تماس
021-66582923
چگونه سالمندان را در خانه سرگرم کنیم

چگونه سالمندان را در خانه سرگرم کنیم ؟

چگونه سالمندان را در خانه سرگرم کنیم ؟ این موضوعی است که ما می خواهیم با کمک کارشناسان موسسه پرستاری آتیه پرستاران سلامت راجعب این موضوع نکات آموزنده ای به شما بدهیم . با ما همراه باشید .

افراد با گذشت زمان و رسیدن به دوران پیری دچار تغییر و تحولاتی از نظر جسمی و روحی می‌ شوند ، برای مثال از نظر جسمی اندام‌ های آن‌ ها تحلیل رفته و سیستم ایمنی آن‌ ها پائین می‌ آید و همین امر احتمال ابتلای این افراد را به انواع بیماری‌ ها بالا می‌ برد. مثل اختلال پوکی استخوان ، اختلال دیابت ، اختلال فشار خون .

اما از نظر روحی به انواع اختلالات روحی‌ و روانی دچار می‌ شوند. مانند افسردگی ، آلزایمر و نیز از مهم‌ ترین مشکلاتی که در بین سالمندان مشترک است این است که همه آن‌ ها دچار کم حوصلگی شده و بی اعصاب می شوند و در نتیجه ی همین روند به فکر و خیال فرو می روند و دچار بی قراری می شوند.

برای جلوگیری از فکر و خیال در سالمندان و بی‌ قرار شدن آن‌ها باید لحظات سرگرم‌ کننده و شادی را برای آن‌ ها در منزل به وجود آورد ، با ایجاد کردن لحظات سرگرم‌ کننده و شاد برای سالمندان می‌ توان روحیه و انگیزه و نیز انرژی آن‌ها را بالا برده و تا بتوانند بهتر کار های روزمره خود را انجام دهند .

برخی از شیوه‌ های سرگرم کردن سالمندان در منزل به‌ شرح زیر می‌ باشد :

چگونه سالمندان را در خانه سرگرم کنیم ؟ این سوالی است که معمولا در ذهن اطرافیان سالمند و فردی که وظیفه ی مراقبت و نگهداری از سالمندان را در منزل برعهده دارند ، ایجاد می شود . شما می توانید با روشهای زیر سالمند خود را سرگرم نمایید.

۱. حضور در جمع‌ ها به‌‌ منظور انجام حرکت‌‌های فیزیکی متناسب سالمندان :

می‌ توان با بهره‌ گیری از روش‌ هایی که برای تقویت ذهن انجام می شود ، باعث رفع استرس و اضطراب از ذهن سالمندان شد و همچنین انجام حرکت‌ های فیزیکی و جسمی که سبب بالا بردن استقامت و قدرت اندام‌ های سالمندان شده و با قوی‌ تر شدن اندام‌ ها ، سالمند بهتر می‌ تواند تعادل خود را حفظ کند و نیز از زمین خوردن او جلوگیری می‌ شود و همین‌ طور می‌ تواند بهتر و راحت‌ تر از پس کار های روزانه ی خود بر آید .

۲. با تهیه کردن پلی‌ استیشن یا ایکس‌باکس چگونه سالمندان را در خانه سرگرم کنیم ؛

با تهیه ی این وسایل بازی می‌ توان برای سالمندانی که دچار کم‌ تحرکی و نیز زمین‌گیر شده‌ اند اوقات سرگرم‌ کننده‌ ای را فراهم آورد ، به دلیل تنوع بازی در این دستگاه‌ ها می‌ توان بازی را که فرد سالمند به آن علاقه نشان می‌ دهد برای او به نمایش گذاشت تا فرد از وقت‌ های خود لذت کافی را ببرد .

۳. با قدم زدن در منزل یا حیاط چگونه سالمندان را در خانه سرگرم کنیم ؛

قدم زدن برای افراد مسن از راحت‌ ترین و ساده‌ ترین و نیز مناسب ترین راه‌ ها برای سرگرم شدن و گذراندن وقت می‌ باشد ، که قدم زدن در منزل علاوه‌ بر سرگرم کردن افراد مسن فواید دیگری نیز دارد ، شامل ؛ بالا بردن سوخت‌ و ساز بدن که بالا رفتن سوخت‌ و‌ ساز بدن می‌ تواند سطح چربی‌ های خون و نیز قند خون را در حالت تعادل نگه دارد و از اختلالات مرض قند و فشار خون بالا جلوگیری می‌ کند .

