تماس
021-66582923

بارداری یعنی تصمیم گرفتن زوجین برای افزایش تعداد افراد خانواده خودو ایجاد تغییری در زندگی. گاهی اوقات زوجین بعد از ازدواج تا مدت ها از بچه دار شدن جلوگیری میکند، این جلوگیری کردن می‌تواند علت های متفاوتی داشته باشد. زوجین نمی دانند که هر چقدر دیرتر بچه دار شوند خطرات باردار شدن شان در سنین بالا هم بالاتر می رود با بالا رفتن سن ازدواج زوجین هم درگیر تر می شوند و برای باردار شدن با مشکلات فراوان روبرو می‌شوند.

حتی بچه دار شدن آنها در روابطشان هم تأثیر بد می گذارد اما خبر خوبی که در حال حاضر در همه جهان  حکم فرما است، این است که مادران در سن ۴۰ سال به بالا هم می‌توانند فرزندان سالمی به دنیا آورد و علت آن پیشرفت علم پزشکی است.

روند بارداری در طول زندگی یک خانم

همه خانمها از وقتی که به دنیا می آیند و به سن بلوغ می رسند به طور طبیعی و خدادادی در بدنشان میلیون ها تخمک وجود داردکه  با بالا رفتن سن شان این تخمک ها روز به روز کمتر می‌شود و قدرت بارور شدن آنها نیز به تبع کم می شود .وقتی خانمی به سن بلوغ میرسد به این معنا نیست که بدن او آمادگی لازم برای باردار شدن را دارد زیرا عوامل دیگری هم هستند که در باردار شدن یک زن دخیل اند.

پزشکان بر این باورند که خانم ها در سن ۲۰ تا ۲۹ سالگی بهترین زمان برای باردار شدن شان است .زیرا همه چیز در بدن آنها نرمال و طبیعی و باکیفیت است ،اما از ۲۹ سالگی به بعد این روند رو به کم شدن می رود و ممکن است فرد به خاطر عوامل گوناگون تخمک های خود را از دست بدهد .

خطرات بارداری در سن 35 سال به بالا:

از سن ۳۵ سالگی به بالا خطرات فراوانی برای خانم هاجهت باردار شدن به وجود می‌آید این خطرات شامل:

۱-تعداد تخمک آنها به کمتر از  ۲۵ هزارتا می رسد

۲- احتمال دارد جنین خود را سقط کند 

۳- دچار بیماری‌های ژنتیکی شوداینها همه خطرات بارداری درسن بالا است.

در سن ۴۰ سالگی علاوه بر خطراتی که در بالا ذکر شد ،خطرات دیگری مادر باردار را تهدید می کند:

۱- مادر در این سن  بیشترین حجم تخمک خود را از دست میدهد.

۲-باردار شدنش به سختی و مشقت امکان‌پذیر می‌شود

۳- در این سن مشکلات کروموزومی و ناقص الخلقه شدن نوزاد بسیار زیاد است. 

۴- احتمال دارد فرزندش مرده به دنیا بیاید یا زایمان زودهنگام داشته باشد .

۵- وزن نوزاد ش کم باشد.

۶- از همه مهمتر احتمال دارد کودکی با بیماری سندروم دان به دنیا اورد.

علاوه بر مشکلاتی که برای جنین به وجود می‌آید جان مادر باردار نیز با بالا رفتن سن به خطر می افتد و مادر باید با بیماریهای گوناگون دست و پنجه نرم کند. بیماری هایی مثل فشار خون بالا و یا بیماری دیابت ،مسمومیت بارداری از شایع ترین عوارضی است که  در بارداری با سنین بالا ایجاد می‌شودما در ادامه این مقاله قصد داریم که به طور خلاصه بر خطرات بارداری درسنین بالا را برای شما بازگو کنیم.

چه خطراتی میتواند یک خانم را در سن بالا تهدید کند؟

۱-فشارخون بالا:

یکی دیگر از خطرات باردار شدن در سن بالا را میتوان به ایجاد ورم در بدن بخصوص دست و پا ایجاد مشکل بینایی و سردردهای شدید و مداوم نام برد که در این صورت باید فرد باردار سریعاً به پزشک معالج خود مراجعه کند .شاید علت ورم کردن بدن مادر به خاطر فشار خون بالا باشدویا دفع پروتئین. در این زمان است که  بارداری هم برای مادر و هم برای جنین خطرناک است وتا زمان زایمان  باید تحت نظر پزشک متخصص باشد.

۲- زایمان زودتر از موعد مقرر :

تحقیق محققین در این زمینه نشان داده است که مادرانی که در سن بالا حاملگی را تجربه می کنند، دچار زایمان زودرس میشوند و نوزادشان سریعتر به دنیا می آید. این گونه نوزادان بیشتر از بقیه در طول عمر خود دچار مشکلات گوناگونی می شوند و احتیاج به مراقبت و رسیدگی بیشتری دارند.

۳- قند خون بارداری:

بالا بودن سن باعث می‌شود که مادر در طول بارداری خود دچارقند خون بالا شود. قند خون بالا برای مادر خطرناک است و باعث بروز مشکلاتی در چشم، اعصاب ورگ‌های خونی او می‌شود. یک خانم قبل از اقدام به بارداری باید چکاپ کامل بدهد مخصوصاً تست قند خون را تحت نظر دکتر انجام دهد، به خاطر بالا بودن سنش احتمال گرفتاری به این بیماری زیاد می‌شود .پس پیشگیری بهتر از درمان است.

۴- بیماری های مادرزادی:

مادرانی که در سن ۴۰ سال به بالا اقدام به بارداری می کنند احتمال دارد که جنین آنها دچار مشکلات مغزی و جسمی شود که معروفترین آنها سندروم داون است .

۵-مرده به دنیا آمدن و یا سقط جنین :

از خطرات بارداری در سن بالا سقط جنین در سه ماهه اول است و یا اینکه مادر نه ماه جنین خود را در شکم حمل میکند ولی موقع دیدن ثمره آن می بیند که نوزادش مرده به دنیا آمده و این امر برای مادران غم انگیز است.

(( مقاله آموزشی : درمان خانگی یبوست در بارداری را حتما مطالعه نمایید ))

 چه کارهایی انجام دهیم تا خطرات بارداری در سن بالا کاهش یابد؟

خطرات بارداری در سن بالا قابل انکار نیست، اما زوجین عزیز برای پیشگیری از این خطرات باید اقداماتی را قبل و یا در حین بارداری انجام دهند.

 ۱ -مراقب باشند که قبل از بارداری و در طی بارداری افزایش وزن نداشته باشند و تحت نظر دکتر متخصص تغذیه و زنان و زایمان این امر را کنترل کنند.

 ۲ -در طول بارداری خود تحرک داشته باشند. مثلاً حرکات ورزشی ساده انجام دهند. در طول روز حداقل ۳۰ دقیقه پیاده روی انجام دهند و با این کار ها انرژی خود را افزایش دهند.

۳- از خوردن مشروبات الکلی و استعمال مواد مخدر ،قلیان و سیگار خودداری کنند. زیرا باعث ناقص الخلقه شدن نوزاد می شود .

۴- زوجینی که با هم خویشاوند هستند باید قبل از بارداری تست ژنتیک بدهند.

۵- مادر بایدسه ماه  قبل از بارداری اقدام به خوردن قرص اسید فولیک کند و در حین بارداری هم به خوردن آن ادامه دهد زیرا با نخوردن این قرص نوزاد ناقص الخلقه  به دنیا می‌آید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

هشت − 6 =

فهرست