تماس
021-66582923

استرس و شوک عصبی یکی از احساس هایی است که ممکن است همه ما در طول زندگی با آن مواجه شده باشیم این موارد در صورتی که تداوم داشته باشد می تواند برای فرد عارضه هایی را به وجود بیاورد پس باید به دنبال راهی برای برطرف کردن آن باشیم تا بتوانیم مشکلات ناشی از آن را از خود دور نماییم. ما در این مقاله که با کمک کارشناسان موسسه آتیه پرستاران سلامت فراهم شده می‌ خواهیم در ارتباط با شوک عصبی و راه های درمان خانگی آن مطالبی را ارائه بدهیم پس تا پایان بحث ما را همراهی کنید تا اطلاعات مورد نیاز در این زمینه را به دست آورید.

تاثیرات سوء استرس و شوک عصبی در بدن :

استرس و شوک عصبی می‌ تواند تاثیرات سوئی را در بدن هر فردی به وجود بیاورد از جمله این تاثیرات شامل موارد زیر می باشد :

۱) ایجاد سر درد

۲) اضطراب و بی قرار شدن

۳) نداشتن انگیزه لازم برای کاری

۴)خشونت های بی دلیل

۵) احساس افسردگی و غصه داشتن

درمان های خانگی استرس و شوک عصبی را بدانید :

استرس و شوک عصبی معضلی است که بسیاری از افراد جامعه را درگیر و زندگی آنها را مختل کرده است . اما شما می توانید با استفاده از درمان های خانگی و مراقبت در منزل از خود ، این مشکل را از خود دور کنید . این درمان ها شامل :

۱ ) کاربرد ارزن و دوغ :

یکی از درمان های خانگی برای استرس و شوک عصبی استفاده از دوغی است که بعد از کره گرفته می‌ شود شما می‌ توانید آن را با گیاه ارزن مخلوط نمایید و بجوشاید سپس آن را میل نمایید تا استرس شما کاهش پیدا کند.

۲) استفاده از گل ساعتی :

این گیاه نیز در کم کردن استرس و شوک های عصبی که بر شما وارد می شود بسیار کارساز واقع می‌ شود. شما می‌ توانید یک مقدار از برگ آن را داخل فنجان آب بریزید و بجوشانید و بعد از سرد شدن بنوشید. این گیاه ضمن تاثیرات مثبتی که روی استرس و عصبانیت افراد ایجاد می کند می تواند بی خوابی را درمان نماید .

3) گیاه جنسینگ و تاثیر آن در شوک عصبی و استرس :

گیاه جنسینگ که بسیار نام آور و مشهور می باشد می تواند باعث کاهش استرس شود. طرز تهیه آن به این صورت است که ریشه این گیاه را تهیه کنید درون ظرفی بجوشانید و سپس آن را صاف کنید و به مصرف برسانید. توصیه می‌ شود اگر از دارو های ضد انعقاد خون مصرف می کنید این گیاه را مصرف نکنید.

4) کاربرد ریشه شیرین بیان در درمان خانگی شوک عصبی و استرس :

همان طور که می دانید این گیاه خاصیت های بی شماری در طب سنتی دارد محققان علوم سنتی روی فواید آن تاکید زیادی دارند یکی از فواید آن درمان شوک عصبی و استرس می باشد. شما می توانید ریشه آن را در آب مخلوط کنید و بجوشانید و بعد از خنک شدن بنوشید تا تاثیر شگرف آن را ببینید .

درمان خانگی استرس و شوک عصبی

۵) استفاده از گیاه پامچال :

گیاه پامچال می‌ تواند جزء درمان های خانگی استرس و شوک عصبی باشد زیرا می‌ تواند به طرز بسیار مفیدی استرس را تحت کنترل در بیاورد شما می توانید روغن این گیاه را تهیه کنید و آن را به مدت نیم ساعت روی بدن خود ماساژ بدهید تا استرس شما کاهش پیدا کند.

۶) استفاده از چای بابونه :

داشتن بوی خوش و خاصیت درمانی این گیاه بسیار مشهور است و در درمان خانگی شوک عصبی و استرس بسیار موثر می باشد جوشانده آن را در روز دو مرتبه بنوشید تا شوک عصبی شما کاهش پیدا کند توصیه می شود اگر به دارو های گیاهی حساسیت دارید از خوردن آن اجتناب نمایید .

۷) خوردن جو :

از دیگر درمان های خانگی استرس می‌ توانیم به خوردن جو در هنگام صبحانه اشاره کنیم علت اثر گذاری آن روی استرس و شوک عصبی (Stress and nervous shock) این است که این ماده غذایی دارای کربوهیدرات می باشد که می تواند هورمون های سروتونین را که باعث شادی در اشخاص می گردد را ترشح کند آن را با نمک و آب بجوشانید و سپس بخورید توصیه می‌ شود اگر دچار معده درد هستید از خوردن آن خودداری کنید زیرا این ماده غذایی بسیار دیر هضم می باشد .

۸ ) مصرف نعناع :

نعناع به دلیل بوی خوشایندی که دارد می‌ تواند یک آرامش ذهنی برای افرادی که به استرس دچار می‌ شوند ایجاد کند شما می توانید جوشانده آن را با عسل ترکیب کنید و قبل از خوابیدن یک لیوان میل نمایید.

۹) استفاده از تمشک آبی با تاثیر گذاری بالا در درمان استرس و شوک عصبی :

تمشک آبی که در بسیاری از سالاد های میوه استعمال می‌ شود تأثیر بسزایی در درمان استرس ایجاد می کند توصیه می شود در صورت داشتن قند خون را مصرف نکنید.

۱۰) کاربرد میخک درمان استرس :

میخک که جزو گیاهان محسوب می شود کاربرد دارویی و درمانی زیادی دارد که یکی از آن ها کاهش استرس و شوک عصبی می باشد آن را بجوشانید سپس صاف نمایید و بنوشید .

11) ماساژ درمانی در کاهش شوک های عصبی :

ماساژ درمانی می‌ تواند روی کاهش استرس بسیار کارآمد واقع شود ماساژ می‌ تواند مسیر های انرژی را که دچار انسداد و گرفتگی بر اثر استرس شده است را باز نماید شما می توانید با روغن‌ های گیاهی مانند روغن نارگیل یا کنجد دست ها و پاها و پشت خود را ماساژ بدهید تاعضلات شما را ریلکس کند.

۱۲ ) فعالیت‌ های ورزشی :

از دیگر راه کارهای درمان شوک عصبی و استرس انجام فعالیت‌ های ورزشی می باشد ورزش هورمون‌ های آرامش را آزاد می‌ کند و هورمون‌های استرس را کاهش می دهد شنا ، پیاده روی و یوگا برای کاهش استرس خود انجام بدهید .

۱۳ ) نفس عمیق کشیدن :

از درمان‌ های بسیار مهم کارآمد هنگام بروز شوک عصبی عمیق نفس کشیدن می‌باشد. موقعی که در این شرایط قرار می‌ گیرید به مدت ۲۰ دقیقه آرام و عمیق نفس بکشید تا اکسیژن بیشتری به سمت بدن شما وارد شود تا بدن بتواند از طریق آن استرس و شوک عصبی و همچنین درگیری های ذهنی شما را کاهش بدهد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

یک + پانزده =

فهرست