تماس
021-66582923

کاهش وزن در منزل یکی از راه هایی برای افرادی می باشد که وقت کافی برای باشگاه رفتن ندارند مخصوصا سالمندانی که اضافه وزن برای آنها بسیار خطرناک می باشد. معمولاً داشتن اندامی خوش فرم و زیبا بدون چربی های اضافه با وزن مناسب یکی از ایده آل های هر فردی است و صد البته که این موضوع در بین بانوان خیلی بیشتر و مهم تر است.

این روز ها با پیشرفت تکنولوژی و انجام اکثر کار ها با ماشین و امور اداری به صورت دور کاری در منزل و مشاغل اینترنتی بخصوص در عصر کرونا فعالیت و تحرک اکثریت افراد بسیار کم شده است و همین امر یکی از دلایل اصلی اضافه وزن آنها است.

اضافه وزنی که در بیشتر مواقع زندگی از آن غافل هستیم و درست زمانی که مهمانی یا جشنی پیش می آید و نیاز به خرید لباس خاص داریم، تازه گویی که کسی تلنگری به ما زده باشد یادمان می آید که چه خبر است و چه به روز خودمان آورده ایم.

شاید هم یکی دیگر از دلایل اضافه وزن افراد در این روز ها نداشتن فعالیت های ورزشی در مراکز ورزشی و باشگاه ها به علت شیوع کرونا است. اما باید بدانیم که خیلی از این ورزشها را در منزل و با امکانات محدود می توان انجام داد اما علاوه بر ورزش در منزل رعایت یک سری اصول به ما کمک میکند که وزن مناسب و ایده عالی داشته باشیم و یا حتی وزن خود را کاهش دهیم.

اصول کلی برای کاهش وزن در منزل

1- مصرف پروتئین :

مصرف مواد غذایی حاوی پروتئین در طول روز سبب می شود که انرژی لازم برای بدن شما تامین شود و برای مدتی احساس سیری کند و نیازی نباشد که به خوردن میان وعده ها روی آورید.

2- نوشیدن آب ولرم قبل از هر وعده غذایی :

بهتر است قبل از خوردن هر وعده غذایی یک لیوان آب ولرم بنوشید چون تحقیقات نشان داده است که نوشیدن آب ولرم قبل از غذا سبب احساس سیری می شود و شما حجم کمتری از غذا را میل می‌کنید.

3- مصرف کافی میوه و سبزیجات :

مصرف کافی و به اندازه گروه سبزیجات و میوه جات که نقش مهمی در پر کردن حجم معده و در نتیجه احساس نیاز کمتر به میزان غذا در فرد می شود.

4- مصرف مواد غذایی فیبر دار :

مصرف مواد غذایی حاوی فیبر که سبب چربی سوزی و کاهش کلسترول خون می شود.

( در ادامه پیشنهاد می شود مقاله کاهش وزن در سالمندان با روشهای طبیعی و بدون عوارض را مطالعه نمایید )

5- دوری از خوردن سریع غذا :

یکی از دلایل اصلی چاقی افراد خوردن سریع مواد غذایی است که شما هر چقدر سعی کنید که غذا را آرام تر بخورید غذا سریعتر هضم می شود‌.

6- خوردن سالاد قبل از خوردن غذا :

بهتر است که قبل از خوردن غذا یک بشقاب سالاد بخورید. خوردن سالاد قبل از غذا سبب می شود مقداری از فضای معده پر شود و شما دچار سیری کاذب شوید و مقدار کمی از غذای اصلی را میل کنید.

7- خوردن صبحانه به طور کامل :

افرادی که به دنبال کم کردن وزن هستند بهتر است که صبحانه را به صورت کامل میل کنند. خوردن صبحانه به طور کامل باعث می شود انرژی بدن تأمین شود و اگر شما صبحانه کامل را نخورده با شید در وعده نهار جبران گرسنگی صبحانه را هم خواهید کرد و این اصلا چیز خوبی نیست.

