تماس
021-66582923

تاثیر کاردرمانی در سالمندان

پرستار بیمار, پرستار سالمند, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
تاثیر کار درمانی در سالمندان

کار درمانی در سالمندان تاثیر بسیار مهمی در زندگی و سلامت افراد سالمند می تواند داشته باشد. در جوامع امروزی شاهد روز افزون تعداد سالمندان هستیم. در دوره سالمندی فرد سالمند از نظر های مختلف دچار ضعف و ناتوانی میشود و این برهمگان اثبات شده است و این روند در همه ی ما اتفاق خواهد افتاد و همگی ناگزیر از این روند هستیم. حال میتوانیم با پیشگیری هایی این روند ناتوانی را کمی به تعویق بیاندازیم.

از جمله این پیشگیری ها میتواند شیوه های درمانی وتوان بخشی برای افراد سالمند باشد تا بتوانند آنها را برای انجام امورات شخصی خود قوی کنند. اولین هدف یک توان بخشی و کاردرمانی آموزش تمرین های ساده برای حفظ خود سالمند میباشد قبل از پرداختن به آموزش این تمرین ها لازم است تعریفی از کاردرمانی ارائه دهیم.

تعریفی از کار درمانی :

به مجموعه فعالیت هایی که ذهن، جسم و روان افراد را تقویت میکند به خصوص سالمندانی را که بتوانند فعالیت های روزانه خود را انجام دهند کار درمانی گفته میشود. سالمندان با افزایش سن وعدم توانایی که در انجام کارهای خود پیدا میکنند دچار نا امیدی وشرمندگی میشوند اما کاردرمانی در سالمندان باعث میشود این حس از آنها دور شود وآنها بتوانند با تقویت جسم و روان خود به انجام کارهایشان بپردازند. کار درمانی میتواند اثرات خیلی مثبت در حفظ روحیه سالمندان ایجاد کند واین امر میتواند باعث شادی افراد سالمند شود واین از مهمترین دلیل های طولانی زندگی کردن افراد سالمند میشود.

همچنین باعث میشود سالمندان را که بیشتر وقت خود را به تنهایی ودر بررسی خاطرات گذشته سپری میکنند که در گذشته چگونه بودند واکنون چگونه ناتوان شده اند واین افکار باعث افسردگی آنها شده را با انجام تمریناتی از افسردگی وفکر وخیال به دور کند.

اقدامات کار درمانی چه مراحلی دارد؟

برای انجام کار درمانی 4مرحله وجود دارد

مرحله اول: شناخت و ارزیابی بیمار.

در این مرحله یک کار درمان موظف است افراد سالمندی را که بیمار هستند و به کار درمانی احتیاج دارند را شناسایی کند.

مرحله دوم: ارائه طرح برای شروع درمان.

در این مرحله کار درمان با توجه به شرایطی که بیمار دارد و با توجه به طرح و موقعیت نوع درمان را برنامه ریزی میکند.

مرحله سوم:اجرا وبه کار گیری.

در این مرحله طرحی را که توسط کاردرمان برنامه ریزی شده است را به مرحله اجرا میگذارند وآن را عملی میکنند.

مرحله چهارم: بررسی اجرا برای تاثیر آن.

در مرحله پایانی تمامی موارد بالا مورد ارزیابی قرار میگیرد که کار درمان متوجه شود این عوامل وطرح ها تا چه حد برای سالمند موثر واقع شده است.

(( در ادامه توصیه می شود مقاله فواید کاردرمانی در کودکان را حتما مطالعه نمایید ))

تاثیر کار درمانی در سالمندان چگونه است:

افراد سالمند برای انجام یک سری از کارها مانند دستشویی رفتن، استحمام و یا حتی خوردن غذای خود ناتوان میشوند در این قسمت میخواهیم تاثیرات نقش یک کاردرمان برای سالمند را بررسی کنیم:

1)تقویت ذهن و مشکلات شناختی:

سالمندان با افزایش سن مغز وحافظه آنها هم پیر میشود وآنها در شناخت اطراف خود دچار مشکل خواهند شد. تاثیر کاردرمانی در سالمندان در این برهه از زمان باعث میشود فرد سالمند بتواند ذهن و حافظه خود را مجددا برگرداند وحتی الامکان آن را تقویت کند کار درمان با ارائه معما وچیستان وخواندن کتاب تمرین هایی را برای تقویت مارت شناختی سالمند ارائه میدهد.

2)برطرف کردن خشکی مفاصل وافزایش حرکات آن:

سالمندان در این دوران دچار محدودیت های حرکتی میشوند از جمله سالمندانی که به رماتیسم دچار شدند کار درمانی در سالمندان باعث میشود فرد سالخورده علاوه برکاهش درد بتواند مفاصل خشک ومحدود خود را به حرکت دربیاورد این حرکات میتواند تورم در مفاصل آنها را نیز کاهش دهد و حرکات مفاصل آنها را افزایش دهد.

3)حفظ تعادل با کاردرمانی:

در افراد مسن به دلیل مشکلات جسمی که پیدا میکنند امکان زمین خوردگی آنها بسیار بالا میرود واین امر میتواند باعث شکستگی وایجاد زخم هایی در بدن سالمند شود. علی الخصوص سالمندانی که دچار پوکی استخوان هستند کار درمانی در سالمندان باعث میشود سالمندان بتوانند مهارت های تعادل یافتن را دراو تقویت کند و از افتادن سالمند جلوگیری کند.

4)چیدمان منزل متناسب با سالمند:

با توجه به مشکلات جسمی که در دوران پیری به افراد روی میاورد لازم است منزل آنها طوری تعبیه شود که با فرد سالمند تناسب داشته باشد. متخصص کاردرمانی در سالمندان به آنها توصیه میکند تغییر و تحولی در منزل به وجود بیاورند تا برای سالمند راحت تر وایمن تر باشد از جمله پله وسرامیکی بودن کف منزل که میتواند برای آنها لغزنده وخطرناک باشد.

5)آموزش درست به مراقبین سالمند:

یکی دیگر از هدف های کاردرمانی در سالمندان که خیلی از افراد توجهی به آن نمیکنند این است که باید به کسی که مراقبت و پرستاری سالمند در منزل را برعهده دارد آموزش هایی داده شود که او با نحوه درست ادا کردن آنها بتواند مشکلاتی را که در حین مراقبت از سالمند مانند کمر درد، برای آنها پیش میاید را کم کند.

6)بالابردن رابطه اجتماعی سالمند:

یکی دیگر از اهداف کاردرمانی در سالمندان این است که درمانگر سعی میکند افراد سالخورده را در ارتباطات اجتماعی مشارکت دهد واز انزوا وگوشه گیری آنها جلوگیری کند تا آنها دچار افسردگی نشوند بالا بردن سطح روابط اجتماعی در سالمندان میتواند از نظر روانی تاثیر خیلی مهمی در زندگی آنها به وجود بیاورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

شش − سه =

فهرست