تماس
021-66582923
دهان شویه در کودکان

مزایای استفاده از دهان شویه در کودکان

دهان شویه در کودکان یکی از مواردی است که برای شستشوی دندان ها مورد استفاده قرار می گیرد که می تواند باعث بالا رفتن ایمنی دندان کودکان شود. استفاده از دهان شویه برای کودکان همانند خمیر دندان آن ها و نوع غذای مصرفی آن ها ویژه و خاص می‌ باشد زیرا آن ها را با طعم های ویژه میوه‌ ای ترکیب می کنند تا کودک به استفاده از آن ها تشویق شود.

ما در این مبحث با کمک کارشناسان آتیه پرستاران سلامت قصد داریم در ارتباط با مزایای استفاده از دهان شویه در کودکان توضیحاتی را ارائه بدهیم و بگوییم که دهان شویه از چه زمانی باید برای کودکان مورد استفاده قرار بگیرد .

استفاده از دهان شویه در کودکان از چه سنی آغاز می شود ؟

طی تحقیقاتی که انجام شده است بهترین زمان استفاده از دهان شویه در کودکان (Mouthwash in children) بعد از شش سالگی کودکان می باشد استفاده از دهان شویه باید زمانی صورت بگیرد که دهان و دندان های کودک به طور کامل تشکیل شده باشد.

در صورتی که کودکان در حال شکل گیری دندان و در آمدن آن ها هستند توصیه می‌ شود به هیچ عنوان از دهان شویه برای آن ها استفاده نکنید. زیرا با توجه به مزیتی که دهان شویه دارد و می تواند از درصد بالایی از پوسیدگی دندان کودکان جلوگیری کند اگر زیر ۶ سال مورد استعمال قرار بگیرد رنگ بافت دندانی را تغییر می‌ دهد و لکه هایی روی آن به وجود می آورد از این رو زیر ۶ سال زمانی که دندان ها کامل شکل نگرفته اند توصیه نمی شود.

مزیت های دندان دهان شویه برای کودکان :

  • بالا بردن تاثیرات استفاده از مسواک و نخ دندان و محافظت از دهان و دندان
  • محافظت از دهان و دندان به خاطر مواد موجود در آن
  • خارج کردن موادی که درون دندان های کودکی گیر کرده است

مزایای دهان شویه برای کودکانی که از سیم ارتودنسی استفاده کردند :

بسیاری از کودکان ۶ سال به بالا که برای دندان‌ های آن ها از سیم ارتودنسی استفاده می‌ شود مصرف دهان شویه مزیت فراوانی دارد فلوراید موجود در دهان شویه می‌ تواند از پوسیدگی دندان کودکان که از سیم ارتودنسی استفاده کردن جلوگیری نماید و التهاب موجود در لثه های آن ها را کاهش می دهد دهان شویه پلاک هایی را که روی قسمت‌ های ارتودنسی تجمع پیدا کردن را برطرف می‌ کند و در محافظت از دندان کمک شایانی می‌ کند .

( در ادامه توصیه می شود راه های تشویق کردن کودکان به مسواک زدن را مطالعه نمایید )

مزایای استفاده از دهان شویه در کودکان

زمان مناسب استفاده از دهان شویه در کودکان :

یکی از موارد مراقبت در منزل از دندان کودک استفاده از زمان مناسب دهان شویه کودک می باشد. توصیه می‌ شود برای نتیجه بهتر و کارآمد استفاده از دهان شویه برای کودکان را به هنگام شب موکول کنید زمانی که کودک از نخ دندان استفاده کرد و با مسواک دندان های خود را تمیز نمود می‌ توانید از دهان شویه هایی که فاقد الکل هستند برای آن ها استفاده نمایید تا ضمن از بین بردن باکتری های دهان ، نفس کودک شما را نیز خوشبو کند لازم به ذکر است بعد از استفاده از دهان شویه آب نخورید زیرا فلوراید موجود در دهان شویه از بین خواهد رفت و نمی تواند تاثیر خود را روی دندان ها ایجاد نماید

نکته :
والدین باید توجه داشته باشند دهان شویه در کودکان فاقد الکل برای کودکان خود استفاده کنند و بداند که استفاده از آن جای مسواک و نخ دندان را نخواهد گرفت و باید متناسب با نیاز کودک دهان شویه را انتخاب کند اگر کودکان آن ها دچار التهاب لثه می‌ شود باید از دهان شویه هایی استفاده کنند که ضد باکتری باشد اما اگر برای پیشگیری از پوسیدگی دهان آن را استفاده می‌ کنند باید حتماً حاوی فلوراید باشد .

از دیگر مزیت های مهم استفاده از دهان شویه برای کودکان :

علاوه بر مزایای استفاده از دهان شویه در کودکان که در قسمت بالا متذکر شدیم یک مزیت مهم دیگری نیز وجود دارد که آن این است که اگر استفاده از دهان شویه همراه با مسواک زدن و استفاده از نخ دندان برای کودکان استفاده شود علاوه بر تاثیر گذاری بالایی که در محافظت از دندان ها می کند اگر به صورت مداوم و با رسیدگی کامل صورت بگیرد این مزیت را دارد که هنگامی که کودک بزرگ می‌ شود از هزینه‌ های خیلی کمتری برای سلامت دندان‌ های خود به کار می‌ برد .

ویژگیهای فلوراید موجود در دهان شویه :

فلورایدی که در دهان شویه کودکان استفاده شده است مینای دندان را قوی‌ تر می‌ کند و دمینراله آن را کمتر می‌ کند زمانی که فلوراید با مینای دندان ترکیب می شود مواد اصلی موجود در مینای دندان را با فلورا پاتیت تبدیل می‌ کند که این خود می‌ تواند اسید های تولید شده توسط باکتری ها را قوی تر نماید از خود مقاومت بیشتری نشان بدهد .

مبحث آخر :
قبل از این که بخواهید از دهان شویه برای کودکان خود استفاده کنید شستشوی دهان با استفاده از آب را آموزش بدهید و قرقره کردن را نیز به آن ها یاد بدهید و بعد به سراغ دهان شویه بروید تا آمادگی لازم را داشته باشند و دهان شوبه را قورت ندهند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

16 + سه =

فهرست