تماس
021-66582923

فواید یوگا برای سالمندان در منزل

پرستار بیمار, پرستار سالمند, پرستار کودک
بدون دیدگاه
فواید یوگا برای سالمندان در منزل

زمانی که دوره سالمندی به وجود می‌ آید و فرد در آن برهه از سن قرار می‌ گیرد به طور کلی وقت و زمان آزاد تری نسبت به گذشته پیدا می‌ کند و بیشتر می‌ تواند برای خودش وقت بگذراند و به فعالیت های مورد علاقه خود بپردازد. با توجه به اینکه یک سری از اختلالات در این سن برایشان پیش می‌ آید یوگا برای سالمندان تا حد زیادی می تواند این اختلالات را درمان کند و از این حرکات به عنوان یک تفریح و سرگرمی نیز بهره‌مند شوند.

افراد سالمند دچار آرتریت و افزایش فشار خون هستند یوگا برای سالمندان در منزل می تواند کمک خوبی به آن ها در این زمینه بکند و دامنه حرکتی آن ها را بالاتر ببرد یوگا ب ای سالمندان در منزل باعث می‌ شود بدن آن ها از تناسب بیشتری بهره مند شوند و ذهن و فکر آن ها را ریلکس کند و از درون با خود ارتباط برقرار کند و یک دیدگاه مثبت و خوب درونش نهادینه شود و از این طریق روی بیماری‌ های خود کنترل پیدا می‌ کند.

یوگا و فواید آن برای سالمندان :

در ادامه این مبحث می خواهیم فواید یوگا برای سالمندان را شرح دهیم . همان طور که گفته شد یوگا توانایی‌ های فردی را افزایش می‌ دهد و ذهن را ریلکس می کند اگر یوگا با تکنیک های اصولی انجام شود می‌ تواند شادی و با طراوت بودن را برای سالمند به همراه داشته باشد که این نکته می تواند برای اطرافیان و پرستار سالمند بسیار کمک رسان باشد .

به طور مثال اگر تکنیک یوگا روی تنفس باشد می‌ تواند فرد سالمند را از بیماری های مربوط به تنفس مصون دارد چیزی که در انجام یوگا برای سالمندان بسیار حائز اهمیت می‌ باشد این است که فرد سالمند باید به موقعیت ها و محدودیت های بدنی خود آشنایی کافی داشته باشد بیش از حد به بدنش فشار وارد نکند زیرا در صورت ایجاد فشار آسیب هایی را برای فرد سالمند متحمل می‌ کند از این رو این ورزش برای آرامش کردن سالمند می‌ باشد و باید کاملاً بدون فشار و درد انجام بگیرد .

حرکات یوگا برای سالمندان در منزل :

حرکت هایی که در قسمت های پایین ذکر می شود برای افراد سالمند می‌ تواند موثر باشد اما اگر سالمندی نتوانست نیازی نیست که همه آن ها را انجام بدهد یا اینکه سالمند می تواند با کمک اطرافیان یا پرستار منزل این حرکات را انجام دهد .

1- حرکت مربوط به تنفس سالمند :

یکی از حرکات مناسب برای سالمندان در منزل این است که از حرکات و تکنیک تنفسی استفاده کند این حرکت برای افراد سالمندی که دچار تنگی نفس هستند بسیار موثر است و می‌ تواند مسیر های تنفسی آن ها را باز کند.

2- حرکت نشسته :

از دیگر حرکات می‌توان به حرکت ساده نشستن و ثابت نگه داشتن ستون فقرات اشاره کنیم این‌ گونه نشستن باعث می‌ شود درون فرد سالمند آرامش خاطر پیدا کند و فکر او آرامش لازم را داشته باشد

3- تکنیک گربه‌ سان :

این تکنیک به‌ گونه‌ ای است که فعالیت را از داخل بدن شروع می‌ کند و حرکت آن باید با نفس کشیدن متناسب باشد توصیه می‌ شود افراد سالمندی که کمر درد دارند از آن اجتناب نمایند .

( در ادامه توصیه می شود مقاله تاثیر یوگا بر افزایش روحیه و اعتماد به نفس را مطالعه نمایید )

4- حرکت داگی :

این حرکت می‌ تواند روی ستون فقرات افراد سالمند بسیار تاثیر گذار باشد و آن ها را منعطف نماید این حرکت یک احساس کشش در قسمت ستون فقرات و لگن سالمندان به وجود می‌ آورد و مشکلاتی که در این قسمت وجود دارد را تسکین می دهد .

5- بالا بردن اندام تحتانی خود :

حرکت بعدی در یوگا برای سالمندان در منزل این است که هر دو اندام تحتانی خود را به سمت بالا ببرد در صورت انجام این حرکت باید سالمند مراقب باشد که پشت او کاملاً روی زمین قرار گرفته باشد .

6- حرکت چرخشی ستون فقرات :

حرکتی که می‌ تواند روی کشیدگی ستون فقرات ،کبد ،کلیه و آدرنالین سالمند اثر بگذارد این است که ستون فقرات خود را به حالت چرخشی حرکت بدهند که توصیه می شود حتماً حرکت صحیح آن را از مربی خود بخواهید .

7- تکنیک به صورت ملخی :

این تکنیک قسمت های پایین مهره ها را تحت تاثیر قرار می دهد و در قسمت پاها و شکم کششی ایجاد می‌ کند .

8- حرکت خالی شدن و رهایی هوا :

این حرکات می تواند روی سیستم گوارش فرد تاثیر بگذارد و گاز معده سالمند را تخلیه نمایند .

9- حرکت خوابیده( جسد ):

این حرکت در آخر همه تکنیک ها برای بدن استفاده می شود و بدن کاملا خوابیده و آزاد قرار می گیرد .

( در ادامه توصیه می شود مقاله درمان خانگی بی اختیاری ادرار در سالمندان را حتما مطالعه نمایید )

حرکات موثر یوگا برای سالمندان در منزل که می‌ تواند لگن را قوی کند :

  • فرد سالمند برای پایین تنه خود را از سطح زمین بالا نگه دارد تا بتواند حفره لگن خود را قوی بسازد
  • انقباض اسفنکتر های مقعد
  • انقباض اسفنکتر مثانه

اختلاف یادگیری حرکات یوگا بین سالمندان و جوانان :

یادگیری حرکات یوگا معمولاً برای افراد سالمند کمی به تاخیر می‌ افتد سالمند و مربی کمتر همدیگر را می بیند و میزان آگاهی آن ها از تنفس خودشان نسبت به افراد جوان کمتر می باشد افراد سالمند معمولاً با خاطراتی که در زمان های گذشته داشتن روزگار خود را سپری می‌ کند و از این حرکات برای عدم محدودیت های جسمی خود استفاده می‌ کنند در صورتی که جوانان این گونه نیست و افراد سالمند با بالا رفتن میزان سن انعطاف و محدودیت حرکتی آن ها کمتر می شود و روند درمانی و بهبودی آن ها نسبت به جوانان کند تر صورت می گیرد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

4 × چهار =

فهرست