تماس
021-66582923

کاهش وزن در سالمندان با روشهای طبیعی

پرستار سالمند, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
کاهش وزن در سالمندان با روشهای طبیعی

کاهش وزن در سالمندان : با افزایش سن توده چربی در سالمندان زیاد شده و باعث اضافه وزن در آنها می‌شود که اضافه وزن برای سالمندان اصلاً مناسب نیست و باعث ایجاد اختلال و بیماری های دیگر می شود و هم خودش اثر سو بر سلامتی دارد. سالمندان باید به طور مرتب وزن خود را چک کنند و حتی با کوچکترین وزن اضافی به فکر کم کردن آن باشند.

هدف کارشناسان تغذیه در مرکز پرستاری آتیه پرستاران سلامت از تهیه این مقاله با موضوع کاهش وزن در سالمندان ، ایجاد راه کارهای طبیعی برای پایین آوردن وزن در افراد مسن و همچنین کمک به افرادی که به شغل خدمات مراقبت پرستاری از سالمندان مشغول هستند، می باشد. چون یکی از مهمترین خدمات مراقبت از سالمندان توسط پرستار منزل ، کنترل وزن سالمندان می باشد .

ورزش مناسب برای سالمندان:

ورزش کردن یکی از بهترین کارها برای داشتن وزن متعادل است و در کنار ورزش باید حتماً از رژیم غذایی مناسب استفاده کرد. در سالمندان به دلیل فعالیت کم و نشستن طولانی مدت در یک مکان و یا افرادی که به دلیل یک سری بیماری‌ها دیگر توانایی انجام حرکت ندارند میزان چربی سوزی در آنها کم است پس باعث ایجاد توده چربی در بدن آنها شده و وزن ایده آل خود را از دست می‌دهند. پس اگر وظیفه مراقبت از سالمندان را برعهده دارید حتما باید سالمند خود را به تحرک وا دارید. در کل یک مراقب و یا پرستار منزل باید اصول کلی و سالم را برای سبک زندگی سالمند در نظر بگیرد.

بنا بر نظریه کارشناسان موسسه پرستاری آتیه پرستاران سلامت برای داشتن سبک زندگی اصولی و سالم ورزش اولین قدم است اما باید برای ورزش مناسب، به سن و توانایی و محدودیت افراد توجه کرد و هر حرکت ورزشی برای هر فردی مناسب نیست پس می‌توانیم برای ورزش کردن صحیح با پزشک مشورت کنیم که پزشک می‌تواند قبل از یک برنامه ورزشی از شما یک چکاپ کامل بگیرد که طبق آن به شما برنامه دهد.

کم و زیاد شدن میزان هورمون در بدن و تاثیرش بر وزن:

با پاگذاشتن به سن یک سری هورمون ها مانند تستسترون و پروژسترون کاهش می‌یابد که نتیجه آن افزایش توده چربی در بدن است پس باید برای بررسی میزان ترشح هورمون ها به پزشک مراجعه کنید.

انگیزه برای ادامه هدف:

نا امیدی را باید کنار گذاشت سالمندان به دلیل کهنسالی و سن بالا شاید کمتر به سلامت خود اهمیت بدهند پس باید یک هدف دقیق برای داشتن وزن ایده آل و سلامت خود دنبال کنند تا با انگیزه به دنبال وزن مناسب خود باشند در این راه استفاده از یک همراه و یا یک پرستار مراقب سالمند تاثیر زیادی می تواند در ایجاد انگیزه به سالمند داشته باشد.

تشخیص زمان درست:

مراقبین و پرستاران سالمند باید وقت دقیقی را برای غذا خوردن سالمندان انتخاب کنند. افراد سالمند نباید فقط به غذای خود و کیفیت آن اهمیت دهند بلکه باید به زمان و مصرف آن نیز توجه کنند. همچنین چگونه مصرف کردن آن نیز مهم است . یک نکته شایان قابل توجه مراقبین و پرستاران سالمند اینکه در هنگام خوردن غذا قبل از احساس سیری بهتر است سالمندان غذای خود را کنار بگذارند و از خوردن صرف نظر کنند. نکته دیگر اینکه بعد از مصرف غذا نیز درست نیست که سالمند بلافاصله بخوابد حتی بهتر است بعد از غذا برای هضم بهتر سالمند خود را به قدم زدن ببرید آن هم به صورت آرام و آهسته.

(( در ادامه پیشنهاد می شود مقاله آموزشی وسایل ورزشی مناسب برای سالمندان را حتما مطالعه نمایید ))

اضطراب و پراشتهایی :

نگرانی را از خود دور کنید برخی افراد با استرس دچار پر اشتهایی عصبی میشوند و وزن خود را با زیاد خوردن زیاد می‌کنند پس با ورزش کردن می توانند استرس را از خود دور کنند.

ورزش مناسب برای کاهش وزن در سالمندان :

افراد سالمندی که اضافه وزن دارند و می‌خواهند سریعاً به وزن ایده آل خود برسند ورزش های سنگینی را انتخاب می‌کنند که ممکن است برای آنها مشکل ساز شود.

مراقبین سالمند باید بدانند که افراد سالمندی که بیماری‌های مفصلی و روماتیسمی دارند و نباید از ورزش‌هایی استفاده کنند که با آب در ارتباط است مانند شنا و استخر می توانند از قدم زدن، دوچرخه سواری بجای این ورزش ها استفاده کنند و ورزش خود را به طور مداوم ادامه دهند.

