه این مبحث که توسط کارشناسان بخش سلامت آتیه پرستاران سلامت تهیه و جمع آوری شده می خواهیم به کلیه این چکاپ ها بپردازیم . با ما همراه باشید.

چکاپ های مادر قبل از بارداری

1- در زمان قبل از بارداری مادر با مراجعه به پزشک میزان اسید فولیک او مورد بررسی قرار می گیرد. اسید فولیک مانع نقص در نوزاد می‌شود. همچنین بیماری مادر وزن و فشار خون و قند خون او مورد بررسی قرار می گیرد. داروهایی که مادر قبل از بارداری مصرف می‌کند، باید بررسی شود، مصرف دخانیات در مادر توسط پزشک بررسی می‌شود و اگر پزشک لازم بداند مادر باید آنها را ترک کند کند.

2- پزشک برای مادر آزمایشاتی را تجویز می‌کند که مربوط به معاینه لگن مادر، معاینه شرایط جسمی و بدنی مادر و همچنین آزمایشات مربوط به پاپ اسمیر و یکسری آزمایش خون می باشد .اگر والدین از نظر وراثتی نیز نگران باشند می توانند قبل از اقدام به بارداری یک سری آزمایش در این زمینه انجام دهند که از سلامت به دنیا آمدن نوزاد خود مطمئن شوند.

چکاپ های مادر در زمان بارداری

1- آزمایش چکاپ بارداری مربوط به سه ماهه اول بارداری

2- آزمایش چکاپ بارداری مربوط به سه ماهه دوم بارداری

3- آزمایش چکاپ بارداری مربوط به سه ماه سوم بارداری

(( در ادامه پیشنهاد می شود مقاله آموزشی برنامه غذایی در دوران بارداری را حتما مطالعه نمایید ))

آزمایش های مربوط به سه ماهه اول بارداری

1- آزمایش خون

آزمایش خون اولین آزمایشی است که پزشک از شما می‌گیرد در این آزمایش نوع گروه خون شما ، تعداد سلولهای خونی و میزان ایمن بودن بدن شما در برابر سرخجه و سایر بیماری‌های ویروسی مورد بررسی قرار می گیرد.

2- آزمایش هپاتیت ب

از آنجایی که مشکلات مربوط به کبد معمولاً خاموش هستند و علائم و نشانه خاصی ندارند پزشک جهت اطمینان از اینکه مادر ناقل بیماری کبد نباشد و آن را به نوزاد منتقل نکند اقدام به آزمایش برای هپاتیت می‌کند.

3- آزمایش میزان قند خون مادر

این آزمایش جهت بررسی میزان قند خون مادر است که معمولاً به صورت ناشتا انجام می‌شود و این آزمایش به خصوص برای مادرانی که سابقه دیابت خانوادگی دارند لازم است. اگر قند خون بین ۹۳ و ۱۲۵ باشد مشکلی برای مادر وجود ندارد همچنین آزمایش تحمل گلوکز را نیز پزشک در این مرحله انجام می دهد. این آزمایش به جهت میزان تحمل بدن برای سوخت و ساز است.

4- آزمایش ادرار

این آزمایش جهت تشخیص بیماریهای عفونت ادراری می باشد.

5- آزمایش تیروئید

از آنجایی که جنین از ید بدن مادر استفاده می کند و خود مادر هم در این دوران ممکن است دفع ید داشته باشد از این رو این آزمایش برای مادر لازم است زیرا مادر ممکن است دچار کم کاری تیروئید باشد و آن را به فرزند خود انتقال دهد.

6- آزمایش های غربالگری

این آزمایشات مربوط به نقص های ژنتیکی می باشد که در صورتی که جنین مشکل کروموزومی داشته باشد زود تشخیص داده می‌شود و اقدامات لازم برای او انجام می‌شود.

(( در ادامه پیشنهاد می شود مقاله آموزشی خطرات بارداری در سنین بالا را حتما مطالعه نمایید ))

آزمایشات چکاپ سه ماهه دوم بارداری

۱_ آزمایش آمنیوسنتز
این آزمایش ها برای بررسی بیشتر مشکلات کروموزومی تجویز می‌شود که پزشک با نمونه برداری از آب درون کیسه آب و آزمایش آن به این اختلالات در صورت نمود پی می‌برد.

۲_ آزمایش غربالگری
این آزمایشات که شامل آزمایش خون و همچنین سونوگرافی می باشد هم ،مربوط به مشکلات و بیماری‌های ژنتیکی می باشد که در هفته چهاردهم تا شانزدهم انجام می‌شود.

آزمایشات و چکاپ های سه ماهه سوم بارداری

۱_ آزمایش کومپس غیر مستقیم

تقریباً در هفته ۳۰ بارداری پزشک با انجام آزمایش هایی میزان عفونت های ادراری و کم خونی شما را مورد بررسی قرار می‌دهد در صورتی که گروه خونی شما Rh منفی باشد و همسر شما Rh مثبت در این صورت پزشک این تست کمپوست را برای شما انجام می دهد.

2- آزمایش غربالگری استر پتوکوک

این تست مربوط به گروه‌های خونی B می باشد و برای بررسی عفونت های باکتریایی در آنها است این عفونت ها سبب عقب ماندگی های ذهنی و مشکل بینایی و شنوایی در نوزادان میشود .مادرانی که نتیجه این آزمایش آنها مثبت باشد با تجویز پزشک برای دفع عفونت ها آنتی بیوتیک مصرف می کنند. ۳ آزمایش مربوط به انعقاد خون
این آزمایش را مادر در روزهای پایانی بارداری باید انجام دهد همانطور که از اسمش پیداست برای بررسی انعقاد خون مادر است .

کلام پایان

همان طور که می دانیم آزمایشات و چکاپ های قبل از بارداری و خصوصاً چکاپ های بعد از بارداری از اهمیت خاصی برخوردارند. شاید خیلی از مادران به علت سهل انگاری و یا هزینه های پزشکی اقدام به انجام دادن آنها نکنند، اما همه اینها فقط در جهت سلامت نوزاد و مادر است و اینکه خدای نکرده مادر صاحب فرزندی با مشکلات جسمی یا ذهنی و معلولیت خاصی نشود.

هشدار ! خدمات ما پرستاری در منزل برای سالمندان ، کودکان و بیماران است و این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است از پزشک یا متخصص مربوطه مشورت بگیرید.

موسسه پرستاری آتیه پرستاران سلامت

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

دوازده + نوزده =

فهرست