۴. با تهیه ی گل‌ های خانگی چگونه سالمندان را در خانه سرگرم کنیم ؛

می‌ توان با تهیه کردن چند گلدان در خانه برای سالمند ، او را به نگهداری از آن‌ ها مشغول کرد ، گل ها و گیاهان خانگی و آپارتمانی به علت تنوع فراوانی که در شکل و رنگ دارند علاوه‌ بر سرگرم کردن سالمند در منزل باعث ایجاد روحیه و انگیزه در آن ها شده و انرژی روزانه فرد مسن را در جهت انجام امور خود بالا می‌ برد .

 9 روش چگونه سالمندان را در خانه سرگرم کنیم

۵. استخدام مربی خصوصی در جهت برگزاری کلاس های مختلف در منزل ؛

حضور سالمند در انواع کلاس‌ ها و حضور یافتن در جمع همسن و سالان خود باعث سرگرم شدن و فراهم آوردن اوقات شادی برای او می‌ شود و نیز از گوشه‌ گیری و انزوای افراد سالمند (Isolation of the elderly) جلوگیری می‌ کند. کلاس‌ های مختلفی مثل خواندن کتاب‌ های مختلف که این کار آگاهی سالمند را بالا می برد و به او کمک می کند که درک بهتری از محیط اطراف خود پیدا کند ، کلاس های دیگری نیز برای سرگرم کردن افراد مسن وجود دارد مثل ؛ سفالگری و نقاشی با مداد رنگی و آبرنگ .

۶. با معاشرت کردن با دوستان و آشنایان چگونه سالمندان را در خانه سرگرم کنیم ؛

صحبت کردن با همسن و سالان و دوستان خود می‌ تواند برای سالمند مرور خاطرات شود و با تعریف کردن خاطرات برای همسن و سالان خود می‌ تواند خود را تخلیه کرده و استرس‌ های موجود را از خود دور کند و به‌ جای آن انرژی و انگیزه بگیرد و اوقات سرگرم‌ کننده و شادی را در خانه داشته باشد .

۷. با آهنگ گوش دادن چگونه سالمندان را در خانه سرگرم کنیم :

می‌ توان برای پر کردن اوقات سالمند و سرگرم کردن او در منزل از آهنگ استفاده کرد و در طول روز دقایقی را با آهنگ گوش دادن سپری کرد ، که اکثراً مورد علاقه و سلیقه همه ی سالمندان می‌ باشد و گوش کردن به آهنگ امروزه نوعی شیوه ی درمان به حساب می آید ، پس می توان با استفاده از آهنگ استرس و اضطراب را از سالمند دور کرد و انرژی او را بالا برد و روحیه ی وی را نیز تقویت کرد .

۸. با استفاده از حیوان خانگی چگونه سالمندان را در خانه سرگرم کنیم ؛

البته این شیوه برای همه ی افراد مسن مناسب نخواهد بود پس توصیه می‌ شود که اولاً علاقه به حیوانات داشته باشند و با دیدن انواع حیوانات دچار استرس و اضطراب نشود و دوماً توانایی مراقبت و نگهداری از این حیوان را نیز داشته باشند ، در نتیجه این روش مناسب سالمندانی است که نسبتا از قدرت جسمانی مناسبی برخوردار باشند .

۹. با آشپزی کردن در منزل چگونه سالمندان را در خانه سرگرم کنیم ؛

اعضای خانواده می توانند زمانی که می خواهند غذا درست کنند از پدر یا مادر سالمند خود بخواهند که در غذا درست کردن به او کمک کنند و با سپردن کار های سبک مثل درست کردن سالاد ، او را برای مدتی سرگرم کنند و این کار علاوه بر سرگرم کردن فرد مسن در او احساس اعتماد به نفس ایجاد می کند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

1 × یک =

فهرست