تماس
021-66582923
پرستار بیمارپرستار سالمندپرستاری در منزل

گرمازدگی در سالمندان همراه با خدمات مراقبت از سالمندان

فصل گرما می تواند مشکلات زیادی را برای سالمندان ایجاد کند مشکلاتی مانند گرمازدگی در سالمندان. بسیاری از مراقبین و پرستاران منزل که وظیفه مراقبت و نگهداری از سالمندان را برعهده دارند، خیلی زیاد با این مشکل روبرو می شوند که این مشکل باعث می شود که پرستاران نتوانند سالمندان خود را برای هواخوری به بیرون از خانه ببرند که طبیعتا ماندن سالمند در خانه باعث پایین آمدن روحیه و کلافگی آنها می شود.

همانطور که می دانید اگر بدن فرد سالمند توانایی لازم را برای دفع گرما نداشته باشد این عامل باعث میشود دمای درون بدن او به 40 درجه سانتی گراد برسد که این عامل بر اثر گرمی بیش از حد هوا یا انجام فعالیت های زیاد میباشد به این حالت گرمازدگی میگویند. ما در این بخش از مقالات آموزشی آتیه پرستاران سلامت که برای مراقبت از سالمندان ارائه شده می خواهیم به مشکل گرمازدگی در سالمندان بپردازیم که پیشنهاد می شود تا پایان این مبحث ما را همراهی نمایید.

انواع گرما زدگی در سالمندان

  • گرما زدگی خفیف: در این نوع گرما زدگی بدن زیاد عرق میکند وحجم خون کم میشود.
  • گرما زدگی متوسط
  • گرما زدگی شدید: در این نوع گرما زدگی دمای بدن به 40 درجه میرسد وسریعا باید اقدام به کنترل آن کرد زیرا میتواند باعث تشنج و کما و یا حتی مرگ سالمند شود . هر سال با گرم شدن هوا این مسئله برای تعدادی از سالمندان اتفاق میافتد این پدیده به دلیل کمبود آب در بدن اتفاق میافتد.

دلایل گرمازدگی در افراد سالمند

با توجه به تحقیقاتی که محققان در این زمینه داشته اند در زمانی که دمای هوا بسیار گرم میشود فشار خون و ضربان قلب بدن نیز با گرمای هوا دچار تغییراتی میشود این تغییرات در افراد سالمند بسیار شایع است و خطرات قلبی و عروقی را در آنها افزایش میدهد.

علل دیگر پدیده گرمازدگی میتواند ناشی از عملکرد مغز باشد یعنی مغز سالمند قادر به اندازه گیری میزان آب موجود در بدن نمیباشد و باعث مشکلات گرمازدگی در سالمند میشود. پس حتما مراقبین و پرستاران سالمند وقتی سالمند خود را در فصل گرما به بیرون می برند، همراه خود آب داشته باشند و هرچند دقیقه یکبار آب به سالمند خود بدهند تا بنوشد.

به طور معمول وقتی آب بدن کم میشود مغز انسان احساس تشنگی را جذب میکند و در این موقع یک قسمت از مغز که با تشنگی ارتباط پیدا میکند با خوردن آب توسط سالمند غیرفعال میشود و این باعث میشود سالمند از خوردن آب دوری کند در حالیکه بدنش به کم آبی دچار شده است.

راه های پیشگیری و کنترل گرما زدگی در سالمندان

با رعایت نکات زیر می توان از گرمازدگی سالمندان جلوگیری کرد . مخصوصا پرستاران منزل که وظیفه ی مراقبت و نگهداری از سالمند را برعهده دارد حتما باید در هنگام بیرون بردن سالمند از منزل به نکات زیر توجه کنند تا بتوانند گرمازدگی را از فرد سالمند دور نمایند.

  • سالمندان در برابر آفتاب و هوای گرم قرار نگیرند و در صورتی که نیاز به بیرون رفتن از منزل دارند از سایه بروند و یا از کلاه استفاده کنند.
  • از لباس های گشاد و رنگ روشن برای منعکس شدن نور آفتاب استفاده کنند.
  • مراقبین سالمند حتما روزی 6 تا 8 لیوان آب در روز به سالمند خود بدهند تا بنوشد حتی اگر تشنه نیستند( مصرف مایعاتی که کافئین دارند در هنگام گرمازدگی خوب نیست زیرا باعث دفع ادرار زیاد میشود)
  • پرستاران و مراقبین حتما به علامت هایی که در موقع گرما در بدن سالمند ایجاد می شود مانند سرگیجه، تهوع، ضعف، خستگی توجه نمایند زیرا احتمال بروز مشکلی در بدن است.
  • ایجاد تهویه مناسب در یک اتاق
  • بررسی داروهایی که مصرف میکنید در زمان گرم شدن هوا بسیار مهم هستند به دلیل اینکه مصرف بعضی از داروها در افراد سالمند باعث میشود که فرد زیاد عرق نکند و فرد را از وجود گرما مطلع نکند ولی فرد سالمند در معرض گرمازدگی قرار گرفته باشد.
  • پرستاران و مراقبین سالمند باید بدانند که اگر سالمند عادت به ورزش و پیاده روی دارد باید صبح ها و یا در شب به ورزش برده شود تا در معرض گرما قرار نگیرند.

