تماس
021-66582923
علت خشکی کف دست و پا و درمان در منزل

علت خشکی کف دست و پا و درمان در منزل

خشکی کف دست و پا علت‌ های متفاوتی دارد یکی از  علت‌ های آن قرار گرفتن در محیط زندگی می باشد که دارای آب و هوای خشک است.  اکثر شهر های کشور ما آب و هوای خشکی دارد که می تواند روی پوست افراد تاثیر گذار باشد با این اوصاف با این که در محیط های خشک زندگی می‌ کنید این امکان  وجود دارد که برای خشکی پوست راه حل هایی پیدا کنید.

ما در این مقاله که بنا به درخواست پرستاران در شرکت مراقبت پرستاری آتیه پرستاران سلامت تهیه شده کمک به سالمندان ، کودکان و بیمارانی می باشد که از خشکی پوست خود رنج می برند. در این مبحث کارشناسان ما سعی کرده اند علت این خشکی ها و همچنین راه های درمان آن را برای شما عزیزان شرح دهند. پس پیشنهاد می شود تا پایان این مبحث ما را همراهی نمایید.

علت های اصلی خشکی کف دست و پا شامل موارد زیر می باشد :

۱)  در معرض باد های پاییزی قرار گرفتن :

 همان طور که می دانید در فصول سرد سال یعنی زمستان و پاییز در معرض باد قرار می گیرم و میزان رطوبت هوا کمتر می شود به همین دلیل خشکی هوا نیز افزایش پیدا می‌ کند  این مسئله روی  پوست افراد تأثیر می‌ گذارد و باعث خشکی و پوسته پوسته شدن آن می گردد . پس حتما پرستاران و مراقبین منزل سعی کنند در این فصل ها حتما مراقب رطوبت بدن مددجوی خود باشند تا به خشکی پوست دچار نشوند.

۲) به وجود آمدن اگزما  :

اگزما یک مشکل پوستی می باشد که اگر در سطح پوست شخص شکل بگیرد به مراتب پوست را دچار خشکی می کند. اکثر افرادی که به اگزما مبتلا می‌ شوند زیاد در معرض مواد شوینده قرار می گیرند و یا این که در معرض نور خورشید قرار می‌ گیرند. این عوامل به مرور چربی روی پوست را کاهش می‌ دهد و آن را خشک می‌ کند پس یکی از علت‌ های خشکی کف دست و پا عارضه ی  اگزما در شخص می باشد .

۳) دوش گرفتن با آب داغ :

 یکی از علت‌ های خشکی کف دست و پا ها اینست که بسیاری از افراد عادت به دوش گرفتن با آب داغ دارند مسلما زمانی که تایم طولانی از آب داغ استفاده کنید رطوبت پوست شما به مرور کاهش پیدا می‌ کند و باعث ترک ترک شدن  کف پا های شما می گردد. پس حتما توصیه می شود به مراقبین و پرستاران منزل که وظیفه ی مراقبت از سالمندان ، کودکان و بیماران را دارند، حتما مددجوی خود را با آب ملایم شستشو دهند تا به مشکلات پوستی مانند خشکی کف دست و پا دچار نشوند.

۴) عارضه که در پای ورزشکاران ایجاد می‌ شود :

 این عارضه یک نوع عفونت است که بر اثر تجمع باکتری بین انگشتان پای یک ورزش کار ایجاد می‌ شود و باعث ایجاد خارش  و ترک خوردگی می گردد زمانی  این عارضه به وجود می‌ آید که پای شخص دائما  عرق می کند و یا در تایم طولانی در آب قرار گرفته باشد ورزش کاران معمولا  کفشی استفاده می‌ کنند که پای آن ها درون آن نفس نمی‌ کشد و جریان هوا در آن رد و بدل نمی شود از این رو به این عارضه مبتلا می‌ گردند که خشکی پا را  برایشان به همراه خواهد داشت .

۵)  بیماری دیابت :

 افرادی که به بیماری دیابت درگیر می‌ شوند در سیستم عصبی آن ها یک سری تغییرات ایجاد می‌ شود و ممکن است خشکی کف دست و پا را برای آن ها ایجاد نماید پس بیماری دیابت می تواند یکی از علت های خشکی کف دست و پا باشد.

