تماس
021-66582923

امروز مبحث ما در مورد راه های مقابله با آلودگی هوا در منزل می باشد که توسط کارشناسان بخش سلامت موسسه پرستاری آتیه پرستاران سلامت تهیه و تنظیم شده و در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است .

این که آلودگی در هوا مختص محیط بیرون می باشد کاملا اشتباه است زیرا موادی که باعث آلودگی هوا می شوند در محیط خانه نیز وجود دارد که می‌ تواند سلامت افراد را به خطر بیاندازد این آلودگی‌ ها می‌ توانند در گرد و غباری که روی وسایل منزل نشسته است ،موی حیوانات خانگی و بسیاری از خوشبو کننده های هوا در منزل پخش شود اما به راحتی می توانید آن ها را مهار کنیم . ما در این مقاله قصد داریم راه های مقابله با آلودگی هوا در خانه را برای شما ارائه بدهیم تا بتوانید با به کار گیری آن ها سلامت خود و خانواده خودتان را تضمین نماید .

راه های مقابله با آلودگی هوا در منزل که باعث سلامتی خود و اعضای خانواده می شود:

یکی از موارد مهم مراقبت و پرستاری در خانه از عزیزانمان ، رعایت موارد ایمنی در منزل می باشد . امروزه یکی از پرخطر ترین مواردی که انسان ها با آن روبرو هستند آلودگی هوای موجود در منزل می باشد که واقعا سلامتی انسان ها را به خطر می اندازد . در زیر می خواهیم راه های مقابله با آلودگی هوا در منزل را برای شما شرح دهیم تا بتوانید این آلودگی ها را از منزل خود بدور کنید . این راه ها شامل:

۱) از مواد شیمیایی که برای حالت دهنده مو استفاده می کنید بهتر است آن را در جایی بزنید که تهویه هوا داشته باشد :

مواد شیمیایی مانند اسپری‌ های مو ،لاک ها و یا سایر چیز هایی شیمیایی باید در محیط بیرون از منزل استفاده شود و یا اگر آن را در منزل استفاده می کنید در جایی بزنید که هوا در آن جا رد و بدل می‌ شود زیرا اگر مواد حاصل از آن در فضا پخش شوند وارد ریه های شما می شود و می‌ تواند سلامت شما را به خطر بیندازد .

۲) خروجی گازها را در منزل مورد بررسی قرار بدهید :

زمانی که اجاق گاز و بخاری استفاده می کنید حتما هوای آن جا را مورد بررسی قرار دهید و مطمئن شوید خروجی گاز ها به درستی انجام می‌ شود زیرا گاز های حاصل از آن درون منزل سالم نیستند و می‌ توانند برای شما خطرات احتمالی را به همراه داشته باشند .

۳) از هود و فن در منزل استفاده نمایید :

یکی دیگر از راه های مقابله با آلودگی هوا در منزل استفاده از هود و قن می باشد . رطوبتی که در میان منزل وجود دارد به مرور زمان باعث تولید یک سری از قارچ ها می شود که ذرات آن به درون بدن وارد می شود و باعث بروز سرفه و عفونت در بدن می گردد از این رو اگر از خود و فن در اتاق خواب و آشپزخانه به کار ببرید میزان رطوبت منزل را به حداقل می رساند و از این خطر ها مصون می مانید.

۴) تهویه مناسب در محل کار و منزل داشته باشید :

زمانی که تهویه مناسب در محل کار و منزل وجود داشته باشد هوای تازه جریان پیدا می کند اما اگر تهویه وجود نداشته باشد آلودگی در منزل تجمع پیدا می کند .

۵) استعمال دخانیات در منزل ممنوع :

همان طور که می‌ دانید سیگار سرطان زا می باشد زمانی که آن را در منزل می کشید دود های سمی آن در منزل پخش می‌ شود و باعث بروز سرطان می‌ شود از این رو در خارج از منزل از آن استفاده کنید و یا در صورت توانایی آن را به طور کامل کنار بگذارید و این یکی از راه های مقابله با آلودگی هوا در خانه می باشد .

۶ ) زدودن گرد و غبار از روی وسایل منزل :

یکی دیگر از راه های مقابله با آلودگی هوا در منزل این است که به طور کامل گرد و غبار آن را از روی وسایل منزل خود پاک کنید زیرا گرد و غبار باکتری‌ ها را به وجود می‌ آورند از این رو برای بهبود کیفیت هوای منزل توصیه می‌ شود از مواد پاک کننده برای پاک سازی غبار در منزل استفاده کنید تا محیط منزل شما عاری از باکتری و میکروب گردد .

۷) از مواد خوشبو کننده هوا کمتر استفاده کنید :

یکی دیگر از راه های مقابله با آلودگی هوا در منزل و مراقبت از اعضای خانواده مخصوصا نگهداری از سالمندان و کودکان، استفاده کمتر از خوشبو کننده ها می باشد . خوشبو کننده ها حساسیت زا هستند و پخش شدن آن ها در جریان هوای منزل می‌ تواند آلرژی و آسم را به همراه بیآورد اگر بتوانید از عطرهایی که در آن روغن های اساسی و طبیعی دارند بهره ببرید بهتر است زیرا روی بهبود کیفیت هوا تاثیر منفی نخواهند گذاشت از این رو یکی از راه های مقابله با آلودگی هوا در خانه کاهش مصرف خوشبو کننده ها می باشد .

۸) از سطل زباله‌ های در دار در منزل استفاده کنید :

سعی کنید روی زباله های خود را بپوشانید با این کار سموم و آفت ها را در منزل پخش نمی کنید و آلودگی هوا را به حداقل می رسانید.

۹) بررسی گاز رادون در منزل :

رادون که از تجزیه رادیوم در منزل ایجاد می‌ شود می‌ تواند خطر آفرین باشد از این رو این عنصر رادیو اکتیو را در محیط منزل خود مورد بررسی قرار دهید زیرا وجود آن در محیط می‌ تواند روی رشد و نمو کودکان و همچنین هوش آن ها تاثیرات منفی بگذارد .

۱۰) قسمت های که آب از آن جا نشت پیدا می‌ کند را برطرف نمایید :

زمانی که آب در جایی نشت پیدا می‌ کند در آن جا رطوبت به وجود می‌ آورد رطوبت می تواند باعث ایجاد کپک و قارچ گردد و ذرات حاصل از آن را وارد بدن کند بنابراین با برطرف کردن این مشکل خطرات مواجه شدن با قارچ که سرفه و عفونت را به همراه دارد را کاهش دهید .

۱۱) باز گذاشتن پنجره ها :

سعی کنید برای مقابله با آلودگی های هوا در خانه پنجره های خود را باز بگذارید تا هوای تازه داخل منزل رد و بدل شود و آلودگی‌های خانه به خارج هدایت شوند .

۱۲) شستشوی هفتگی ملحفه ها :

از بهترین راه های مقابله با آلودگی هوا در منزل شستشوی هفتگی ملحفه ها می باشد گرد و غباری که در هوا منتشر شده ، مواد سمی پخش شده در هوای منزل روی ملحفه ها می نشیند و شما آن را تنفس می کنید و باعث به خطر افتادن سلامتی شما می شود از این رو به صورت هفتگی آن ها را بشویید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

13 − 11 =

فهرست