تماس
021-66582923

شکم درد در سالمندان همراه با علت و درمان خانگی

پرستار بیمار, پرستار سالمند, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
شکم درد در سالمندان همراه با علت و درمان خانگی

شکم درد در سالمندان می تواند علت‌های متفاوتی داشته باشد که در این مقاله  که توسط کارشناسان موسسه آتیه پرستاران سلامت تهیه و تنظیم شده به توضیح در مورد علل مختلف شکم درد در میان افراد سالمند می پردازیم که این درد ها بر اثر چه مواردی بروز می کند و راه های درمانی آن به چه صورت میباشد .

عوامل اصلی شکم درد در سالمندان چیست ؟

در ادامه می خواهیم به تعدادی از عواملی که باعث شکم درد در سالمندان می شود را برای شما سالمندان توضیح دهیم البته این مطالب می تواند برای افرادی که وظیفه ی نگهداری و مراقبت از سالمند را در منزل دارند مفید باشد .

1) بروز سنگ در کیسه صفرای سالمندان :

کیسه صفرا یک کیسه کوچک می باشد که جای آن در قسمت پایینی کبد واقع شده است و کار آن این است که در مواقعی که بدن چربی زیادی داشته باشد مقداری از صفرا  را برای برطرف کردن چربی بدن تخلیه می نماید و اگر در این کیسه سنگ هایی به وجود بیاید باعث ایجاد شکم درد در سالمندان می‌شود و درد آن به گونه ای است که در قسمت بالای شکم در سمت راست به وجود می‌آید و اکثرا مواقعی بیشتر می‌شود که فرد سالمند غذاهای چرب را مصرف می‌کند زیرا چربی بیش از حد باعث می‌شود صفرا تحریک  شود و درد  در آن به مراتب بیشتر می‌شود .

2) ایجاد التهاب در پانکراس :

اگر در قسمت پانکراس افراد التهاب ایجاد شود کمی سوزش و احساس درد در مرکز شکم ایجاد میشود در گاهی موارد درد آن به کمر نیز می رسد و باعث ایجاد تهوع و بالا آوردن می‌شود این مسئله می‌تواند یکی دیگر از عوامل شکم درد در سالمندان باشد که نیاز به استراحت دارد و باید برای کاهش آن مشروبات الکلی را کنار بگذارید .

3) بیماری که بر اثر هضم نشدن لاکتوز وجود می آید :

تعداد بی شماری از افراد در دنیا وجود دارند که به این بیماری مبتلا هستند این بیماری به گونه ای است که افراد نمی توانند مواد غذایی که  داری لاکتوز می باشد  مانند شیر را  تحمل کند و آن را هضم  نمایند بنابراین باعث ایجاد شکم درد در سالمندان می‌شود و اسهال و سوء هاضمه را در آنها به وجود می‌آورد که برای دچار نشدن به این درد می باید از مصرف مواد غذایی دارای لاکتوز خودداری نمایند .

4) به وجود آمدن رفلاکس در معده :

از علت‌های وجود شکم درد در سالمندان می‌توانیم به رفلاکس معده در افراد مسن اشاره کنیم که این عارضه باعث می‌شود که در بالای معده و قفسه سینه افراد در به وجود بیاید و درد آن به گونه ای است که احساس سوزش در دل پیدا می‌کند علت به وجود آمدن این مشکل این است که دریچه ای که معده را از مری جدا می‌کند کمی تضعیف می‌شود و باعث می‌شود محتویات معده به درون مری بازگردد.

5) استعمال برخی داروها :

مصرف بعضی داروها دارای عوارض خاصی هستند  عوارض بعضی از آنها ایجاد شکم درد در سالمندان می باشد داروهایی که سالمندان برای پوکی استخوان  مصرف می کنند معمولاً در قسمت انتهایی مری آنها درد  ایجاد می‌کند و سایر داروها که ضد التهابی هستند مانند اسپرین هم می‌تواند باعث ورم معده و درد در این ناحیه شود .

(( در ادامه توصیه می شود مقاله درمان خانگی نفخ و نبض شکم در سالمندان را حتما مطالعه نمایید ))

6) بیماری که بر اثر هضم نشدن پروتئین گلوتن ایجاد میشود:

پروتئین گلوتن که در مواردی مانند گندم و جو وجود دارد در بعضی از افراد قابل هضم  نیست اگر شدت هضم نشدن آن بالا باشد بیماری به نام سلیاک   را در افراد به وجود می‌آورد که باعث می‌شود به ر وده خدشه وارد کند و عملکرد آن به درستی صورت نگیرد و باعث به وجود آمدن شکم درد در سالمندان و ایجاد نفخ و اسهال مزمن و حتی کم شدن وزن آنها شود .

7) اختلالات به وجود آمده در تیروئید :

تیروئید غده ای در ناحیه گردن قرار دارد اما اگر در این غده مشکلاتی به وجود بیاید  سیستم گوارشی افراد را نیز تحت تاثیر قرار می دهد به این صورت که پرکاری تیروئید باعث میشود تحلیل رفتن مواد غذایی سرعت بالاتری پیدا کند که این مسئله می‌تواند انقباضاتی را در شکم  ایجاد کنند و اسهال به وجود بیاورد و بلعکس کم کاری آن  یبوست و شکم درد در سالمندان را به همراه داشته باشد .

8) ایجاد شدن انگل در شکم :

یکی دیگر از علت های شکم درد در سالمندان به وجود آمدن انگل های مختلف در شکم می باشد که در اکثر مواقع از طریق آب های آلوده به بدن منتقل می‌شود که معمولاً بعد از ۲ تا ۱۰ روز خود را در بدن نمایان می سازند و باعث ایجاد درد و تهوع در افراد می گردد .

آیا می‌توان از بروز شکم در سالمندان جلوگیری کرد ؟

به قطعیت نمی توان گفت که شکم درد را میتوان پیشگیری نماییم اما با انجام یک سری از کارها می توانید از ابتلا به این درد بکاهیم این کارها شامل مواردی از قبیل :

  •  داشتن یک رژیم غذایی مناسب .
  • نوشیدن زیاد آب و مایعات .
  • انجام فعالیت های ورزشی .
  • عدم مصرف غذاهای سنگین میباشد .

لازم به ذکر است برای پیشگیری از شکم درد بعد از مصرف کردن غذا دراز نکشید زیرا باعث سوزش سر معده می‌شود و سعی کنید تا دو  ساعت بعد از خوردن غذا دراز بکشید .

(( در ادامه توصیه می شود مقاله راه های درمان خانگی یبوست در سالمندان را حتما مطالعه نمایید ))

راههای تشخیص شکم درد :

یک پزشک از طرق مختلف می تواند علت شکم درد را تشخیص دهد از طریق گرفتن آزمایش معاینات فیزیکی و لمس نقاط دردناک می تواند آن را شناسایی کند و اگر میزان شدت درد زیاد باشد از طریق انجام سونوگرافی و اشعه ایکس بافت های  داخل شکم را مورد ارزیابی قرار می دهد و به علت آن پی خواهد برد.

زمان مراجعه به پزشک موقع شکم درد در سالمندان :

اگر درد خفیف باشد به مراتب بدون درمان شدن تسکین می یابد اما اگر درد شدید باشد و بر اثر تصادف آسیب وارد شده ایجاد شده باشد و درد آن به قفسه سینه فشار وارد نماید و به گونه‌ای باشد که نتوانید صاف بنشینید باید حتماً به پزشک مراجعه نمایید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

6 − دو =

فهرست