تماس
021-66582923
گرفتن کودک از شیر مادر

زمان گرفتن کودک از شیر مادر

از قدیم الایام تا به امروز مرسوم بوده که نوزاد باید تا دو سالگی از شیر مادر تغذیه کند. و پس از پشت سر گذاشتن ۱۸ ماهگی کودک از شیر مادر گرفته شود. اما بنا به دلایلی این زمان تغییر می‌کند،مثلاً اگر مادر بیمار باشد،مادر نمی تواند به کودک خود شیر دهد. در نتیجه کودک را زودتر از شیر می گیرد ،و یا اینکه اگر مادر در دوران شیردهی دوباره باردار شود، شیردادن به کودک خود را باید قطع کند، زیرا خوردن آن شیر برای کودک مضر است در این مقاله قصد داریم ،زمان گرفتن کودک از شیر مادر و روش های آن را برایتان باز گو‌کنیم.

 رعایت چه مواردی در زمان گرفتن کودک از شیر مادر مهم است ؟

در حالت نرمال و طبیعی مادرو کودک،  بعد از دو سال کامل که کودک شیر مادر را خورد ،باید آرام آرام کودک را از شیر بگیریم حتی الامکان کودک ۱۲ ماهه باید شیر بخورد تا قبل از دوازده ماهگی اقدام به گرفتن از شیر نکنید، زمانی که کودک را از شیر می گیرید باید غذای آن سرشار از آهن باشد و انواع ویتامین ها در غذای کودک باشد تا کودک ضعیف نشود این دوره بسیار حساس و با اهمیت است. لذا با دقت نظر کافی در تغذیه کودک این کار باید انجام شود.

 غذای اصلی کودک قبل از گریه کردن کودک باید به او داده شود و از شیر مادر به عنوان میان وعده استفاده شود و بعد به تدریج جایگزین هایی مانند :(آبمیوه، آب و یا شیر پاستوریزه) به جای شیر مادر به کودک داده شود تا کم کم  بتوان کودک را از شیر گرفت در صورت بروز بیماری در دوره از شیر گرفتن،  از شیر دادن به کودک اجتناب کنید.

 پشت سر گذاشتن این دوره هم برای مادر و هم برای کودک مشکل است. لذا با رعایت نکاتی که حائز اهمیت است،  می توان این دوره را راحت تر پشت سر گذاشت .

 نکات مهم در زمان گرفتن کودک از شیرمادر

1-در زمان گرفتن کودک از شیر مادر ملاطفت به خرج دهید:

با کودک خود مهربان باشید تا زمانی که کودک برای خوردن شیر پافشاری می کند او را سرگرم کنید تا خواسته خود را فراموش کند اما گاهی اوقات مانند شبها هنگام خواب و یا صبح زود مقدار کمی به او شیر دهید و آرام آرام فواصل شیردهی را به ۲۴ ساعت یک بار حتی بیشتر هم برسانید تا کم کم شیر خوردن از سر کودک بیفتد .

با گنجاندن آب میوه و یا مایعات دیگر در طول روز به جای شیر مادر ،به از شیر گرفتن کودک کمک کنید. بهتر است این نوشیدنی ها را با لیوان یا فنجان مخصوص کودک به او بدهید .

2-با بازی کردن و ایجاد سرگرمی های جدید:

با بازی کردن حواس کودک را از شیر خوردن پرت کنید قبل از رسیدن  ساعت شیر خوردن کودک،کودک را با غذا سیر کنید و بعد از آن با بازی کردن با کودک سعی کنید حواس او را پرت کنید، می توانید این کار را با بردن کودک به پاک یا فروشگاهها و خریدن اسباب بازی های جذاب انجام دهید .

هر چیزی که کودک را به یاد شیر خوردن می‌اندازد از کودک دور کنید تا کم کم به شرایط جدید عادت کند .

(( در ادامه توصیه می شود مقاله آموزشی عوارض شیر دادن طولانی مدت کودک برای مادر را حتما مطالعه نمایید ))

3-از عوض کردن لباس خود جلوی کودک خودداری کنید:

 هنگام تعویض لباس، کودک سینه مادر را می بیند و به یاد شیر خوردن می‌افتد و این موجب آزار کودک می‌شود، پس تا زمانی که کودک به وضع جدید عادت نکرده بایدمادرنکته بین باشد وهمه نکات را رعایت کند.

4-در زمان گرفتن کودک از شیر از خانواده کمک بخواهید :

از تجربیات مادران و مادربزرگ ها در این زمینه استفاده کنید و از آنها بخواهید تا در از شیر گرفتن کودک به شما کمک کنند. در زمان های مشخص شده که به کودک شیر می دادید سعی کنید نزد کودک نباشید زیرا کودک با دیدن شما شروع به بهانه گیری میکند. غذای کودک را آماده کنید و نگهداری کودک  و سیر کردن کودک را به مادر یا همسر خود واگذارید .

نکته :

اگر با رعایت کردن این نکات باز هم موفق نشدید کودک تان را از شیر بگیرید این مطلب را باید با پزشک یا بهداشت خانواده در میان بگذارید تا شما را راهنمایی کنند شاید شما راه را اشتباه رفته اید و یا کودک آمادگی جدا شدن از شیر را نداشته .پس باید مجدداً تلاش کنید و با برنامه درست اقدام به گرفتن شیر از کودک نمایید .

(( در ادامه توصیه می شود مقاله آموزشی دلیل بیدار کردن نوزاد برای شیر و روش صحیح بیدار کردن نوزاد را حتما مطالعه نمایید ))

زمان گرفتن کودک از شیر مادر

(مدت زمان بارداری و شیردهی جمعاً سی ماه است . )

یعنی کودک از ۲۱ تا ۲۴ ماه می تواند از شیر مادر تغذیه کند و قبل از دوسال کودک را از شیر نگیرید.

بهترین زمان گرفتن کودک از شیر ،زمانی است  که دمای هوا معتدل باشد مثلا اوایل فصل بهار زمان خوبی برای از شیر گرفتن کودک می باشد اگر در این زمان موفق نشدید در اواخر فصل تابستان یا اول پاییز و یا در اواخر فصل زمستان این کار را انجام دهید .

کودک احساس تشنگی زیاد نکند و یا در سرما احساس سرما نکند و سرما کودک را اذیت نکند. باید توجه داشته باشید که کودک مریض نباشد . مریضی باعث ضعف بدن می شود باید از نظر جسمانی بدن قوی باشد .

 -راه دیگر گرفتن کودک از شیر مادر این است که کودک را از لحاظ روانی آماده گرفتن از شیر کنید. راهکارهایی به کار ببرید تا کودک از شیر خوردن متنفر شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

17 − 14 =

فهرست