تماس
021-66582923
کارهایی که برای سلامتی ضرر دارد

کارهایی که برای سلامتی ضرر دارد؟

بیشتر ما انسان ها در طول شبانه روز کارهایی را انجام می دهیم که این کارها برای سلامتی ما مضر است. در این مقاله به چند خطای رایجی، که در زندگی برای ما عادی شده و هر روز با آن سر و کار داریم اشاره می‌کنم.

 تغذیه و کارهایی که برای سلامتی مضر است:

تغذیه یکی از پر اهمیت ترین مسئله ،در سلامتی انسان است. اگر ما به مسئله  تغذیه توجه نکنیم و عادات غلطی درنوع تغذیه خود داشته باشیم، باعث به وجود آمدن بیماری در بدنمان می‌شویم.

۱- عوارض مصرف نوشابه گازدار

یکی از کارهایی که برای سلامتی ما ضرر دارد تغذیه نامناسب است.نوشابه گازدار سلامتی ما را تهدید می‌کند. میزان قند خالص موجود در نوشابه ۱۲ درصد می باشد. در یک لیوان نوشابه ۲۸۰ تا ۳۰۰ میلی گرم قند وجود دارد و با این کار ۷۵ تا ۱۵۰ کالری اضافه بر سازمان بربدنمان وارد می‌کنیم و همین امر باعث بروز بیماری هایی چون دیابت، بیماری قلبی، پوکی استخوان، فشار خون بالا، بروز نفخ در معده ،بیماری گوارشی و سوء هاضمه برای ما دارد.

وجود کافئین در نوشابه باعث می شود که تعادل طبیعی بدن از بین برود و سبب بی خوابی، بی قراری، افزایش تپش قلب شود. همچنین باعث عدم جذب آهن کلسیم و روی در بدنمان می شود.

۲- عوارض مصرف قند و شکر

مصرف زیاد شکر و قند ساده سلامت انسان را به خطر می‌اندازد. تعادل نداشتن در مصرف قندهای ساده و تصفیه شده سبب بروز بیماریهای میشود. از جمله این بیماری ها می توان به دیابت، بیماری قلبی عروقی، پوسیدگی دندان، چاقی، سنگ‌های صفراوی،سرکوب شدن سیستم ایمنی بدن، تداخل در جذب کلسیم منیزیم و پروتئین ها همچنین موجب یبوست و یا واریس می‌شود و غیره اشاره کرد.

۳- عوارض مصرف فست فودها

مصرف زیاد و مکرر فست‌فودها یقیناً مشکلاتی برای سلامت مصرف کننده ایجاد می کند. یکی از فوری ترین آثاری که مصرف فست فودها می‌تواند به همراه داشته باشد حتی اگر مواد اولیه این غذاها با استانداردهای مناسب هم تهیه شده باشد مسئله آلودگی های میکروبی این‌گونه غذاها و در نتیجه بروز مسمومیت های شدید غذایی است.

 از دیگر عوارض مصرف فست فودها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: پوکی استخوان، سرطان لوزالمعده، چاقی، تضعیف سیستم ایمنی بدن، انسداد ریوی، کبد چرب ،نفخ معده، زخم های روده، بیماری فشار خون بالا و غیره اشاره کرد.

(( در ادامه توصیه می شود مقاله آموزشی اهمیت خواب در سلامتی را حتما مطالعه نمایید ))

4- دیر خوابیدن در روزهای تعطیل

 بیدار ماندن افراد تا دیر وقت یکی دیگر از کارهای اشتباهی است که برای سلامتی مفید نیست و این بیداری ضررهای زیادی در روح و جسم انسان می گذارد. خوابیدن بعضی از افراد به خیال اینکه فردا تعطیلی است، شب دیرتر به رختخواب میروندو روز بعد هم تا لنگ ظهر میخوابند ،این افراد با این کار باعث به وجود آمدن اختلال در نظم بدنشان می شوند ،روز بعد هم که به سر کار میروند کسل و بی حوصله هستند. محققین بر این باورند که دیر خوابیدن در هنگام شب سلامت بدن را تهدید می کند .

5-قطع بی موقع دارو

بعضی از بیماران تا کمی از علائم بیماری شان برطرف میشود و حس خوب در خود احساس می کنند، فکر می کنند که مریضی شان رو به بهبود رفته و بقیه داروها را مصرف نمی‌کنند، واز خوردن آن ها اجتناب می کنند اما نمی دانند که این کار آنها برای سلامتی مضر است و بعد از مدتی دوباره بیماری آنها عود میکند. بر فرض مثال اگر بدن شما عفونت دارد و دکتر برای شما داروهای ضد عفونت و یا آنتی بیوتیک تجویز کرده باید تا پایان دوره، دارو را مصرف کنید تا دارو اثر خود را گذاشته وشما بطور کامل بهبود پیدا کنید. در غیر این صورت بیماری شما دوباره  عود میکند و با قدرت بیشتری به بدن شما حمله  میکند.

-6 به تعویق انداختن دستشویی

یکی دیگر از کارهایی که برای سلامتی ضرر دارد به تعویق انداختن دستشویی رفتن است.بعضی از افراد هستند که از رفتن به دستشویی در زمان لازم خودداری می‌کنند. نمی دانند که این کار آنها باعث برگشت ادرار به مثانه و تولید عفونت رشد قارچ ها و باکتری ها در بدن می شود. اگر افراد به این کار اشتباه و نادرست خود ادامه دهند عفونت پیشروی کرده و به طرف کلیه ها روی می آورد و باعث بیماری کلیوی درفردمیشود .

نکته قابل توجه این است که هر زمانی که احساس کردید ادرار یا مدفوع دارید باید سریعاً به تخلیه آن اقدام کنید وگرنه دچار بیماری های جدی می شوید.

(( در ادامه توصیه می شود مقاله آموزشی فواید رفتن به کنسرت موسیقی برای سلامتی را حتما مطالعه نمایید ))

7- اجتناب از خوردن آب

 یکی دیگر از کارهایی که برای سلامتی ضرر دارد،عدم نوشیدن آب است. نخوردن آب به هر دلیلی باعث می شود که بدن به خشکی و بی آبی دچار شود و عملکرد صحیح خود را از دست دهد. آب ناقل غذا و رساننده آن به تمام اعضای بدن است .رطوبت بدن و اعضای اصلی بدن از آب است ،روشنی رنگ بدن، نرمی عضلات از آب سرچشمه می گیرد. آب بدن را خنک و مرطوب می سازد. با این همه فایده در خوردن آب ،پس چرا بعضی ها روی به نوشیدن، نوشیدنی های دیگر می آورند، که برای بدن آنها مضر است.

8- نشستن دائمی

 یکی دیگر از کارهایی که برای سلامتی بدن ضرر داردو سلامت هر انسانی را به خطر می‌اندازد یک جانشینی است .از عوارض یکجانشینی می‌توان به چاقی و اضافه وزن، مرض قند، لخته شدن خون، نداشتن تمرکز در کارها و به وجود آمدن سرطان در بدن را نام برد. نیاز هر انسانی است که هر روز حداقل ۳۰ دقیقه به پیاده‌روی برود تا بدنی سرحال و شاداب داشته باشد و از بروز انواع بیماری ها در بدن خود جلوگیری کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

8 − هفت =

فهرست