تماس
021-66582923

نحوه رفتار با سالمند لجباز را بدانید

پرستار سالمند, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
رفتار با سالمندان لجباز و بد خلق

بروز یک سری از رفتارهای نا بهنجار در دوران سالمندی باعث بروز مشکلاتی میشود. یکی از این رفتارهای نا بهنجار لجبازی سالمندان است این رفتار باعث عصبانیت و سر درگمی پرستار سالمند خواهد شد.

ما در این مبحث با همکاری کارشناسان شرکت نگهداری از سالمند آتیه پرستاران سلامت، می خواهیم به روشهای مراقبت و نگهداری کردن از سالمندانی که لجباز هستند بپزدازیم. خواهشمند است تا پایان مبحث ما را همراهی نمایید

چرا باید به سالمندان احترام بگذاریم

حضور سالمندان در خانه بسیار پر برکت است و احترام به آنها هم در دین تاکید زیادی شده است. این دوران به دلیل اینکه فرد سالمند با کمبود هایی در زندگی اش مواجه میشود یک سری رفتارهای نابهنجار از خود بروز میدهد. ما برای برخورد با این نوع رفتارها باید اصول مراقبت از سالمندان را بلد باشیم. در قسمت های پایین تر به آشنایی با این روش ها میپردازیم .

با توجه به ارزشی که سالمندان در زندگی دارند و دعای خیر آنها، باعث خیر و برکت در زندگی میشود. باید بدانیم که هر چقدر به آنها احترام بگذاریم ارزش خود را بالا میبریم و همواره این ضرب المثل را (به هر دستی بدهی با همان دست خواهی گرفت) ملکه ذهن خود کنیم. زیرا خود ما هم روزی به این دوران سالمندی خواهیم رسید. بنابراین برای داشتن رفتار مناسب برای برخورد با والدین سالمند خود ابتدا باید صبر و حوصله خود را افزایش دهیم.

راه های افزایش صبر و حوصله مراقبین در برابر سالمندان

در زیر کارشناسان آتیه پرستاران سلامت نکاتی در مورد رفتار با سالمند لجباز را برای شما مراقبین و پرستاران منزل شرح داده اند این رفتارها باعث می شود که سالمند با دیدن شما خوشحال شوند و در مقابل دیگران جبهه نگیرند .

  • سعی کنیم همیشه خوبی ها و از خود گذشتگی ها و حمایت هایی که والدین برای ما انجام داده اند را به یاد داشته باشیم.
  • از خدای متعال بخواهیم که توفیق خدمت و حمایت از والدین را به ما بدهد.
  • سعی کنیم در طول هفته وقت های بیشتری به آنها اختصاص دهیم وکار هایی که دوست دارند را برایشان انجام دهیم .

بعضی از رفتارهای نا بهنجار سالمندان عبارتند از:

ما در زیر به تعدادی از لجاجت ها و نابهنجاری های سالمندان در مقابل دیگران و همچنین راه های مقابله با این نابهنجاریها را برای شما شرح داده ایم . این نابهنجاری ها شامل:

1)حمام نکردن:

فرد سالمند از حمام رفتن امتناع میکند این رفتار او دلایل مختلفی میتواند داشته باشد. شاید به دلیل شرمی که از دیدن حریم خصوصی توسط دیگران دارد باشد یا حتی ترس از لیز خوردگی یا شست وشوی او با آب سرد باشد. در این مواقع بنا بر توصیه کارشناسان آتیه پرستاران سلامت رفتار درست فرزندان این است که دوستانه موضوع حمام نرفتن او را بپرسند وقتی دلیل را فرد سالمند باز گو میکند سعی کنید آن دلیل را برطرف کنید.

مثلا اگر ترس از لیزخوردگی دارد از صندلی حمام برای او استفاده کنید یا اگر به دلیل شرم اوست سعی کنید حتی الامکان حریم خصوصی او را حفظ کنید و با او مانند یک کودک رفتار نکنید.

2)استفاده نکردن از عصا:

وقتی صحبت از عصا میشود نا خودآگاه فرد سالمند احساس میکند بسیار ناتوان و از کار افتاده شده است. در این مورد فرزندان باید سعی کنند دید منفی او را تغییر دهند وبه او بگویند که عصا یکی از وسایل رایج است که بقیه هم استفاده میکنند.

میتوان دوستان او را مثال بزنید یا فردی که بسیار شیک پوش و با احترام است و در عین حال از عصا استفاده میکند را به او نشان بدهید وبگویید استفاده از عصا باعث میشود بهتر بتواند حرکت کند وخطر لیز خوردگی را ازخود دور میکند. ولی نباید به زور متوسل شوید شما موظف هستید عصا را برایش آماده کنید ولی اورا مجبور نکنید.