نشانه های گرمازدگی در افراد سالمند

بنا بر توصیه کارشناسان مرکز مراقبت پرستاری آتیه پرستاران سلامت، گرمازدگی دارای نشانه های مشهودی می باشد که سالمندان و مراقبین سالمند حتما باید به این علائم و نشانه ها توجه ویژه ای داشته باشند. این مراقبین سالمند در صورت مشاهده علائم زیر بدانند که سالمند دچار گرمازدگی شده و باید تحت مراقبت قرار گیرند و در صورت حاد شدن گرمازندگی آنها حتما باید سالمند خود را نزد پزشک ببرید.

  • از حال رفتگی
  • برافروختگی
  • خشکی پوست
  • ضربان تند نبض
  • کمبود عرق
  • سرگیجگی

برای مراقبت از سالمند گرمازده چه کارهایی باید انجام دهیم؟

پرستار سالمند و خانواده سالمند در مواقعی که سالمندشان گرمازده شده است با انجام نکات زیر می توانند گرمازدگی را از سالمند خود دور نمایند.

  1. فرد سالمند را از محل گرم به سایه منتقل کنید.
  2. فرد سالمند را در جایی که تهویه هوا وجود دارد قرار دارد.
  3. با یک اسفنج که در آب سرد قرار داده ایم بدن سالمند را حمام کنید.
  4. قرار دادن پارچه خیس در روی بدن سالمند.
  5. خوراندن آب و مایعات به صورت تدریجی

درمان گرما زدگی در افراد سالمند:

با وجود همه اقداماتی که برای پیشگیری از گرمازدگی سالمندان انجام میشود باز احتمال بروز این مشکل وجود دارد پس لازم است درمان آن را هم انجام دهیم. درمان گرمازدگی به شرح زیر است:

  • درمان گرمازدگی سالمند اگر عفونتی در بدن او وجود دارد باید سریعا آن را کنترل کرد زیرا تبی که در گرمازدگی به وجود می آید را تشدید میکند.
  • موقع بروز گرمازدگی باید به میزان بالا رفتن سدیم خون در سالمندان توجه کنیم و آن را کم کم اصلاح کنیم.
  • به موضوع کم آبی در بدن در دوران گرما زدگی و نارسایی کلیه باید دقت بیشتری شود.

احتمال بروز گرمازدگی در کدام سالمند بیشتر است؟

سالمندانی که دارای بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی و عروقی، دیابت، بیماری های کلیوی، بیماری های گوارشی و سایر بیماری های زمینه باشند بیشتر در معرض گرما زدگی قرار میگیرند به دلیل اینکه سیستم ایمنی بدن آنها ضعیف عمل میکند بیشتر مستعد این عارضه هستند. این سالمندان با بیماری های زمینه ای به دلیل اینکه از داروهای ضد فشار خون و ضد افسردگی استفاده میکنند بیشتر مبتلا خواهند شد زیرا مصرف این داروها علائم گرمازدگی را تشدید میکند.

توصیه های ابوعلی سینا در درمان گرمازدگی سالمندان به شرح زیر است:

گرمازدگی در سالمندان راه کارهای زیادی در منزل دارد پس اگر خدمات مراقبت از سالمند را برعهده دارید حتما سعی کنید موارد زیر را برای سالمند خود انجام دهید. این خدمات شامل:

  • اگر فرد گرمازده میشود باید در سایه بنشیند و پاهای خود را در آب سرد قرار دهد و کم کم آب بنوشد.
  • خوردن دوغ ترش به گفته بو علی سینا برای گرمازدگی سالمندان بسیار مفید است.
  • مالیدن روغن بنفشه روی پیشانی میتواند از گرما زدگی سالمند پیشگیری کند.
  • مصرف عناب در گرمازدگی سالمندان تاثیر بسزایی دارد روش مصرف آن به این صورت است که عناب را در آب بجوشانید وسپس مقداری شکر به آن اضافه کنید و میل نمایید.

خوردن مواد غذایی که طبع سرد دارند برای گرمازدگی مفید واقع میشود این غذاهای سرد عبارتند از خاکشیر، هندوانه، خیار.

هندوانه یک میوه تابستانی بسیار آبدار و خنک کننده محسوب میشود و برای التهابات درونی بدن و رفع عطش در گرما بسیار توصیه میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

1 × 5 =

درخواست مشاوره پرستاری از آتیه پرستاران سلامت
فهرست