تماس
021-66582923
خواب راحت

چگونه خواب راحت داشته باشیم

چگونه خواب راحت داشته باشیم یکی از سوالاتی می باشد که بیشتر افراد از کارشناسان بخش سلامت موسسه ما سوال می پرسند . ما در این مبحث می خواهیم در مورد این که چگونه می توانیم یک خواب راحت داشته باشیم مطالبی را ارائه بدهیم اگر جزو افرادی هستید که با کمبود خواب مواجه هستید و نمی توانید از یک خواب خوب و با کیفیت و بهره ببرید. پیشنهاد می‌کنیم تا پایان بحث ما را همراهی کنید تا با تکنیک‌ هایی که ارائه می‌ دهیم بتوانید به راحتی بخوابید .

کارهای لازم برای خواب راحت :

یکی از مواردی که مراقبین عزیز نسبت به آن حساس هستند خواب سالمندان در منزل می باشد. یک پرستار سالمند خوب باید بتواند با روشهای مناسب کاری کند که سالمند خواب خوب و راحت داشته باشد. . موارد زیر روشهای ساده ، کاربردی و بدون دارو می باشد که می تواند به سالمندان و حتی افراد دیگر کمک شایانی نماید . این روشها شامل :

1- تنظیم ساعت خواب :

یکی از تکنیک هایی که می توانید با به کار گیری آن یک خواب راحت داشته باشید این است که یک ساعت مشخص برای خوابیدن خود انتخاب کنید و هر شب سر آن ساعت به رختخواب خود بروید تا به آن عادت کنید زمانی که سر یک ساعت مشخص بخوابید به مراتب سر یک ساعت نیز صبح از خواب بیدار می شوید این گونه ساعت زیستی بدن خود را تنظیم می کنید و عملکرد بدن شما نیز تنظیم می‌ شود و باعث می‌ شود صبح ها با انرژی بالا و سرزنده از خواب بیدار شوید .

2- زمانی که می خواهید واقعاً بخوابید به رختخواب خود بروید :

اگر جزو افرادی هستید که قبل از این که خواب به سراغ شما بیاید به رختخواب می روید توصیه می‌ کنیم وقت خود را در رختخواب به بطالت نگذراند سعی کنید زمانی به رختخواب بروید که احساس خواب می کنید اگر شما خوابتان نمی برد از جای خود بلند شوید و خود را با انجام یک سری از کارها مشغول کنید تا خسته شوید و به طور مثال مجله بخوانید ، تلویزیون نگاه کنید تا شما را خسته کند اما دقت داشته باشید هر زمانی که خوابیدید باید صبح آن سر یک ساعت مشخص از خواب بلند شوید.

3- قبل از خواب حرف نزنید و کمی سکوت کنید و به کارهای روزمره خود بیاندیشید :

قبل از این که به رختخواب خود بروید سعی کنید ۱۰ دقیقه بنشینید و سکوت کنید و به کار هایی که در طول روز انجام داده اید فکر کنید و برای انجام کارهای فردا ی خود برنامه ریزی نمایید تا ذهن شما از ناراحتی و استرس دور بماند تا بتوانید یک خواب راحت (Comfortable sleep) داشته باشید اگر هم تفکر منفی به سراغ شما آمد با گفتن یک جمله ای شبیه این که من قبلاً با این مورد روبرو شدم و راه مقابله با آن را بلدم ذهنیت خود را از آن دور کنید .

۴- رختخواب خود را محل انجام کار های دیگر نکنید :

رختخواب محل خوابیدن است برای این که خوابتان خوب باشد نباید رختخواب خود را به دفتر کار تبدیل کنید و یا در آن جا تلویزیون تماشا کنید و یا حتی غذا بخورید .

۵ – از هنگام غروب آفتاب به بعد کافئین مصرف نکنید :

مصرف موادی که خواب را از شما دور کند و دارای کافئین هستند از قبیل قهوه ، شکلات ، نوشابه های گازدار که باعث بیدار نگه داشتن شما می شود دوری کنید .

۶- از خوردن مشروبات الکلی در هنگام شب خود داری کنید :

یکی دیگر از تکنیک‌ هایی که بتوانید خواب راحتی داشته باشید این است که هنگام شب از خوردن مشروبات الکلی خودداری نمایید زیرا الکل روی سیستم عصبی تأثیر می‌ گذارد و نمی‌ گذارد یک خواب خوب و با کیفیت داشته باشید .

( در ادامه توصیه می شود مقاله زمان مناسب برای خوابیدن چه موقع است را مطالعه نمایید )

چگونه خواب راحت داشته باشیم

۷- دارو هایی را که مصرف می کنید را مورد بررسی قرار بدهید :

مصرف یک سری از دارو ها باعث می شود روی خواب شما تاثیر گذار باشند و خواب خوب را از شما بگیرد از جمله این دارو ها مصرف اسپری های آسم می باشد که باید هنگام خواب مصرف شود اگر با مصرف آن ها خواب شما بر هم می ریزد با پزشک خود صحبت کنید که داروی شما را تغییر بدهد و یا زمان استفاده از آن را به وقت دیگری موکول کند.

8- تغییر برنامه کاری خود :

اگر جزو افرادی هستید که شیفتی کار می کنید برنامه کاری خود را تغییر بدهید بسیاری از افرادی که برای کار کردن خود مجبور هستند به صورت شیفتی کار کند یعنی یک هفته صبح و یک هفته شب کار می کنند این روند کاری می‌ تواند خواب خوب را از آن ها بگیرد از این رو سعی کنید اگر با آن مشکل دارید شیفت کاری خود را ثابت کنید در این صورت همانند مسافری می‌ مانید که تا دائم احساس خستگی می کند .

9- از خوردن غذا های سنگین اجتناب نمایید :

از دیگر راه کار های داشتن خواب خوب این است که قبل از خواب غذای سبک بخورید سعی کنید از میوه و شیر گرم استفاده کنید تا بتوانید خواب راحت داشته باشید .

10- ذهن خود را روی یک مسئله آرام بخش متمرکز کنید :

سعی کنید ذهن خود را با یک روش آرام کنید و روی آن تمرکز داشته باشید به طور مثال به یک موسیقی آرام بخش گوش بدهید یا یک صدای آبشار در اتاق خود پخش کنید تا ذهن از استرس و نگرانی های طول روز دور بماند و باعث شود خواب راحتی داشته باشید .

11- دوش آب گرم‌ بگیرید :

پزشکان به این نتیجه رسیدند که اگر در هنگام خواب دمای طبیعی بدن تنظیم شود خواب به سراغ شما می آید یعنی دمای بدن پایین باشد شما راحت می‌خوابید سعی کنید چند ساعت قبل از خواب دوش آب گرم بگیرید تا موقع خواب دمای بدن شما کاهش پیدا کند و راحت بخوابید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

سه + 2 =

فهرست