ساعت مشخصی برای ورزش در نظر بگیرند:

سالمندان ممکن است بعد از ساعتی ورزش کردن احساس خستگی کنند و به اصطلاح بدنشان خالی کند و از ورزش دست بکشند این کار صحیح نیست و باید تمام تلاش خود را کنند زیرا ممکن است هنگامی که ورزش را تمام میکنند بدن تازه برای کم کردن وزن آماده شده باشد.

مراقبین سالمند می توانند ورزش‌هایی مانند یوگا، کار با کش و دوچرخه سواری را برای سالمند انتخاب کنند و از فواید این ورزش ها می توان به سلامت قلب، افزایش قدرت ماهیچه ها، تنظیم منظم ضربان قلب، گردش خون بهتر، تمرکز بیشتر و عملکرد بهتر سیستم بدن برای متابولیسم بالا اشاره کرد .

تفکر های نادرست در ارتباط با دوران سالمندی و وزن در این دوران:

برخی تصور می‌کنند برای اینکه سالمندان سیستم ایمنی بهتری داشته باشند باید وزن خود را به حداقل برسانند اما این فکر نادرست است باید دقت کنید که لاغری و غذا نخوردن نیز خود عوارضی دارد که ممکن است جبران ناپذیر باشد همچنین باعث ضعف عمومی بدن شود.

با افزایش سن ممکن است حس چشایی در افراد کاهش یابد و میزان مصرف غذا در افراد سالمند کم شود و این امر برای سالمندان خوشایند نیست و باعث کاهش وزن مفرط در سالمندان می‌شود.

بیماری مفصلی با اضافه وزن

ارتباط بیماری های مفصلی با اضافه وزن:

سالمندانی که اضافه وزن دارند باید بدانند که این امر موجب بیماری های دیگر نظیر پا درد، آرتروز، دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی نیز خواهد شد زیرا تمام وزن بدن روی پا احساس خواهد شد و ممکن است به بیماری واریس دچار شوند. پس مراقبین و پرستار سالمند باید وزن ایده آل در سالمندان را حفظ کنند.

از روشهای مفید دیگر برای کاهش وزن در سالمندان:

استفاده از غذاهای کم چرب و داشتن رژیم غذایی طلایی در کنار اقدامات و ورزش های لازم، استفاده از غذاهای بخارپز و آب ‌پز، استفاده نکردن از شیرینی جات و مواد پرکالری، روش‌های مناسب برای کاهش وزن مناسب، کم کردن مقدار وعده‌های غذا و زیاد کردن تعداد دفعات جزو روشهای سالم و مفید برای کاهش وزن سالمندان می باشد که پیشنهاد می شود پرستاران منزل از این روشها برای مراقبت از وزن سالمندان استفاده نمایند.

(( در ادامه پیشنهاد می شود مقاله آموزشی فواید دوچرخه سواری برای سالمندان را حتما مطالعه نمایید ))

اصول درست غذا خوردن:

چگونگی درست خوردن غذا که شاید افراد کمی به آن توجه کنند یعنی جویدن صحیح . باید غذا را به طور آهسته و زیاد بجوند زیرا غذاهایی که خوب جویده نشود باعث ایجاد نفخ چاقی و بیماری های گوارشی می شود و دیرتر هضم می شود.

پیاده روی کمک بزرگ برای کاهش وزن: ورزش پیاده روی را هرگز فراموش نکنید و حتی در جهت این کار می توانید به یک گروه پیاده روی اضافه شوید و او را به عنوان یک فعالیت گروهی انجام دهید .تمرینات ورزشی قدرتی را در برنامه ورزشی خود قراردهید.

کاهش وزن مفرط در سالمندان ممنوع :

داشتن یک وزن ایده آل با ضعف و سستی و لاغر شدن متفاوت است . پس خطر و ریسک لاغری مفرط را باید سالمندان از خود دور کنند زیرا لاغری نیز عوارض جانبی خود را دارد. سالمندان ممکن است در هنگام ورزش و فعالیت در ناحیه کمر، لگن، زانو ، درد احساس کنند پس باید حتماً به فیزیوتراپی مراجعه کرده تا از آسیب‌های جدی دیگر در امان بمانند .

روحیه کلید طلایی برای ادامه راه:

سالمندان برای اینکه انگیزه بیشتری برای داشتن وزن مناسب و انجام فعالیت‌های ورزشی داشته باشند نیاز به انگیزه و روحیه بالایی دارند که این عزیزان می توانند برای انجام ورزش‌های خود به صورت گروهی اقدام کنند که علاوه بر اثراتی که روی جسم دارد بر روی روحیه آنها نیز اثر دارد و برای ادامه راه و هدف خود دیگر خسته نمیشوند و امید دارند . خانواده ها اگر از پرستار سالمند در منزل استفاده می کنند حتما به پرستار در منزل اجازه دهید که سالمند شما را برای ورزن و پیاده روی به بیرون ببرد.

از عوارض دیگری که ممکن است برای شان در این سن پیش بیاید انزوا و افسردگی است. افراد سالمند برای اینکه دچار بدن درد نشوند باید قبل از ورزش یکسری تمرینات گرم کننده انجام دهند و بعد از تمرین حرکات پایانی مناسب انجام دهند که باعث گرفتگی عضلات شان نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

یک × پنج =

فهرست