تماس
021-66582923

10 راه درمان گرفتگی بینی کودکان در شب

پرستار بیمار, پرستار کودک, پرستاری در منزل
1 دیدگاه
 دلیل گرفتگی بینی در کودکان را بدانید

دلایل گرفتگی بینی می تواند علت زیادی داشته باشد سرماخوردگی و ملتهب شدن عروق خونی می تواند یکی از این علت ها باشد سرماخوردگی یکی از عارضه های است که هر فردی را مبتلا می‌ کند از جمله نوزادان و کودکان که ممکن است در سال چندین مرتبه به آن مبتلا شود همان طور که می‌ دانید نوزادان بسیار ضعیف هستند و بدن حساسی دارد از این رو در معرض سرماخوردگی قرار می‌گیرد و با کوچکترین نسیم و یا سرمایی مریض می شوند و در زمان بروز سرما‌ خوردگی دچار گرفتگی بینی می شوند ما در این مقاله با کمک کارشناسان آتیه پرستاران سلامت می‌ خواهیم راه های برطرف کردن گرفتگی بینی نوزاد را برای شما عزیزان ارائه دهیم .

راه های درمانی و برطرف کردن گرفتگی بینی کودکان از طریق روش های سنتی:

1- استفاده از آب نمک برای گرفتگی بینی کودکان :

مادران و مراقبینی که وظیفه ی پرستاری کودک در منزل را برعهده دارند، می توانند با چند قطره آب نمک گرفتگی بینی نوزاد خود را برطرف نمایند به این صورت که اگر چند قطره از آب و نمک را در هر دو بینی نوزاد بریزید می‌تواند خلط کودک را نرم تر کند و راحت تر بیرون بیاید پس از چکاندن آب نمک با یک سرنگ خلط نوزاد را پاک کنید .

2- استفاده از آب گرم و پنبه :

یکی دیگر از راه هایی که مراقبین کودک مرکز پرستاری آتیه پر ستاران سلامت پیشنهاد می دهد استفاده از آب گرم و پنبه می باشد. اگر بینی نوزاد شما حالت چسبنده پیدا کرده است و پوسته های روی بینی نوزاد خود می بینید می توانید با پنبه و آب گرم مخاط بینی نوزاد را پاک و تمیز کنید .

3- استفاده از شیر مادر :

یکی دیگر از راه های مراقبت پرستاری و برطرف کردن گرفتگی بینی نوزاد این است که سر کودک خود را بالا نگه دارید و دو قطره از شیر مادر را درون بینی بریزید روش کمک خوبی به درمان گرفتگی بینی نوزاد می کند .

4- قرار دادن دستگاه بخور در اتاق نوزاد :

یکی دیگر از روش های برطرف شدن گرفتگی بینی استفاده از دستگاه بخور می باشد.

5- استفاده از حمام بخار :

می‌توان نوزاد خود را داخل حمامی که بخار دارد به مدت یک ربع در آن جا نگه دارید بخار و رطوبت می تواند گرفتگی و خشکی بینی نوزاد را برطرف نماید و کمک کند تا داخل بینی نوزاد راحت تر خالی شود .

( در ادامه توصیه می شود مقاله آیا قطره بینی برای نوزاد مضر است؟ را حتما مطالعه نمایید )

6- نوشاندن آب سیب :

آب سیب که گرم شده باشد می‌ تواند خلط درون بینی کودک را نرم کند و به پشت گلو برساند این روش برای نوزادان ۶ ماه به بالا می باشد .

7- استفاده از دستگاه مکش :

یکی دیگر از راه های برطرف کردن گرفتگی بینی نوزاد استفاده از دستگاه مکش می‌ باشد که می‌توان از طریق آن خلط و مخاط بینی و دهان نوزاد را به بیرون بکشید .

8- استفاده از اسپری بینی :

میتوان برای پاکسازی بینی و رفع گرفتگی آن از اسپری بینی با تجویز پزشک برای نوزاد خود استفاده نمایید .

