تماس
021-66582923

تاثیر رنگ بر حافظه کودکان با انتخاب رنگ مناسب کودکان

پرستار کودک, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
تاثیر رنگ بر حافظه کودکان با انتخاب رنگ مناسب کودکان

رنگ ها کاربرد بسیار زیادی دارند استفاده از رنگ در مشاغل ، شناخت کودکان و در خلاقیت اثر بسزایی دارد . رنگ ها با توجه به نظر روانشناسان رابطه مستقیم با افراد یا مخاطب دارد. با توجه به رنگ شناسی و شناخت کاملی از رنگ می توانیم در رشد مشاغل و رشد کودکانمان وهمینطور رشد خلاقیت کمک قابل توجهی داشته باشیم . استفاده از رنگ در هر جا و مکان مشخص خود، تاثیر شگرفی خواهد داشت به طور مثال رنگ ها دارای خاصیت خاص خود هستند. رنگ ها را می توان به چند دسته تقسیم کرد: رنگ های سرد ، رنگ های گرم ، که به آن ها رنگ های اصلی، رنگ های ثانویه یا مکمل گفته می شود. این مقاله توسط کارشناسان موسسه پرستاری کودک آتیه پرستاران سلامت جمع آوری شده است و هدف آن دانستن تاثیر رنگ بر حافظه کودکان می باشد که امیدواریم برای شما والدین مفید باشد . با ما همراه باشید .

روانشناسی رنگ که توصیه می شود والدین و پرستار کودک در منزل حتما مطالعه کنند :

رنگ ها با توجه به ویزگی هایی که دارند باید به جا و به درستی انتخاب شوند .

  • رنگهای سرد شامل آبی و سبز
  • رنگ های گرم شامل نارنجی زرد و قرمز
  • رنگ های خنثی مثل رنگ طوسی و یا خاکستری هستند .

رنگ ها جزئی از زندگی ما است زندگی بدون رنگ وجود ندارد .

استفاده از رنگ برای کودکان و تاثیر رنگ بر حافظه کودکان :

کودکان سرمایه‌های ارزشمند ما هستند پس با پرورش درست این کودکان و استفاده درست از رنگ ها می توانیم گامی درست به سمت آینده آنها برداریم. مربیان و معلمان باید به این نکته توجه داشته باشند که رنگ‌ها عملکرد صحیح در رفتار و حتی یادگیری آنها دارند و تاثیر رنگ بر حافظه کودکان بسیار می تواند مفید واقع شود .

کودکان اوتیسم از نظر یادگیری عملکرد پایینی دارند. مربیان باید بدانند با استفاده درست از رنگ ها آنها را به خوبی پرورش دهند .رنگ شناسی اهمیت دارد، چون قدرت آنالیز رنگ ها در عملکرد افراد بخصوص کودکان بسیار مهم خواهد بود .

رنگ ها بر روی فکر و تصمیمات ما تاثیر می گذارد. رنگ ها باعث ایجاد ایده و خلاقیت می‌شود. آموزش به کودک از همان ابتدای دوره نوزادی باید شروع بشود چرا که کودکان با رنگ جذب آموزش های لازم و به موقع می شود .به طور مثال اگر بخواهیم به کودک دو ساله خود سمت چپ و راست را آموزش بدهیم خیلی زمان‌بر خواهد بود حال اگر با کمک رنگها این آموزش را شروع کنیم خواهید دید که سریع در حافظه کودک می ماند .

چندین مثال برای ثابت شدن تاثیر رنگ بر حافظه کودکان :

اگر بر روی دست راست کودک خود دایره قرمز بکشید و روی دست چپ کودک خود دایره آبی بکشید به کودک خود بگویید دست راست دایره قرمز دارد و دست چپ دایره آبی دارد، او به سادگی وبا کمک رنگ به راحتی می فهمد و دست چپ و راست را از هم تشخیص دهد .

کودک با توجه به رنگ می‌تواند خیلی راحت آموزش را تحلیل کند و اگر چندین بار با استفاده از رنگ به کودک خود آموزش دهیم خواهید دید که خیلی سریع در حافظه بلند مدت او می گنجد . با استفاده از رنگ در آموزش می توانید پاسخ صحیح و درستی را بلافاصله از کودک خود دریافت کنید این رنگ ها عملکرد صحیحی دارد و آموزش و تقویت حس بینایی را افزایش میدهد .

(( در ادامه توصیه می شود مقاله نقش بازیهای فکری در کودکان را حتما مطالعه نمایید ))

استفاده از رنگ در مهد کودک‌ها و مدارس کودکان:

همانطور که گفته شد رنگ ها بر روی تقویت هوش و یادگیری و مهارت کودکان تاثیر مثبت را دارند. رنگ بر دیوار مهدکودک ها و مدارس باید توجه به شناخت رنگ شناسی انجام بگیرد چون تاثیر فراوانی دارد اما متاسفانه در مدارس ایران برای جلوگیری از کثیف شدن رنگ دیوارها از رنگ های خنثی یا طوسی استفاده می‌کنند این امر بسیار تامل‌برانگیز است. اما خوشبختانه در مهدکودک‌ها جای شکرش باقی است چون از رنگ بندی هوشمندانه و هدفمند استفاده می شود ،علاوه بر یادگیری ،جلب توجه کردن هم برای مخاطب در مهد کودک ها اهمیت زیادی قائل است .

