تماس
021-66582923

علت و درمان گرفتگی بینی نوزاد تازه متولد شده

پرستار بیمار, پرستار کودک, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
علت و درمان گرفتگی بینی نوزاد تازه متولد شده

گرفتگی بینی نوزاد تقریباً شامل همه نوزادانی که تازه متولد شده اند می شود. این عارضه به دلیل وجود یک بیماری خطرناک نیست. نوزادان تازه متولد شده بینی کوچکی دارند و داخل بینی آنها دارای مویرگ و رگ وهمینطور عروق خونی بسیار نازک است. با دنیا آمدن نوزادان وقرار گرفتن آن ها در کنار اطرافیان و تماس آنها با هوای بیرون موجب خشک شدن این رگهای داخل بینی می‌شود و همینطور احتقان در بینی صورت می‌گیرد.

به دلیل حساسیت بالای این نوزادان پزشکان به والدین و پرستار کودک در منزل توصیه می‌کنند که از بوسیدن و بغل کردن نوزادان توسط افراد غریبه و دیگران به جز والدین اصلی خود نوزاد خودداری کنند. به همین منظور گفته می‌شود حتماً بعد از مدت ۳۰ تا ۵۰ روز بعد از تولد میهمانی بدهید چون تو این مدت نوزاد نسبت به چند روز اول تولد خود کمی قوی‌تر شده و سیستم ایمنی بهتری دارد و از حساسیت زیاد نوزاد کمی کمتر شده است .

عوارض گرفتگي واحتقان بینی در نوزادان:

گرفتگي و انسداد بینی در نوزادان بسیار شایع است. اگر والدین به خصوص مادران به این موضوع توجه کافی نداشته باشند مشکلات اسف باری در پی خواهد داشت. اگر والدین به توصیه پزشکان توجه نکنند و مراقب کودک و نوزاد خود نباشند بینی نوزادان با وجود رگهای نحیف و باریکی که دارند دچار انسداد و خشکی بیش از حد می شوند و باعدم رعایت و عدم درمان متاسفانه تنفس کودک کمی سخت می‌شود. حال خودتان تصور کنید در کنار این موضوع اگر فردی که سرماخوردگی داشته باشد به دیدار نوزاد شما بیاید آن را بغل کند و دستان یا صورت را ببوسد متوجه خواهید شد چه اتفاق بدی برای نوزادتان پیش می آید .

توصیه پزشکان در مورد جلوگیری از احتقان بینی در نوزادان :

طبق توصیه پزشکان کودکان تا ۴۰ روز نباید از خانه بیرون بروند و در معرض محیط و هوا قرار بگیرند و همین طور نباید با مردم و افراد غریبه در ارتباط باشند . مگر برای چکاپ نوزادان و آن هم فقط برای اینکه بتوانند به خانه بهداشت بروند . اگر والدین به همه مواردی که در قسمت بالا گفته شده توجه نکنند همه چیز دست به دست هم می‌دهد تا یک گرفتگی بینی ساده تبدیل به یک بیماری گوارشی در نوزاد بشود که در پی خود باعث ایجاد اختلال در شنوایی و سپس اختلال در گفتار نوزاد می شود.

  • نوزادان تازه متولد شده را به هیچ عنوان بغل نکنید .
  • نوزادان تازه متولد شده را از دست و به ویژه از صورت به هیچ عنوان بوس نکنید . والدین نوزادان را در معذوریت قرار ندهید .
  • بعد از ترخیص شدن زائو از بیمارستان و بدو تولد نوزاد بلافاصله به دیدن آنها نروید .
  • تا ۴۰ روزگی نوزاد خود را به بیرون از منزل نبرید .

درمان نشدن گرفتگی بینی در نوزادان چه عواقبی در پی خواهد داشت :

ابتدا باید یادآور شد که این خشکی بینی در نوزادان تازه متولد شده بسیار دردناک است و باعث مدام گریه کردن نوزادان می‌شود. غافل از اینکه مادر هم از این موضوع اطلاعی ندارد فقط می گوید نوزادم سرما خورده است، اما دلایل دیگری می‌تواند داشته باشد که شما را با آنها آشنا می کنم .

  • باعث و ایجاد آلرژی و حساسیت در نوزادان می شود.
  • باعث ایجاد عفونت شدید در بدن نوزاد میشود.
  • باعث رفلاکس معده نوزاد می شود.
  • باعث سرماخوردگی شدید نوزاد میشود .
  • نوزاد با گرفتگی بینی از خوردن شیر امتناع میکند .

عفونت ناشی از گرفتگی بینی در نوزادان چگونه است:

نوزادان تازه متولد شده دارای دستگاه تنفسی ضعیف هستند و با هر مشکل کوچکی مانند گرفتگی بینی مشکل بزرگی در آن ها به وجود خواهد آمد .
عفونت سرماخوردگی و عفونت آنفولانزا بدن نوزاد و سیستم ایمنی او را ضعیف میکند وبا این وجود نوزاد با حساسیت زیادی پذیرای این بیماری خواهد بود و اندام‌ او یکی پس از دیگری تحت تاثیر قرار می گیرد و باعث رشد باکتری و رشد ویروس های زیادی در بدن نوزاد می‌شود که متاسفانه مرگ نوزاد را در پی خواهد داشت.

حساسیت و آلرژی های ناشی از گرفتگی بینی در نوزادان چگونه است:

همه حساسیت‌ها و آلرژی های به وجود آمده در بدن نوزاد فقط ناشی از گرفتگی بینی درمان نشده در آنهاست. این حساسیت ها در نوزادان باعث خارش بدن به ویژه خارش دست آنها می‌شود و همینطور باعث ایجاد جوش های ریز زیر پوستی در نوزادان هم می شود.

مهمترین عواملی که باعث تشدید حساسیت در نوزادان و احتقان بینی می‌شود:

  • استفاده مداوم مادر از اسپری ها و از ادکلن های خوشبو کننده ۲) استفاده مداوم والدین از دخانیات در منزل .
  • استفاده مادر از رنگ مو، که استشمام بوی آن توسط نوزاد حساسیت زیادی را به وجود می آورد .

تمیز کردن بینی نوزاد برای جلوگیری از گرفتگی آن :

تمیز کردن بینی نوزادان کمی مشکل است و وقت زیادی می‌خواهد بهتر است وقتی نوزاد خواب است این کار را انجام دهید چون سر خود را کمتر تکان می دهد در نتیجه خطر کمتری را دارد .

مادران عزیز یا پرستار منزل می توانید از قطره های سدیم کلرید یک درصد استفاده کنید و فقط یک قطره در هر حفره بینی کودک بچکانید چون باعث میشود تا گرفتگی بینی کودک روان شود و به سمت پایین حرکت کند . همچنین نوزادان وقتی خواب هستند می‌توانید با کمک یک گوش پاک کن ساده داخل بینی کودکتان را تمیز کنید .

علائم گرفتگی بینی نوزاد :

گرفتگی بینی در نوزادان با علائمی خود را نشان می دهد که مادران با دیدن این علائم باید دست به کار شوند و با دقت توان به این عارضه را از نوزادان خود دور کنند .

  • نوزاد مدام عطسه و سرفه می‌کند.
  • نوزادان خواب عمیقی ندارند و مدام از خواب می‌پرند.
  • بینی نوزاد آبریزش دارد و بینی کودک ترشحاتی دارد که با چشم کاملا مشخص است .
  • سینه نوزاد در هنگام خواب و در هنگام بیداری خس خس می کند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

1 × یک =

فهرست