9- استفاده از سوزن پلاستیکی :

سوزن پلاستیکی که به راحتی در همه داروخانه‌ ها وجود دارد را می توانید تهیه کنید این ابزار حالت پلاستیکی و گرد دارد که با دکمه که در آن قرار دارد می‌توانید هوای داخل آن را تخلیه نمایید و سپس آن را درون بینی نوزاد قرار دهید و بگذارید هوا به درون آب وارد شود در این حالت خلط نوزاد وارد آن می‌شود و کمک می‌ کند تا گرفتگی بینی نوزاد برطرف شود .

10- استفاده از هوا کش :

این دستگاه در واقع همان کار مکش بینی را انجام می‌ دهد و دارای یک حباب و سرنگ می باشد شما می توانید آن را درون بینی نوزاد قرار دهید و آن را پمپاژ کنید از طریق پمپ مخاط به درون حباب دستگاه هواکش ریخته می‌ شود و باعث می‌ شود گرفتگی بینی برطرف و راه تنفس نوزاد بازتر شود .

رعایت نکات مهم در برطرف کردن گرفتگی بینی نوزاد :

  • شما می توانید یک بالش اضافه در زیر سر کودک قرار دهید که سر او بالاتر از بدنش قرار بگیرد این روش می‌ تواند خلط را از داخل بینی کودک خالی کند توصیه می‌شود اگر کودک شما زیر شش ماه دارد این کار را انجام ندهید .
  • به کودک خود مایعات و آبمیوه لازم بدهید در هنگام سرما خوردگی و گرفتگی بینی کودک عصبی می‌ شود و زیاد گریه می‌ کند و همین روش باعث کمبود آب بدن او می‌ شود .
  • هنگام گرفتگی بینی نوزاد جای را گرم نگه دارید و روی او را با پتو خوب بپوشانید .

( در ادامه توصیه می شود مقاله درمان آبریزش بینی سبز رنگ در کودکان را مطالعه کنید )

درمان های موثر و کارساز دیگر که مادران و مراقب کودک می توانند انجام دهند :

  • استفاده از کیسه های آبگرم :
    یکی از درمان های موثر برای گرفتگی بینی استفاده از کیسه آب گرم می باشد گرما می تواند التهاب بینی را کمتر کند و باعث باز شدن راه تنفسی نوزاد شود .
  • ماساژ دادن :
    می‌توانید با روغن زیتون سوراخ های بینی نوزاد خود را به آرامی ماساژ دهید این روش خانگی روی گرفتگی نوزاد تاثیر مثبت می گذارد .
  • چرب کردن سر نوزاد :
    یکی دیگر از راه های برطرف کردن گرفتگی بینی نوزاد این است که قسمت بالای سر او را با روغن های زیتون ،بادام و کنجد چرب کنید و روی آن را با کلاه بپوشاند این روش انسداد بینی نوزاد را از بین خواهد برد .

روشهای مراقبت در منزل و پیش گیری از گرفتگی بینی نوزاد :

همان طور که گفته شد گرفتگی بینی نوزاد دلایل متفاوتی دارد اگر علت آن چیزی غیر از سرماخوردگی باشد می توانید با استفاده از روشهای زیر از گرفتگی آن پیشگیری نمایید :

  • افرادی که در منزل در کنار نوزاد قرار می‌ گیرند باید از دخانیات اجتناب نمایند زیرا دود آن باعث حساسیت و گرفتگی بینی در او ایجاد می کند .
  • از حیوانات خانگی در منزل استفاده نکنید زیرا ممکن است مو های آن ها باعث ایجاد حساسیت در نوزاد بشود
  • سعی کنید اتاق کودک را مرطوب نگه دارید تا خشکی هوا باعث گرفتگی بینی او نشود .
  • از مواد عطری و خوشبو کننده ها هنگام در آغوش گرفتن نوزاد استفاده نکنید.

نتیجه:

خدمات موسسه آتیه پرستاران سلامت شامل مراقبت های پرستاری در منزل از کودکان و نوزادان می باشد که بنا بر درخواست والدین و پرستاران کودک مبنی بر گرفتگی بینی کودکان، تصمیم گرفتیم مقاله ای آموزشی در راستای رفع این مشکل برای شما عزیزان در نظر بگیریم. حال شما می توانید با مطالعه این مقاله، راه های رفع گرفتگی بینی را در منزل انجام دهید و در غیر این صورت بهترین راه استفاده از نظرات پزشکان متخصص می باشد.

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بیست − 14 =

فهرست