3)امتناع ازتعویض لباس:

یکی از کارهایی که سالمند لجباز انجام میدهد این است که لباس های خود را عوض نمیکند. علت های احتمالی آن میتواند بی حوصلگی زوال عقل یا افسردگی باشد. در برخورد با این مشکل باید وقتی به حمام میرود سریع لباس های کثیف او را در ماشین لباسشویی قرار دهید. اگر لباس های خاصی را بیشتر دوست دارد میتوانید از آن نوع لباس بیشتر برایشان تهیه کنید تا به این صورت حاضر شوند لباس خود را زودتر عوض کنند.

(( در ادامه این مبحث پیشنهاد می شود مقاله آموزشی راه های مدیریت کردن استرس در سالمندان را حتما مطالعه نمایید ))

دلایل لجبازی سالخوردگان :

  • احساس از دست دادن استقلال با پیشرفت پیری
  • اینکه کنترل زندگی خود را از دست میدهند حس ترس دارند
  • احساس افسردگی به خاطر مرگ همسر
  • احساس طرد شدن از سمت خانواده
  • ترس از مرگ
  • ترس از بردن آنها به خانه سالمندان
  • تنهایی وگوشه گیری
  • زوال عقل
راه های مراقبت و رفتار با سالمند لجباز

راه های مراقبت و رفتار با سالمند لجباز در خانه :

1)خود را جای والدین سالمند بگذاریم:

به این موضوع توجه کنید که کسی که شما را پرورش داده وبزرگ کرده الان در شرایطی قرار گرفته که مجبور است به شما تکیه کند و وابسته شما میشود. این موضوع برای سالمند بسیار دردناک است. پس بهتر است به این فکر کنید که خودتان هم روزی به دوران سالمندی خواهید رسید کمی خود را جای آنها بگذارید.

2)پرسیدن نظر سالمند لجباز:

پرسیدن نظر فرد سالمند بسیار بهتر ازین است که بخواهیم به او بگوییم چکاری انجام دهد. به طور مثال اگر فرد سالمند توانایی خود را در رانندگی از دست داده بهتر است از او بپرسید چه پیشنهادی برای برطرف کردن مشکلات ناشی از رانندگی در شب وجود دارد؟

اگر او طوری رفتار کرد که هیچ مشکلی ندارد شما میتوانید نگرانی خود را در مورد این موضوع بیان کنید لازم به ذکر است از بازخواست و بازجویی سالمند لجباز دوری کنید و با آنها مانند والدینشان رفتار نکنید. شنیدن همچین رفتار هایی برای سالمندان آزار دهنده است پس با طرح پرسش هم نشان دهید برای نظرش ارزش قائلید هم با شما همکاری میکند ودست از لجبازی برمیدارد.

3)گوش کردن به حرفای سالمند:

گوش کردن به والدین سالمند خود یک ایده بسیار خوب است و باعث میشود او از لجبازی دست بردارد فرد سالمند ناراحتی خود را از طریق لجبازی به شما منتقل میکند.

(( در ادامه این مبحث پیشنهاد می شود مقاله آموزشی نشانه های زوال عقل در سالمندان را حتما مطالعه نمایید ))

4)تمرکز روی نکات مثبت:

یک لیست از تمامی کارهایی که والدین پیر شما هنوز قادرند انجام دهند را تهیه کنید. مثلا شستن لباس های کثیف یا تهیه وعده های غذایی. سپس با آنها در مورد کارهایی که برایشان دشوار است صحبت کنید مانند پرداخت قبوض. وقتی سالمند نقطه ضعف خود را بپذیرد میتوانید با آرامش با آنها کنار بیایید.

5)از توضیح دادن طولانی مدت بپرهیزید:

سالمندان توانایی سپردن کلمات طولانی را به ذهن خود ندارند. بنابراین از طولانی صحبت کردن و توضیح زیاد برای آنها خودداری کنید. به طورمثال اگر میخواهید والدین سالمند خود را به حمام رفتن متقاعد کنید لازم نیست فایده های دوش گرفتن را برای او گوشزد کنید کافی است به سمت آنها بروید به آنها لبخند بزنید و دست خود را به سمت او دراز کنید تا دست شما را بگیرد و به سمت حمام ببرید.

6)در آغوش گرفتن سالمندان:

یکی دیگر از موارد چگونگی رفتار با سالمند لجباز این است که فرد سالمند لجباز را در آغوش بگیرید فرد سالمند وقتی احساسات منفی دارند را سعی کنید با درآغوش کشیدن غافلگیرشان کنید چون آدم ها برای لمس کردن ساخته شده اند.

نکته : اگر از خدمات پرستاری خانگی برای مراقبت از سالمند خود بهره می برید حتما نکات رفتاری و اخلاقی سالمند را به پرستار بگویید . مثلا به او بگویید که سالمندشان لجباز است و باید با او چگونه رفتار شود .

با روان شناسان والدین خود در ارتباط باشید :

در صورتی که فرزندان برای رفع مشکلات والدین خود نتوانند راهی از پیش ببرند میتوانند به روان شناس والدین خود که با آنها آشنا هستند صحبت کنند و نگرانی های شما را در مورد والدینتان به آنها بگویند. این روانشناسان شما را در چگونگی رفتار با سالمند لجباز ، راهنمایی می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

4 × 5 =

فهرست