تماس
021-66582923

چگونگی جلوگیری از پیشرفت آلزایمر

پرستار بیمار, پرستار سالمند, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه

در این مبحث قصد داریم توضیحی راجع به بیماری آلزایمر به شما عزیزان ارائه دهیم و به شما یک سری از راه کار های مهم در جهت چگونگی جلوگیری از پیشرفت آلزایمر را پیش روی شما خانواده ها مخصوصا پرستاران سالمند قرار دهیم . بیماری آلزایمر یک نوع اختلال ذهنی و مغزی در میان سالمندان محسوب می شود که موقع بروز آن سلول های عصبی مغز تخریب می شوند و باعث می شود که به حافظه فرد آسیب جدی وارد کند و قوه ادراک و حرف زدن فرد را دشوار کند. این بیماری اگر به موقع تشخیص داده شود درمان کردن آن به مراتب بسیار راحت تر شکل می گیرد. بیماری آلزایمر هم می تواند خیلی سریع پیشرفت کند و هم می تواند به تدریج و در یک روند کند فرد را درگیر کند.

نشانه ها و علائمی که بیماری آلزایمر را نشان میدهد به شرح زیر می باشد:

  • ایجاد اختلال در صحبت کردن و حافظه فرد سالمند:
    یکی از مهمترین نشانه های بیماری آلزایمر این است که فرد مبتلا حافظه کوتاه مدت خود را از دست می دهد و در آن با مشکل برخورد می کند به این صورت که اگر با او صحبت کنید ممکن است حرفهایی که با هم رد و بدل می کنید را به خاطر نیاورد و نیز در صحبت کردن این اختلال ایجاد میشود و کلماتی که به کار می برد را فراموش می کند.
  • بروز نشانه هایی در رفتار فرد:
    فرد مبتلا به آلزایمر یک سری از رفتار هایی که در قبل انجام می داده در وجودش تغییر می کند به طور مثال روحیات او دچار دگر گونی می شودو شخص مکان هایی که برایش زمانی آشنا بوده را گم می کند.

چگونگی جلوگیری از پیشرفت آلزایمر:

این نوع بیماری به دلیل آسیب به سلول های مغزی را نمی توان درمان قعطی برای آن انجام داد زمانی که این بیماری حاد می شود فرد تعادل خود را از دست می دهد بنابراین یک سری از راه کار ها وجود دارند که می توانند از پیشرفت آلزایمر جلوگیری کنند که فرد با انجام آنها می تواند وابستگی کمتری به اطرافیان خود پیدا کند و برای مدت بیشتری عمر مفید داشته باشد و از انجام کار های روز مره خود وا نماند .

چگونگی جلوگیری از پیشرفت آلزایمر را می توان در موارد زیر مورد بحث قرار داد:

1)ورزش و فعالیت های فیزیکی:

این فعالیت ها به فرد در تقویت عضلات و تعادل بین عضلات کمک شایانی می کند و باعث کم شدن تنش و استرس در وجود وی خواهد شد ازجمله این فعالیت ها می تواند پیاده روی کردن. انجام باغبانی و گل کاری و یا حتی مرتب کردن کمد لباس های فرد باشد.

2)اجتناب از مصرف نوشیدنی هایی که قند مصنوعی دارند:

مصرف قند های مصنوعی می تواند عامل بروز آلزایمر شود و ضرر های هشدار دهنده برای آن محسوب می شود محققان دریافته اند که میزان افرادی که از نوشیدنی های شیرین با قند مصنوعی استفاده می کنند در مقایسه با کسانی که مصرف این نوشیدنی ها را کمتر به مصرف می رسانند و یا اصلا مصرف نمی کنند خطر ابتلا به آلزایمر و همچنین سکته های مغزی را تا چندین برابر بالا می برد پیشنهاد می شود مصرف آب را به جای این نوشیدنی ها به حداکثر برسانید.

