تماس
021-66582923
Yoga for women

9 مورد از فواید یوگا برای بانوان

 یوگا یک سری از حرکات  فیزیکی و معنوی منظمی است که حدود ۵۰۰ سال پیش برای اولین بار از هند شروع شد  یوگا از یوغ به معنای پیوستگی و اتحاد گرفته شده است و ورزش یوگا به این معناست که جنبه‌ های فردی بدن با ذهن و روح آدمی ادغام می گردد و یک آرامش و شادی را برای فرد به همراه می‌ آورد انجام حرکات یوگا می‌ تواند تمایل زیادی روی سلامت افراد داشته باشد زیرا هم روی روح و روان و هم روی جسم فرد تاثیرات مثبت ایفا می‌ کند اما در ادامه این مقاله قصد داریم در مورد فواید یوگا برای بانوان  مطالبی را ارائه دهیم تا پایان بحث ما را دنبال کنید .

فواید یوگا برای بانوان شامل موارد زیر می باشد :

۱) تاثیرات یوگا در بارداری :

 در هنگام بارداری به مراتب تغییر و  تحولاتی در بدن شما ایجاد می شود و شما این است را دارید که بدن شما با شما بیگانه شده است انجام ورزش یوگا در دوران بارداری به نسبت مواقع دیگر تأثیر گذاری و تفاوت بیشتری پیدا می‌ کند.

طبق نظریه کارشناسان مرکز پرستاری آتیه پرستاران سلامت یک فرد باردار با انجام حرکات یوگا فرآیند متولد شدن و زایمان بهتری را برای خود رقم می زند زیرا انعطاف‌پذیری بیشتری را در خود ایجاد می کند از این رو باید مراقب مفصل و  رباط های خود باشید ضمن این که شکم شما در این دوران بزرگ می‌ شود باید حرکاتی را انجام دهید که باعث سرگیجه در شما نشود و خطری را برایتان به همراه نداشته باشد .

در ماه‌ های پایانی بارداری برای این که بتوانید در یک وضعیت ایستاده قرار بگیرید و از سقوط در امان بمانید به سمت حرکاتی در یوگا می‌ روید که از وارونه شدن شما جلوگیری شود اما لازم است بدانید که هیچ یک از این حرکات باعث ایجاد حس ناراحتی برای جنین شما نمی شود اما مراقبت لازم را باید داشته باشید .

۲) کوچک کردن شکم :

بعد از این که زایمان طبیعی را انجام بدهید معمولاً ۶ هفته دیگر می توانید به ورزش یوگا روی بیاورید لازم است بدانید یکی از فواید یوگا برای بانوان کوچک کردن شکم بعد از زایمان می باشد شما می توانید با انجام حرکات یوگا در هنگام صبح هم انرژی لازم را به دست بیاورید هم  تناسب اندام خود را حفظ کنید و از اختلالاتی که در کف لگن شما ایجاد شده است بکاهید .

۳ ) کاهش افسردگی بعد از زایمان :

از دیگر فواید یوگا برای بانوان ( Yoga ) بعد از زایمان این است که با انجام آن می توانید افسردگی بعد از زایمان خود را به حداقل برسانید حرکات یوگا  فشارها و نگرانی هایی را که در دوران بارداری و بعد از آن شخص ایجاد می‌ شود را به حداقل می رساند و شخص می تواند روی این علایم مدیریت و کنترل لازم را پیدا کند .

۴) بالا  بردن انعطاف بدن  :

از دیگر فواید یوگا برای بانوان این است که می‌ تواند انعطاف پذیری لازم را در قسمت شانه ها ، لگن و عضلات همسترینگ ایجاد کنند اگر قبل از دوران بارداری با این حرکات بدن خود را آماده کنند به مراتب زایمان بهتری خواهند داشت و همچنین زمانی که سن آن ها افزایش پیدا می‌ کند به مراتب انعطاف پذیری بدن آن ها کاهش پیدا می‌ کند این حرکات می‌ تواند درد ناشی از بی تحرکی را در آن ها  کاهش بدهند .

۵) بالا بردن قدرت بدنی:

 حرکات یوگا به گونه ای است که شما را مجبور می‌ کند وزن بدنی خود را تحمل کنید و تعادل لازم را روی یک پا قرار گرفتن پیدا کنید از این باعث می شود قدرت بدنی بانوان افزایش پیدا کند و این یکی از مزیت های یوگا می باشد .

۶) پیشگیری از بروز  کمر درد :

اکثر زنان به دلیل داشتن جسم ضعیف و نحیف زمانی که تایم طولانی رانندگی می‌ کنند و یا پشت میز قرار می گیرند دچار انقباضات عضلانی می‌ شوند حتی بارداری در بانوان می تواند کمر درد هایی را برایشان ایجاد کند از این رو یکی از فواید یوگا برای بانوان این است که با انجام آن می‌تواند از بروز کمر درد پیشگیری نمایند .

(( در ادامه این مبحث پیشنهاد می شود مقاله آموزشی پریود دردناک نشانه ی چیست و راه های درمان آن را حتما مطالعه نمایید ))

۷) بهبود عملکرد در تنفس :

تنفس اکثر ما به صورت معمولی و بسیار کم  عمق می باشد اما با انجام حرکات یوگا می‌ توانیم روی تنفس خود تمرکز لازم را پیدا کنید و به صورت کاملا نفس بکشیم این نوع از  تنفس می تواند روی جسم و روح آدمی مزایای زیادی داشته باشد پس یوگا این مزیت را دارد که عملکرد تنفس را در بانوان  افزایش بدهد و مجاری بینی آن ها را پاک سازی نماید .

۸) کاهش استرس از فواید یوگا برای بانوان :

 زنان با توجه به این که وظایف مهمی در زندگی دارند و مواردی از جمله خانه‌ داری و بچه‌ داری مسئولیت‌ های بیرون از منزل بر عهده آن ها می باشد معمولا دچار  استرس ها و تنش های روانی می‌ شوند این زنان برای این که بتوانند استرس را از خود دور کنند و راحت‌ تر  زندگی را بچرخاند لازم است حرکات یوگا انجام دهند این حرکات مانع از این می شود که اتفاقات گذشته و یا به پیش بینی آینده فکر کنید و ذهن شما ریلکس می‌ کند پس یوگا  می‌ تواند استرس را از بانوان دور نماید .

۹)  بالا بردن اعتماد به نفس :

 همان طور که گفته شد یوگا می تواند بین ذهن شما و بدن ارتباط عمیق ایجاد کند این مساله می‌ تواند به شما آگاهی لازم را از بدنتان بدهد و شما بدون این که قضاوت کنید بدن و ساختار خود را بپذیرد این نوع پذیرش اعتماد به نفس بانوان را افزایش می‌ دهد خصوصا بانوانی که به خاطر یک سری از مسائل مانند افزایش وزن اعتماد به نفس ندارند یوگا می‌ تواند اعتماد به نفس آنها را افزایش بدهد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

پنج × 1 =

فهرست