تماس
021-66582923

تغییرات دوره نوجوانی که والدین باید بدانند

پرستار کودک, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
تغییرات دوره نوجوانی که والدین باید بدانند

دوره نوجوانی به برهه ای از سن کودک گفته می‌ شود که کودکی به بزرگ سالی منتقل می شود در این زمان نوجوان یک سری تغییرات بزرگ و اساسی در ظاهر و رفتار او دیده می‌ شود که رفتار والدین با آن ها باید کاملاً حساب شده باشد زیرا این نوجوانان در حساس ترین موقعیت سن قرار می گیرند والدین باید تمامی این تغییرات دوره نوجوانی را شناسایی نمایند تا بتوانند بر رشد و نمو و فرزند خود کمک شایانی بکند . آتیه پرستاران سلامت در ادامه شما را به انواع تغییرات و مراحل شکل گیری آنها آشنا می سازد. با ما همراه باشید.

تغییرات دوره نوجوانی :

در دوره نوجوانی تغییرات مهمی در بدن آن ها اتفاق می افتد که ما آن ها را در سه دسته مهم طبقه بندی کرده ایم :

  • رسیدن به بلوغ جنسی که از علائم اولیه تغییرات نوجوانی می باشد .
  • تحولاتی که در اندام های خصوصی که در تولید مثل و باروری نقش مستقیم دارند به وجود میاید.
  • تحولاتی که در خصوصیت های جنسی نوجوانان رخ می دهد .

تغییرات دوره نوجوانی در رسیدن به بلوغ فکری :

نوجوانان زمانی که از کودکی به نوجوانی منتقل می‌ شوند می‌ توانند از نظر فکری و ذهنی نسبت به دوران کودکی تکمیل تر شود به این گونه که آن ها در نوجوانی می تواند به غیر از مواردی که مربوط به زمان حال می باشد می تواند به آینده هم فکر کند و تا حد زیادی طرز فکر های صحیح را از فکرهای ناصحیح شناسایی می کنند .

تغییرات اجتماعی دوره های نوجوانی :

تغییرات دوره نوجوانی به گونه ای است که می تواند آن ها را از نظر اجتماعی به بلوغ برساند آن ها در این برهه از زندگی خود دنبال پرورش خود از نظر خود استقلالی هستند و می خواهند به دیگران ثابت کنند که می توانند بدون حمایت آن ها در اجتماع باشند و شخصیت خود را جستجو کنند .

( در ادامه توصیه می شود مقاله پیامدهای ناشی از بارداری در دوران نوجوانی را مطالعه نمایید )

مراحل شکل گیری دوران نوجوانی :

به طور کلی دوران نوجوانی که با تغییراتی همراه می شود را می توانیم در سه دوره تقسیم بندی کنیم

مرحله شروع و آغازین :

که بین سن ۱۰ سالگی تا ۱۳ سالگی را در بر می گیرد در این سنین یک سری تغییرات در بدن آن ها دیده می شود از جمله رشد مو در نواحی تناسلی و زیر بغل آن ها ،بزرگ شدن سینه در دختران ، رشد بیضه در پسران که نوجوانان شاهد آن هستند .همچنین شروع دوران قاعدگی در دختران نیز از تغییرات این دوره محسوب می‌ شود که در این سنین معمولاً رخ می‌ دهد نوجوانان در این سنین خیلی حساس به نظر می‌رسد و به ظاهر خود اهمیت خاصی می‌دهد تا مورد تمسخر همسالان خود قرار نگیرند نوجوانان در این سنین دنبال استقلال هستند و اگر در خانواده ها طوری با آن ها رفتار شود که به استقلال طلبی و خود محوری شان خدشه وارد شود رفتارهای خاصی از خود بروز می دهند .

مرحله میانی یا اواسط نوجوانی :

این مرحله سنین بین ۱۴ تا ۱۷ سال را شامل می‌ شود تغییرات دوره نوجوانی در این سنین روند تکاملی خود را پیش می‌ برد نوجوانان در این سنین دچار تن صدای دورگه می‌ شود و روی صورت آن ها جوش پاشیده می شود و شروع به روابط عاطفی و عاشقانه با جنس مخالف می کنند که اگر مورد سرکوب خانواده‌ ها قرار بگیرند برای حس کاوشگری در روابط جنسی ممکن است به خود ارضایی روی بیاورد از دیگر تغییرات دوره نوجوانی در این مرحله این است که آن ها از نظر ذهنی و مغزی در حال رشد بیشتری هستند و فکر بزرگ و همچنین بزرگ نمایی هایی در سر می‌ پرورانند که معمولاً به درستی از این تفکرات بهره مند نمی شوند .

مرحله نهایی دوره نوجوانی :

این مرحله مرحله پایانی دوره نوجوانی می باشد که سنین بین ۱۸ تا ۲۱ سال را در بر می‌گیرد و نوجوانان در این سنین به بلوغ و رشد کامل دست یافتند و می‌توانند روی اخلاق و رفتارهای خود کنترل های لازم را داشته باشند آن ها می‌ توانند خطرات محیط اطراف خود را درک کنند و معیارهای ارزش خود را تشخیص بدهند و در روابط عاشقانه خود ثبات بهتری پیدا می‌کند و دائماً در حال این هستند که هویت خود را تقویت نمایند .

تغییرات دوره نوجوانی و خطرات آن :

با توجه به این که دوره نوجوانی بسیار حساس است با شکل‌گیری این دوران ممکن است خطراتی نوجوانان را تهدید کند که این خطرات شامل :

روی آوردن به روابط نامشروع در نوجوانان :

این خطر در کمین نوجوانان است که والدین باید در مورد مسائل جنسی با نوجوان خود صحبت کنند تا آن ها یک دیدگاه مثبت و سالم در مورد آن پیدا کند و یک اطلاعات دقیق در این مورد مسائل در اختیار آن ها قرار بدهند .

روی آوردن به مواد مخدر و مشروبات الکلی :

این خطر همواره در کمین نوجوانان می باشد و می تواند پیامد های کشنده برایشان در پی داشته باشد لازم است در مورد عوارض و خطرات آن با نوجوانان صحبت شود و از دور روابط آن ها را با دوستانی که اطراف آن ها هستند کنترل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

2 + 1 =

فهرست