برای درمان خشکی پوست در کف دست و پا چه باید کرد ؟

در بالا به تعدادی از علت هایی که باعث خشکی پوست کف دست و پاها می شود اشاره کردیم حال از شما عزیزان که به این مشکل دچار شده اید و یا به عنوان مراقب و پرستار منزل ، مددجوی شما دچار این مشکل شده است ، می خواهیم موارد زیر را برای برطرف کردن این مشکل انجام دهید . این موارد شامل:

۱)  آبرسانی به پوست :

 بنا بر توصیه کارشناسان موسسه آتیه پرستاران سلامت یکی از راه‌ های مراقبت و درمان خشکی کف دست و پا این است که مرتب پوست خود را مرطوب نگهدارید و آب رسانی نمایید بعد از این که از حمام بیرون می‌ آیید حتما از آبرسان استفاده کنید  تا به خشکی پوست مبتلا نشوید بهتر است برای شستشوی ظروف از دستکش استفاده کنید در غیر این صورت باید حتماً از مرطوب کننده ها بعد از آن استفاده نمایید.

پس حتما مراقبین و پرستاران منزل بعد از حمام کردن مددجوی خود، با کرم های مرطوب کننده بدن مددجوی خود را مرطوب نگه دارند تا به مشکلات خشکی پوست دچار نشوند این نکته برای سالمندان از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.

۲)  استفاده از کرم هایی که پوست را باز سازی می کنند :

 توصیه می شود برای پوست دست و پای خود از کرم‌ های نرم‌ کننده استفاده کنید که رایحه نداشته باشد و از ویتامین هایی مانند ویتامین c و e در آن ها به کار برده شده باشد که بتواند به باز سازی و ترمیم پوست کمک کند توصیه می شود قبل از استفاده دست و پا های خود را شستشو دهید و سپس از نرم کننده استفاده کنید تا به  رطوبت پوست شما کمک کند .

۳)  مصرف روغن های گیاهی :

 استفاده از روغن های گیاهی نیز می‌ تواند خشکی های کف دست و پای شما را از بین ببرد روغن هایی مانند روغن نارگیل، روغن زیتون و غیره در صورتی که با کپسول ویتامین ای ترکیب شود کارایی موثرتری روی پوست خواهند داشت.

نکات ضروری جهت درمان خشکی دست و پا با مراقبت های خانگی

 رعایت نکات ضروری که در این جا توضیح داده می شود در درمان خشکی دست و پا بسیار مفید و موثر واقع می‌ شود. توصیه ما به شما عزیزان مخصوصا افرادی که وظیفه ی مراقبت و پرستاری در منزل از سالمندان ، کودکان و بیماران را برعهده دارند، انجام این موارد حتما در بهبودی خشکی پوست می تواند موثر باشد.

  • زمانی که قصد دارید به حمام بروید از آب ملایم استفاده کنید سعی کنید از آب خیلی داغ که باعث خشکی پوست می گردد استفاده نکنید
  • زمانی که در حمام قرار می گیرید سعی کنید در آن را ببندید تا بخار حاصل از آب گرم در محیط حمام پخش شود و به بیرون راه پیدا نکند در این صورت رطوبت به بدن شما خواهد رسید .
  • شستشوی پوست بدن با صابون می تواند پوست شما را خشک کند توصیه  می شود از شامپو بدن استفاده کنید تا رطوبت  پوست شما حفظ شود .
  • توصیه می‌ شود هنگام شستشوی ظروف،  لباس و استفاده از این مواد شیمیایی حتماً از دستکش استفاده کنید تا پوست شما خشک نشود
  • برای کاهش خشکی پوست کف پا که به دلیل ساییدگی روی فرش و موکت ایجاد شده توصیه کارشناسان ما این است که از دمپایی های نرم و طبی در منزل استفاده کنید تا از سایش کف پا به فرش و موکت جلوگیری شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

7 − 6 =

فهرست