تماس
021-66582923

بیماری کبد در بارداری همراه با علت و درمان آن

پرستار بیمار, پرستار کودک, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
بیماری کبد در بارداری همراه با علت و درمان آن

عضو کبد یکی از اعضای حساس بدن می باشد که در دوران بارداری دچار تغییر و تحولاتی می‌شود زیرا در طی دوران حاملگی هورمون های شخص به هم می‌ ریزد بنابراین با تغییرات هورمونی ، کبد هم تحول پیدا می‌ کند و دچار بیماری هایی می گردد. در دوران بارداری آنزیم های تشکیل دهنده کبد در یکسری از افراد باردار افزایش می یابد و در یک سری دیگر کاهش پیدا می‌کند. در این مقاله می خواهیم در مورد بیماری کبد در بارداری توضیحاتی را ارائه دهیم.

از جمله بیماری‌ های کبد افراد باردار می توان به موارد زیر اشاره کرد :

به وجود آمدن بیماری زردی در دوران حاملگی :

افراد باردار با تغییرات هورمونی که در بدنشان رخ می‌دهد می‌توانند به عارضه یرقان در بارداری مواجه شود که علائمی از جمله خارش زیاد در بدن می‌ تواند داشته باشد البته این مشکل در افراد بارداری بیشتر دیده می شود که زمینه ارثی بودن آن در خانواده مشهود باشد و یا این که شخص باردار داروهای خاصی را استعمال کرده باشد

برای شناسایی بیماری زردی در بارداری که جزو بیماری کبد در بارداری محسوب می‌شود باید از طریق خون آزمایش هایی صورت بگیرد و میزان آنزیم کبد مورد ارزیابی قرار بگیرد و سپس از داروهایی برای کاهش یرقان به وجود آمده و خارش آن مورد مصرف قرار گیرد لازم به ذکر است بدانید این بیماری بعد از زایمان از بین خواهد رفت .

عارضه هپاتیت در بارداری :

یکی دیگر از بیماری‌ های کبد در بارداری عارضه ی هپاتیت می باشد که در نوع های مختلفی از جمله .c .d .e .a .b.بروز می کند این نوع بیماری حالت تهوع ، بی میلی به غذا به فرد باردار می دهد و امکان دارد فرد را دچار تب کند.

اگر نوع ویروس هپاتیت خیلی حاد باشد علائم دیگری از خود بروز می‌دهد و باعث خونریزی و اختلال در مغز فرد باردار به وجود می‌آورد که در همچین موردی لازم است فرد باردار تحت مراقبت قرار بگیرد و لازم است و دقت داشته باشد ترشحات فرد باردار به کسی منتقل نشود زیرا این بیماری قابل انتقال از طریق ترشحات می باشد . زمانی که عوارض هپاتیت درمان شود احتمال دارد ویروس آن همچنان در بدن فرد باردار مانده باشد که در این صورت کبد باردار را دچار نارسایی کبدی می کند و احتمال تبدیل آن به سرطان کبد وجود دارد .

عارضه ی کبد چرب در بارداری :

از دیگر بیماریهای کبد در بارداری میتوانیم به کبد چرب اشاره کنیم این عارضه اکثرا در باردارانی که اضافه وزن دارند یا با مشکل دیابت مواجه شده‌ اند بیشتر دیده می‌ شود برای پیشگیری از این بیماری باید میزان چربی خون و اضافه وزن فرد باردار تحت کنترل در بیاید اگر افراد بارداری زایمان طبیعی را داشته باشند برای آنها بسیار موثر واقع می شود .

(( ارائه خدمات پرستاری و مراقبت از کودک و مادران باردار در منزل با اعزام پرستار کودک در خانه ))

زنان باردار به چه علت هایی به کبد چرب در بارداری مواجه میشود ؟

  • اثر گذاری جنین بر روی مادر باردار
  • مبتلا بودن مادر باردار به بیماری های کبدی در دوران قبل از حاملگی

راه مداوای بیماری کبد در بارداری :

اگر شخص باردار دچار بیماری‌های کبدی در دوران بارداری شده باشد لازم است برای درمان آن شخص باردار تحت مراقبت ویژه قرار بگیرد و در صورت نیاز به بارداری او خاتمه داده شود و برای خاتمه بارداری توصیه میشود حتما از روش طبیعی این کار صورت بگیرد زیرا اگر عمل جراحی صورت بگیرد مواد بیهوشی که برای فرد باردار استفاده می شود روی کبد تاثیر می‌گذارد که خطرات جانی برای جنین و مادر به وجود می آورد .

(( در ادامه توصیه می شود مقاله آیا کشیدن دندان در بارداری خطر دارد؟ را حتما مطالعه نمایید ))

یک فرد باردار چه موقع با کبد چرب بارداری مواجه میشود ؟

بیماری کبد چرب در افراد باردار با یک سری از مشکلات دیگر در این دوران نشانه‌ های یکسانی دارد و ممکن است با پره اکلامپسی و یا سندروم هلپ اشتباه گرفته شود از این رو شناسایی و زمان عارض شدن آن کمی با سختی صورت می پذیرد که معمولاً یک پزشک متخصص زمان به وجود آمدن آن را در ماه آخر بارداری شناسایی میکند .

نشانه های کبد چرب در بارداری :

در دوران حاملگی زمانی که کبد فرد دچار چربی می شود به تدریج عملکرد آن دچار ضعف خواهد شد و اندک اندک فرد را با بیماری ضعیف می کند اما از رایج ترین نشانه های آن می توانید به عوامل زیر اشاره کنیم .

  • احساس تهوع و بالا آوردن
  • احساس درد داشتن در قسمت فوقانی شکم
  • خستگی مفرط
  • بی میلی به غذا
  • زردی پوست و یرقان

تاثیر گذاری کبد چرب در بارداری روی جنین :

اگر زنان باردار دچار شدت چربی کبد شده باشند و زمانی که پی به این عارضه می برند دیر هنگام شده باشد می تواند روی جنین تاثیر گذار باشد و اگر شدید باشد احتمال دارد جنین زنده به دنیا نیاید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

پنج × دو =

فهرست