انتخاب رنگ اتاق کودک در منزل :

هر چه رنگ جذاب تر و بهتر باشد کودک و مخاطب را بیشتر جذب خود میکند . رنگ ها نویدبخش ایده و خلاقیت هستند. تاثیر رنگ در اتاق کودک می تواند بر روی خلاقیت و احساسات ، هیجانات و یادگیری نقش مهمی را داشته باشد اگر رنگ اتاق کودک تک رنگ باشد ، کاملاً اشتباه است رنگ اتاق کودک نباید خیلی رنگی رنگی و نباید کاملا تک رنگ باشد.

مثلاً اگر رنگ اتاق کودک فقط قرمز باشد کودک را بسیار پر انرژی و خشونتی می کند پس بهتر است در کنار رنگ قرمز که واکنش تندی را دارد از رنگ خنثی هم استفاده کرد. می توان از رنگ طلایی یا خاکستری کمک گرفت. چون با این ترفند رنگ شناسی ، حس تعادل را در ذهن کودک ایجاد می‌کند و باعث می شود کودک از تندخویی نجات پیدا کند .

شناخت رنگ و تاثیر آن بر خانواده و کودک :

خانواده هنگام خرید باید از کودکان خود کمک بگیرند چرا که این امر موجب می شود کودکان شناخت کافی از پیرامون مواد غذایی داشته باشند. به طور مثال کودک می تواند بفهمد که تخم مرغ محلی قهوه‌ای است و تخم مرغ ماشینی سفید است با این روش خانواده باعث می شود از کودک خود نظرسنجی بکنند . که با استفاده از رنگ هم به شناخت مواد غذایی کمک میکند و هم به آنها آموزش می دهند که بتوانند قدرت انتخاب داشته باشد .

حس وشناخت رنگها در کودکان :

  • استفاده از رنگ های آبی، سبز، طلایی در آرامش کودکان تاثیر دو برابری دارد .
  • استفاده از رنگ قرمر، نارنجی، زرد در تندخویی و خشونت و استرس و اضطراب تاثیر دو برابری را دارد .
  • استفاده از رنگ های خنثی و تک رنگی در اتاق کودک احساس درون‌گرایی و تنهایی را گرایش می دهند .

با استفاده درست انتخاب رنگ زندگی شاد و پرنشاطی را برای کودکانمان بسازیم . وفقط به منظور ست کردن و سلیقه شخصی خودمان و بدون شناخت و بدون سواد رنگی در زندگی این سرمایه های ارزشمند ،آنان را به سمت سرخوردگی سوق ندهیم .

استفاده رنگ و تاثیر رنگ بر حافظه کودکان :

تاثیر رنگ بر حافظه کودکان باعث تفکر و برقراری ارتباط می‌شود برای ایجاد خلاقیت در کودکان باید بیشتر از رنگ‌های آبی روشن استفاده کنید چرا که این رنگ علاوه بر آرامش به باز شدن ذهن کودکان کمک بسیار زیادی می کند . رنگ ها اهمیت زیادی در تحلیل و آنالیز و عملکرد حافظه دارند و این ناشی از یادگیری بهتر است با استفاده رنگ آبی به سرعت می شود بی حوصلگی را کاهش داد .

استفاده از رنگ ها با خاصیت آرامش باعث می شود ذهن ما عملکرد خوبی داشته باشد و راحت‌تر بتواند تصمیم بگیرد اما برعکس استفاده از رنگ‌های تند مثل قرمز به صورت یکدست مغز کودک را بیش از حد تحریک میکند که این عملکرد مطلوبی ندارد وتاثیر نخواهد داشت چون قدرت تفکر را ازبین میبرد و نمی‌گذارد کودک به درستی تمرکز کند .

رنگ صورتی و نارنجی بهترین گزینه برای انتخاب رنگ در اتاق کودکان است . چون این دو رنگ هم برای کودکان دختر و هم برای کودکان پسر بسیار مناسب است استفاده از رنگ ها در کنار رنگ خنثی به کاهش خشونت و آرامش بیشتر کمک زیادی می‌کند .

خاصیت رنگ ها:

دانستن خاصیت رنگها بسیار می تواند بر روحیه و شخصیت کودکان تاثیر مثبت یا منفی داشته باشد . پس توصیه می شود پرستار کودک در منزل و والدین حتما این خاصیت رنگها و همچنین تاثیر رنگ بر حافظه کودکان را مطالعه نمایند .

  • رنگ بنفش : حس بلند پروازی و خلاقیت را دارد .
  • رنگ نارنجی: حس هوشیاری و پر انرژی را دارد ،بهترین گزینه برای انتخاب رنگ اتاق کودک است چون حس استقلال و اعتماد به نفس را افزایش میدهد .
  • رنگ سبز: حس تعادل و آرامش را دارد و درک مطلب کودک را افزایش میدهد .
  • رنگ زرد: خوش بینی و شادی را به همراه دارد .
  • رنگ قرمز : حس افزایش اشتها و پر انرژی را به همراه خود دارد البته تک رنگ استفاده کردن از این رنگ بسیار زیان بار است چون خشونت بیش از حد به وجود می آورد

پس با رنگ شناسی و درک درست از آینده حس کودکانمان را بهتر بشناسیم و آنها را بهتر درک کنیم. ما می‌توانیم با استفاده از رنگهایی که کودکانمان برروی نقاشی خود میکشند آنها را آنالیز کنیم و مشکلات آنها پیدا کنیم تا بتوانیم به خلق و خوی کودکانمان و حس درونی آنها پی ببریم و به آنها بهتر رسیدگی کنیم ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

چهارده + 2 =

فهرست