تماس
021-66582923
روغن بذر کتان

تاثیر روغن بذر کتان در مراقبت از خود در منزل

روغن بذر کتان برای چی خوبه ؟ دانه کتان یکی از گیاهانی است که خاصیت بی شماری در طب سنتی پیدا کرده است و کارشناسان علوم سنتی تحقیقاتی که روی این بذر انجام داده اند به این نتیجه رسیدند که این بذر هم در درمان بسیاری از بیماری‌ ها توانسته موثر واقع شود و هم خاصیت های شگفت آوری روی زیبایی دارد. که ما در این مبحث که توسط کارشناسان بخش سلامت موسسه آتیه پرستاران سلامت تهیه و جمع آوری شده است می خواهیم در مورد کتان و تاثیر روغن بذر کتان برای سلامتی افراد مخصوصا سالمندان مباحثی را برای شما عزیزان بازگو کنیم. با ما همراه باشید.

مواد موجود در روغن بذر کتان :

همان طور که در بالا ذکر شد روغن بذر کتان می‌ تواند برای سلامتی و زیبایی اشخاص بسیار مفید واقع شود شما می توانید روغن آن را فراهم کنید مورد مصرف قرار بدهید از دلایل مهم و اصلی که بذر کتان برای سلامتی ایفا می‌ کند خاصیت های مغذی درون این بذر می باشد از جمله خاصیت های مغذی بذر کتان (Properties of flaxseed) می‌ توانیم به موارد زیر اشاره کنیم :

یک) امگا ۳ :
روغن بذر کتان به دلیل سرشار بودن از اسید های چرب امگا ۳ می تواند برای بیماری‌ های قلبی موثر واقع شود و شما می‌ توانید با مصرف آن برای سلامت قلب خود اقدامی مفید انجام دهید .

دو ) لیگنا :
از مواد اصلی تشکیل دهنده روغن بذر کتان اینا می باشد که باعث بالا رفتن آنتی اکسیدان زیاد آن شده است

سه ) فیبر :
از دیگر مواد اصلی سازنده این روغن فیبر های محلول و نا محلول می‌ باشد. که می‌تواند برای هضم و تحلیل غذا در قسمت روده ها بسیار مفید واقع شود .
خاصیت های مفید روغن بذر کتان :

خواص موجود در روغن بذر کتان که برای افراد مخصوصا سالمندان بسیار مفید است :

یکی از موارد مهم در ارائه خدمات مفید پرستاری در منزل به سالمندان، آگاهی داشتن افراد خانواده از نوع تغذیه سالمندان می باشد . روی آوردن به غذاهای سنتی و استفاده از روغن های گیاهی می تواند تاثیر زیادی در سلامت افراد داشته باشد . یکی از این روغن ها روغن بذر کتان می باشد که خاصیت فراوانی برای سلامتی انسان دارد . این خاصیت ها شامل :

۱) روغن بذر کتان خاصیت کنترل و مهار سرطان را دارد:

همان طور که گفته شد این روغن دارای لیگنا می باشد این ماده موجود می‌ تواند میزان آنزیم هایی را که باعث رشد تومور های سرطانی می‌ شود را کنترل نماید و حالت حفاظتی دارد و مانع بروز سرطان‌ های پروستات ،روده و سینه می گردد .

۲) روغن دانه کتان می‌تواند برای کلسترول مفید باشد :

اسید های چرب امگا ۳ موجود در روغن بذر کتان میزان کلسترول بد بدن را کم می‌ کند و باعث افزایش کلسترول خوب در بدن می گردد.

۳) خاصیت درمانی کتان روی التهابات :

محققان به این نتیجه رسیدند که اگر این روغن را در برنامه روزانه غذایی خود قرار بدهید می تواند التهابات درون روده را کم کند و حرکات آن را روان تر کند .

۴) خاصیت درمانی برای آرتروز :

اسید های چرب موجود در روغن بذر کتان می‌ تواند ورم مفاصل را بهبود بخشند و از ایجاد آرتروز پیشگیری نماید.

۵) فشار خون با روغن بذر کتان :

یکی دیگر از خاصیت های درمانی روغن بذر کتان این است که از بالا رفتن فشار خون جلوگیری می کند و کمک به سلامت قلب می نماید.

 خواص روغن بذر کتان

۶ ) درمان چاقی :

روغن بذر کتان می‌ تواند برای پایین آوردن وزن و کاهش اشتها بسیار موثر واقع شود مواد مغذی و چربی‌ های مفید درون آن می تواند درمانی برای چاقی محسوب شود در طول روز سه مرتبه ودر هر سری ۱۵ قطره از آن را به مصرف برسانید تا بتوانید لاغر شوید .

۷) کاهش یبوست با روغن بذر کتان :

این روغن به دلیل فیبر بالایی که نسبت به سایر دارو های گیاهی دارد می تواند یبوست را در اشخاص برطرف نماید و یک سیستم گوارشی سالم را برای افراد به وجود بیاورد . شما می توانید یک قاشق از این روغن را با آب میوه ترکیب کنید و سپس بنوشید و یا این که آن را با غذای خود ترکیب کنید تا جذب بدن گردد .

8- پیشگیری از سندرم چشم خشک :

افرادی که خشکی چشم دارند و احساس سوزش دارند و از این مسئله رنج می‌ برند توصیه می‌ شود این روغن را به مصرف برساند تا خشکی چشم آن ها برطرف شود .

9- پیشگیری از ریزش مو :

روغن بذر کتان می تواند به دلیل مواد مغذی و اسید های چرب درون آن برای مو ها مفید باشد و باعث تقویت و جلوگیری از ریزش آن ها گردد شما می توانید این روغن را کمی گرم کنید و روی سر خود ماساژ بدهید .

آیا روغن بذر کتان می تواند تاثیرات سویئ را ایجاد کند ؟

روغن بذر کتان همان طور که دارای خاصیت های بی شماری می باشد می تواند در مواردی نیز تاثیرات بدی ایجاد بکند به طور مثال اگر زنان باردار در دوران حاملگی خود آن را مصرف کنند چرخه قاعدگی آن ها را تحریک می‌ کند از این رو برای زنان باردار توصیه نمی شود.

ایجاد تداخل با سایر دارو های مصرفی :

فیبر موجود در در این روغن می تواند مانع جذب دارو ها و مکمل های مصرفی شود توصیه می شود اگر داروی خاصی مصرف می کنید از روغن بذر کتان اجتناب نمایید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

پانزده − 10 =

فهرست