8- مصرف زیاد مایعات :

مصرف زیاد مایعات و نوشیدن آب به مقدار کافی در طول روز سبب می شود که بدن شما سوخت و ساز بیشتری داشته باشد. لازم است که بدانید که در بین تمام آب میوه ها و نوشیدنی ها آب تنها نوشیدنی است که هیچ کالری ندارد و کاملاً برای بدن مکفی و لازم است.

9- مصرف غذا در حجم کم :

بهتر است که میزان غذا را در حجم کم و در دفعات بیشتر مصرف کنیم. این کار باعث می شود که شما در هر دفعه مقدار کمی از غذا را وارد معده کنید و این مقدار کم غذا انرژی کمی را هم ذخیره میکند تا اینکه به یکباره مقدار زیادی از غذا را وارد معده کنیم که هضم آن نیز مشکل باشد، همچنین مهم است که سعی کنید وعده شام را چند ساعت زودتر از هنگام خواب میل کنید که کاملاً هضم شود‌.

10- استفاده از مواد غذایی و سالم :

افرادی که در صدد کاهش وزن در منزل هستند لازم است که بدانند بهتر است از غذا های سالم و خانگی استفاده کنند و از مصرف مواد غذایی که به صورت سریع و آماده هستند دوری کنند زیرا این مواد حاوی مقادیر زیادی چربی و سرب هستند که بسیار برای بدن مضر است.

11- استفاده از برنامه ورزشی خاص :

برنامه ورزشی خاصی را در طول روز هر زمانی که وقت آزادی برای این کار دارید ترتیب دهید . انجام یک ورزش خاص در طول روز همراه با تغذیه مناسب و اصولی میتواند کمک شایانی به کاهش وزن شما بکند، همچنین بهتر است که این ورزش را در طول روز در فواصل زمانی مناسب انجام دهید که بدن در این فواصل به سوختن کالری بپردازد.

12- خوردن مواد غذایی که کالری کمی دارند:

خوردن یک سری از مواد غذایی مانند قارچ که کالری کمی دارند یا خوردن ماست قبل از شروع غذا که خود سبب هضم سریعتر و بهتر غذا می شود همچنین خوردن سبوس جو که حاوی فیبر است هم سبب سیری می شود و هم سبب افزایش سرعت سیستم گوارش می شود و نیز برای کاهش وزن توصیه شده است.

13- مصرف روغن زیتون :

مصرف روغن زیتون به علت ایجاد سیری در فرد و کاهش پر خوری افراد سبب کاهش وزن فرد می شود و همچنین به علت وجود چربی امکان دارد سبب افزایش انرژی افراد و در نتیجه تحریک آنها به ورزش بیشتر باشد.

14- داشتن خواب کافی :

بهتر است که افراد خواب به اندازه و سر وقتی داشته باشند یکی از مضرات دیر خوابیدن این است که شما به ریزه خواری روی آورید اما خواب کافی و به موقع سبب سر حال شدن و پر انرژی شدن شما و میل و اشتیاق شما به فعالیت و ورزش می شود.

نکته پایانی :

کلام پایانی این که راههای زیادی برای کاهش وزن در خانه وجود دارد اما باید توجه داشته باشیم که خیلی از آنها غیر اصولی است و به بدن ما زیان می رساند. روش منطقی برای لاغر شدن قبل از هر چیزی در وهله اول پیروی از اصول تغذیه مناسب و سالم است و اگر هم لازم باشد با مشورت پزشک تغذیه پیروی از برنامه رژیم غذایی خاص و در مرحله کردن این اصول تغذیه با ورزش و بعدهمراهتحرک و پیاده روی.

لازم است که بدانیم رژیم غذایی به هیچ عنوان به معنای گرسنگی نیست بلکه هدف از رژیم غذایی مناسب در جهت کاهش وزن این است که شما مواد مغذی مناسب و‌کم کالری را در طول روز و به اندازه مناسب استفاده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

پنج × 2 =

فهرست