تماس
021-66582923

کمر درد در سالمندان و راهکارهای درمان

پرستار بیمار, پرستار سالمند, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
کمر درد در سالمندان و راهکارهای درمان

کمر درد یکی از دردهایی است که علاوه بر درگیر کردن افراد جوان گریبان گیر افراد مسن نیز میشود یکی از شایعترین علت های که کمر درد در سالمندان بروز میکند به وجود آمدن آرتروز و بروز تنگی کانال نخاع میباشد.

در این میحث آموزشی میخواهیم انواع کمر درد، علت به وجودآمدن آن وهمچنین راه های درمانی آن را مورد بحث قرار دهیم اگر افراد مسن به عارضه کمر درد دچار شوند نباید این عارضه را دلیل بر پیری و کهولت سن خود بدانند و با همان درد به زندگی ادامه دهند باید برای درمان آن اقدام نمایند درد در ناحیه کمر در سالمندان به گونه ای است که ممکن است یک درد تیر کشنده وممتد از ناحیه کمر شروع شود وبه قسمت های مفصل ران نیز سرایت کند وطوری باشد که از صاف ایستادن شخص سالمند جلوگیری کند.

نشانه های بروز کمر درد در سالمندان:

  • احساس درد و خشکی در قسمت انتهایی کمر در صبح ها بروز میکند: این درد ممکن است خواب سالمند را مختل کند و در زمانی که کوچکترین فشار روی آن وارد میشود درد آن بیشتر میشود.
  • احساس درد در قسمت پا: این درد ممکن است در زمانی که فرد سالمند طولانی مدت راه میرود ویا در زمان زیادی می ایستد بروز کند وموقعی که فرد سالمند مینشیند درد آرام میگیرد.
  • دردی که یکدفعه شروع میشود وانعطاف پذیری کمر را کاهش میدهد وراه رفتن باعث تشدید درد خواهد شد و در صورتی که فرد سالمند دراز بکشد از درد او کاسته میشود.

علل های متفاوت کمر درد در سالمندان:

با توجه به علائم و نشانه های کمر درد که در قسمت های بالا به آن اشاره کردیم هر یک از این علائم میتواند علت های مختلفی از کمر درد در سالمندان را داشته باشد علت های آن شامل موارد زیر می باشد:

1)آرتروز مهره های کمر
2)تنگ شدن کانال نخاعی کمر در سالمندان
3)جابه جایی و لغزش مهره های کمری
4)ایجاد شکستگی در مهره های کمر
5)بروزغده هایی در بین ستون فقرات
6)درد در قسمت دنبالچه
7)بروز عفونت
8)سندروم پیریفورمیس

(( در ادامه توصیه می شود مقاله آموزشی راه کارهای ضعف عضلانی در سالمندان را حتما مطالعه نمایید ))

  • علت آرتروز کمر در سالمندان دردی است که به تدریج و آرام آرام پیش میرود در این نوع بیماری غضروف هایی که بین مهره های کمر وجود داشته از بین میرود بروز این درد در اوایل گاهی به گاهی صورت میگیرد اما با پیشرفت آن این درد همیشگی میشود وباعث عذاب سالمند میگردد ومیتواند بی حسی در ناحیه باسن و پشت ران را به همراه داشته باشد وبه درد سیاتیک هم منجر شود.
  • زمانی که کانال نخاعی کمر التهاب پیدا میکند ودچار تنگی میشود کمر درد در سالمندان اتفاق می افتد واین مسئله میتواند روی عصب ستون مهره ها فشار وارد نماید.
  • در افراد مسن بالای 60 سال به دلیل پوکی استخوان ویا به علت یائسگی در خانم ها و مصرف داروهای کورتون احتمال دارد با کمترین فشار روی مهره ها آن را دچار شکستگی مهره ها بکند بنابراین اگر دردی به صورت ناگهانی در افراد مسن به وجود می آید حتما آن را جدی بگیرید.

برای درمان کمردرد در سالمندان چه راه کارهایی وجود دارد؟

درمان کمر درد در سالمندان به این مسئله ربط پیدا میکند که میزان درد حاصل از کمر تا چه حدی باشد نوع درمان کمر درد را نوع درد که براساس حاد ومزمن بودن است مشخص میکند.

استفاده از هات پک و آیس پک:

استفاده از آیس پک یا همان کیسه های یخ میتواند برای زمانی که درد کمر بر اثر رگ به رگ شدن حاصل شده است والتهاب کرده بسیار موثر باشد شما میتوانید کیسه یخ را درون یک حوله بگذارید و آن را روی محل درد کمر خود قرار دهید آیس پک به دلیل بی حس کنندگی میتواند درد های شدید را کاهش دهد این روش را برای مدت 20دقیقه انجام دهید استفاده از هات پک یا کیسه های گرمایشی برای اسپاسم عضلانی کمر در سالمندان بسیار مفید واقع میشود هنگام استفاده از این دو پک باید مراقب باشید که پوست بر اثر سرما یا گرمای زیاد دچار سوختگی نشود.

(( در ادامه توصیه می شود مقاله ی آموزشی حرکات خانگی تقویت فیله کمر برای دوری از کمر درد را حتما مطالعه نمایید ))

مصرف کردن دارو:

برای تسکین کمر درد در سالمندان میتوانید ازداروهای مسکن و یا شل کننده های عضلانی استفاده کنید.

فیزیوتراپی و کار درمانی:

روش هایی که در فیزیو تراپی برای کاهش درد کمر در سالمندان استفاده میشود شامل اولتراسوند،استفاده از الکترود وشوک الکتریکی، استفاده از وسایل گرمایشی و تمرینات کششی میباشد.

انجام عمل جراحی برای کاهش درد کمر در سالمندان:

عمل جراحی برای برطرف کردن مشکلی که باعث درد کمر در سالمندان شده است بهکار میرود پزشک در حین عمل جراحی اگر نیاز به پلاتین باشد آن را به کار میبرد ویا اگرشکستگی در مهره ها باشد آن را برطرف مینماید وفشاری که روی دیسک یا نخاع سالمند به وجود آورده است را برمیدارد.

انجام حرکات ورزشی:

ورزش کردن برای سالمندان برای کاهش درد کمر میتواند آندروفین در بدن را آزاد کند اگر یک برنامه ورزشی منظم در برنامه روزانه سالمند قرار دهید میتوانید انعطاف پذیری در ناحیه کمر وتقویت عضلات کمر را مجددا بازیابی نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

14 + 14 =

فهرست