تماس
021-66582923

راه های جلوگیری از گم شدن سالمندان آلزایمری

پرستار بیمار, پرستار سالمند, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه

مسئله آلزایمر و نگرانی های آن یکی از مشکلات اساسی در دوران سالمندی محسوب می شود زیرا سالمندانی که دچار بیماری آلزایمر می شوند قسمت نگران کننده آن یعنی گم شدن این افراد می تواند بسیار وحشتناک باشد در این مقاله بر آنیم دلایل مختلف گم شدن سالمندان آلزایمری را بررسی کنیم و راه کار هایی برای جلوگیری از آن ارائه دهیم.

گم شدن سالمندان آلزایمری برای همه عمومیت دارد؟

دوران سالمندی با افزایش سن و کم شدن سطح ذهن و حافظه افراد مسن همراه می شود زمانی که یک فرد به آلزایمر و کم شدن حافظه و در مراحل حاد تر از دست دادن حافظه مبتلا می شوند در اکثر مواقع گم می شوند که می تواند برای آنها خطر آفرین باشد بنابراین راه های فراوانی برای مراقبت از آنها وجود دارد که می تواند کمک زیادی به آنها بکند از جمله داشتن یک پرستار سالمند در منزل که به صورت شبانه روزی در اختیار سالمند قرار می گیرد میتواند در این زمینه به شما کمک زیادی بکند.

علت گم شدن سالمندان آلزایمری:

زمانی که یک فرد سالمند دچار بیماری آلزایمر می شود سلول های مغزی او دچار اختلال می شوند و باعث می شود فرد سالمند حافظه خود را از یاد ببرد آنها فقط چیزهایی را به یاد می آورند که در اواخر به آنها گفته می شود علت گم شدن آنها این گونه است که شخص سالمند تصمیم به انجام کاری دارد و برای انجام آن اقدام می کند و همین که شروع به اقدام می کند و از منزل خارج می شود آن را فراموش می کند این شخص فراموش می کند که به چه دلیل از منزل خارج شده است و دچار سردر گمی و گم شدن وی می شود.

جلوگیری از گم شدن سالمندان آلزایمری تا چه حدی مهم است؟

جلوگیری از گم شدن سالمندان آلزایمری از اهمیت به سزایی برخوردار می باشد زیرا این افراد زمانی که گم می شوند ودچار سردر گمی می گردند ممکن است در مسیر خود تصادف کنند و جان خود را از دست بدهند و یا بعد از گم شدن هرگز به خانه برنگردند بنابراین لازم است یک پرستار سالمند برای همچین مواردی برای والدین پیر آلزایمری خود استخدام کنند تا همیشه مراقب آنها باشد.

چه مواردی منجر به گم شدن سالمند آلزایمر می شود؟

بروز یک سری از عوامل روی افراد سالمند می تواند باعث گم شدن آنها شود که باید این عوامل را مورد شناسایی و بررسی قرار دهیم و جلوگیری از گم شدن سالمندان آلزایمری را در الویت قرار دهیم:

1)داشتن استرس و وحشت:

افراد سالمند زمانی که محل قرار گیری خود را شناسایی نمیکند و نمی تواند آن را بشناسد این وضعیت برای آنها ناراحت کننده می شود و اقدام به ترک کردن مکانی می کند که در آن حضور دارند.

2)برطرف کردن نیاز های اولیه:

افراد سالمند گاهی برای رفع نیاز هایی از قبیل غذا خوردن و استحمام کردن و یا حتی قدم زدن دچار سردر گمی می شوند و گم می شوند.

3)عدم داشتن حوصله:

افراد سالمند به دلیل اینکه دچار بی حوصلگی می شوند معمولا به دنبال انجام یک کاری می روند که در این صورت راه خود را گم می کنند.

4)به دنبال کسی گردیدن:

فرد سالمند آلزایمری زمانی که دنبال یک شخص یا یک چیزی که مورد نیاز اوست می گردد دچار سردر گمی خواهند شد.

راه های جلوگیری از گم شدن سالمندان آلزایمری:

  • آگاهی پیدا کردن از محیط دور و بر سالمندان: شما می باید برای جلوگیری از گم شدن سالمندان آلزایمری خود محیط هایی که سالمند شما در آن رفت و آمد می کند را بشناسید.
  • شناسایی جاهایی که سالمند به آن علاقمند است: مکان هایی که فرد سالمند شما آنجا را دوست دارد و زیاد به آنجا می رود مانند کافی شاپ ها.محل های عبادت و یا حتی منزل دوستان آنها را بشناسید تا از این طریق بتوانید از گم شدن سالمندان آلزلیمری خود جلوگیری نمایید.
  • در جریان قرار دادن همسایه و همکاران پلیس: همسایه های اطراف منزل خود و پلیس های محل خود را در جریان گم شدن سالمندتان قرار دهید تا در صورت پیدا کردن او به شما اطلاع دهند.
  • یک عکس جدید از سالمند خود داشته باشید: از فرد سالمند خود همیشه یک عکس جدید داشته باشید که اگر او گم شد بتوانید با نشان دادن عکس او اقدام به پیدا کردن وی نمایید.

راه های جلوگیری از گم شدن سالمندان آلزایمری توسط پرستار:

  • یک پرستار سالمند به تمامی احتیاجات ضروری سالمند توجه می کند این احتیاجات می تواند حس تشنگی یا رفتن به دستشویی باشد که یک پرستار با تشخیص به موقع این نیاز ها می تواند از گم شدن سالمندان آلزایمری جلوگیری کند.
  • داروی های مصرفی سالمند ممکن است عوارضی برای او به وجود بیاورد که او را دچار توهم و سردر گمی کند یک پرستار منزل با پیشگیری کردن از مصرف این داروها و مراجعه به پزشک از گم شدن سالمندان آلزایمری تحت مراقبت خود جلوگیری می کنند.
  • افراد سالمند در موقع بروز آلزایمر توجه خاصی به روش های قدیمی خود دارند و به سمت آنها می روند به طور مثال آنها می خواهند همانند قبل به دنبال بچه مدرسه رو خود بروند یا بخواهند صبح زود از خواب بلند شوند و در محل کارشان حضور پیدا کنند یک پرستار سالمند باید حواسش به همه این رفتار ها باشدئ و در مواجه شدن با همچین مواردی سعی کند فرد سالمند را از برنامه خود منصرف کند و سر او را به چیز دیگری گرم نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

هجده + پانزده =

فهرست