تماس
021-66582923
پرستار سالمندپرستاری در منزل

مزیت ها و معایب شنا در سالمندان که پرستاران سالمند باید بدانند

پرستاران و مراقبین سالمند باید بدانند زمانی که افراد به دوره میانسالی میرسند توان جسمی آنها به مراتب کم میشود و نمیتوانند هر ورزشی را انجام دهند از این رو ورزش شنا برای آنها بسیار مناسب می باشد شنا یکی از بهترین ورزش ها برای سالمندان میباشد و مزیت هایی زیادی را برای سالمندان دارد در این مبحث میخواهیم تاثیر شنا بر سالمندان و همچنین اهمیت و مزایای آن را مورد بحث قرار دهیم.

تحرک داشتن و انجام فعالیت های ورزشی برای سالمندان بسیار حائز اهمیت می باشد که یک پرستار سالمند باید برنامه ای منظم برای به تحرک وا داشتن سالمند ارائه دهد. یکی از این ورزش ها که پرستاران می توانند سالمند خود را به تحرک وا دارند شنا می باشد. در افراد بالای 65 سال که معمولا به فرسودگی استخوان دچار میشوند و هر حرکتی میتواند شکستگی استخوانی برای آنها به همراه داشته باشد شنا میتواند از موثر ترین ورزش ها برای تقویت عضلات و استخوان سالمندان باشد همچنین این ورزش میتواند روی گردش جریان خون و سیستم تنفسی سالمند بسیار تاثیر گذار باشد و عملکرد آن را بالا ببرد پس به طور کلی تاثیر شنا بر سالمندان و مزیت های آن را می توان به چند مورد زیر تقسیم بندی کرد:

مزیت های شنا در سالمندان چیست ؟

  • قوی شدن عضلات سالمند
  • بالابردن جریان گردش خون
  • بهبود عملکرد تنفسی
  • افزایش میزان تعادل در میان سالمندان
  • خطر افتادگی در این ورزش وجود ندارد.

دلایل اهمیت شنا برای سالمندان

در ادامه این نوشته از مقالات آتیه پرستاران سلامت به اهمیت شنا در سالمندان می پردازیم . تحقیقات نشان داده است که سالمندانی که ورزش شنا انجام میدهند نسبت به سالمندانی که ورزش هایی نظیر گلف، دوچرخه سواری و دو بازی میکنند میزان تعادل بدنی آنها بسیار بالاتر است زیرا سالمندان در آب میتوانند حرکات بالاتنه و پایین تنه را با هم هماهنگ سازند به همین دلیل تعادل بدنی بهتری از خود حفظ خواهند کرد. همچنین این ورزش خطر سقوط یا افتادگی در آن وجود ندارد و از این نظر تاثیر شنا بر سالمندان بسیار مفید است که به پرستاران سالمند توصیه می شود حتما سالمند خود را به شنا ببرند.

انجام فعالیت های ورزشی دیگر برای سالمندان یک مشکل بزرگ را در پی دارد و آن زمین خوردن سالمندان است افتادن سالمندان به زمین در اثر ورزش میتواند شکستگی استخوان، ضربه به سر و آسیب های جدی دیگری برای آنها به وجود بیاورد و این خود میواند بستری شدن سالمند را برای مدتی به همراه داشته باشد و بستری شدن برابر است با عدم تحرک سالمندان که میتواند برای آنها بسیار ناخوشایند باشد از این رو شنا یکی از موثرترین و بی خطر ترین ورزش ها برای سالمندان محسوب میشود. تاثیر شنا بر سالمندان روی روحیه آنها بسیار اثر مثبت دارد و برای آنها شادی می باشد.

به چه دلیل تاثیر شنا بر سالمندان از افتادن آنها جلوگیری میکند؟

یکی از علت هایی که باعث میشود شنا کردن از افتادن سالمندان جلوگیری کند این است که این ورزش میتواند باعث رشد عضلات شود که این مسئله میتواند برای کنترل تعادل لازم باشد و حفظ تعادل زمانی که در افراد سالمند بالا رود خطر افتادگی در آنها را کاهش خواهد داد.

طی بررسی هایی که انجام شده به این نتیجه رسیده اند که سالمندانی که ورزش شنا میکنند 33درصد کمتر از سالمندان دیگر به زمین میافتند محققان توصیه میکنند که سالمندان از استخر هایی که عمق کمتری دارد استفاده کنند

اگر سالمندان بتوانند ورزش شنا را به صورت منظم انجام دهند علاوه بر حفظ سلامتی خود میتوانند از بروز مشکلاتی که در این سن گریبان گیر آنها میشود مانند بیماری آلزایمر، افسردگی و سایر بیماری ها جلوگیری نمایند.

تاثیر شنا بر سالمندان

خطرات و مشکلات احتمالی شنا کردن سالمندان

ورزش شنا همانطور که دارای فواید زیادی میباشد که در قسمت های بالا به آن اشاره کردیم میتوان مضراتی را نیز به همراه داشته باشد که توصیه می شود مراقبین و پرستاران سالمند اگر قصد بردن سالمند خود را به استخر برای شنا کردن دارند حتما موارد زیر را نیز مد نظر داشته باشند تا مشکلی برای سالمند خود بوجود نیاید.

  • بروز بیماری های عفونی:
    در اکثر استخر های عمومی به دلیل وجود آب دهان و ادرار در آن میتواند سالمندان را به بیماری های عفونی مبتلا کند.
  • ایجاد بیماری آسم:
    امروزه از مواد کلر برای از بین بردن میکروب های موجود در آب استخر استفاده میشود این مواد کلر میتواند ریه ی سالمندان را به دلیل سیستم ایمنی پایین تحریک کند و خطر ابتلا به آسم را برای آنها به وجود بیاورد.
  • بیماری سینه پهلو:
    یک نوع باکتری موجود در آب به نام لژیونلا وجود دارد که وقتی در بدن نفوذ پیدا کند نشانه هایی مانند سرفه کردن، درد عضله و تنگ شدن نفس را به وجود می آورد که به آن ذات الریه یا سینه پهلو میگویند که میتواند از مضرات شنا کردن برای سالمندان محسوب شود.
  • عارضه حساسیت پوستی:
    کلر موجود در آب میتواند برای بسیاری از افراد سالمند که پوست حساس دارند آلرژی ایجاد کند و خارش و جوش زدن در پوست آنها مشاهده شود.
  • ایجاد عفونت در قسمت گوش:
    آب استخر به دلیل باکتری های موجود در آن که بیماری تولید میکنند اگر در ناحیه گوش وارد شود درد و ایجاد خارش در گوش را برای سالمندان به وجود میاورد که به عفونت گوش حاصل میشود برای پیشگیری از این عارضه سعی شود پرستار سالمند از گوش گیر برای سالمند استفاده کند و بعد از شنا کردن حتما گوش سالمند خود را پاک کند.
  • خشک شدن موهای سالمند:
    آب استخر میتواند به دلیل وجود کلر موهای سالمندان را خشک و شکننده کند از این رو توصیه میشود حتما از کلاه مخصوص شنا استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

4 × سه =

درخواست مشاوره پرستاری از آتیه پرستاران سلامت
فهرست