3)اجتناب از دخانیات

افرادی که از دود و سیگار به دور باشند تا 60 درصد از ابتلا به آلزایمر در وجود خود پیشگیری می کنند.

4)تناسب اندام:

چاقی بیش از حد و یا لاغری می تواند از ابتلا به این بیماری را افزایش دهد پس سعی کنید یک وزن ایده آل داشته باشید تا از پیشرفت آلزایمر جلوگیری نمایید.

5)عدم مصرف الکل

6)خوردن غذاهای سالم و مقوی:

رژیم غذایی شما اگر همراه با گردو باشد می تواند از راه کارهای جلوگیری از پیشرفت آلزایمر در وجود شما شود وجود آنتی اکسیدان در گردو میتواند از پایین آمدن فعالیت های مغزی پیشگیری نماید.

7)یادگیری زبان :

یکی دیگر از راه های جلوگیری از پیشرفت آلزایمر یادگیری یک زبان به غیر از زبان مادری می باشد و یاد گرفتن زبان دوم از زایل شدن عقل پیشگیری می کند و سلامتی حافظه را تضمین می کند.

مصرف چه نوع مواد غذایی از پیشرفت آلزایمر جلوگیری می کند:

  • مصرف گیاه رزماری و نعناع: این گیاهان دارویی به دلیل خاصیت آنتی اکسیدان می توانند اختلال حافظه و آلزایمر را کم کنند و روی شناخت و توانایی ادراک فرد تاثیرات مفیدی داشته باشد.
  • عدم استفاده بیش ازحد آهن در گوشت قرمز: بیش ازحد استفاده کردن از گوشت قرمز باعث میشود آهن آن در مغز انباشته شود و باعث تخریب سلول های مغزی فرد شود درنتیجه بیماری آلزایمر را به وجود میاورد پس برای جلوگیری از پیشرفت آلزایمر از مصرف گوشت قرمز در حد زیاد اجتناب نمایید.
  • استفاده از دارچین: مصرف دارچین به دلیل وجود دو عنصر مهم در ترکیبات آن برای پیشگیری از آلزابمر بسیار توصیه می شود سعی کنید از این ادویه مهم در غذاها و نوشیدنی هایی چون قهوه و چای استفاده نمایید.
  • استفاده ازکرفس: گیاه کرفس علاوه بر طعم خوبی که دارد می تواند اززوال عقل نیز پیشگیری نماید این گیاه از رسوب کردن پروتئین که باعث بروز بیماری آلزایمر می شود جلوگیری می کند و از زوال عقل و حافظه جلوگیری می نماید.

چه نوع فعالیت هایی از پیشرفت بیماری آلزایمر جلوگیری می کند؟

انجام یک سری از فعالیت ها که بتواند مغز را تحریک کند می تواند باعث بهبود عملکرد مغز و حافظه شود و از این طریق از زوال عقل و بروز بیماری آلزایمر می توان پیشگیری کرد ازجمله این فعالیت ها شامل مواردزیر می باشد:

  • انجام بازی های فکری
  • حل جداول سودوکو
  • بازی های کارتی و اسکربل
  • مطالعه کردن
  • ثبت کردن خاطرات گذشته
  • انجام کارهای خلاقانه مانند نقاشی، بافندگی
  • نواختن آلات موسیقی
  • گوش دادن به آهنگ و موسیقی
  • داشتن یک خواب خوب و با کیفیت
  • از فرهنگ لغت واژگان جدیدی را یاد بگیرید.
  • رفتن به تفریح گاه ها مانند موزه و تئاتر
  • تهیه کردن زندگی نامه که یک راه مناسب برای اشتراک گذاری داستان زندگی سالمند با سایر افراد خانواده می باشد.
  • با نرم افزار های جدید رایانه ای آشنا شوید و در وب سایت های مورد علاقه خود فعالیت داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

11 − 3 =

فهرست