تماس
021-66582923
عوارض قرص خواب در سالمندان

عوارض قرص خواب در سالمندان

عوارض قرص خواب در سالمندان یکی از مشکلاتی می باشد که بیشتر سالمندان از آن بی خبر هستند. بیشتر انسان ها در بعضی از مراحل زندگی شان دچار بی خوابی می شوند و در شب ها خواب راحت و آرامی ندارند. سالمندان نیز از این قاعده مستثنی نیستند.اگر بی‌خوابی به طور موقتی باشد مشکلی ایجاد نمی کند اما اگر به طور دائم سالمندان از بی خوابی شکایت کنند این دیگر یک مشکل مزمنی است که آنها را تهدید می کند.

از دیدگاه افراد سالمند بهترین راه برای سالمند گرفتار به بی خوابی خوردن قرص های مسکن و خواب آور است. مصرف این قرص ها شاید در ظاهر خوب باشد و باعث بخواب رفتن سالمند شود، اما در کنار آن عوارضی هم وجود دارد که مصرف نکردن شان بهتر از مصرف کردنشان است.

انواع قرص های خواب آور

  داروهای خواب آور عبارتند از: بنزودیازپین‌ها ، باربیتورات ها و غیره. بنزودیازپین مانند مسکن عمل می‌کنند و خواب آلودگی را در افراد مسن به وجود می‌آورند و باعث بخواب رفتن شان می شوند. استفاده طولانی مدت و مداوم این داروها برای هیچ گروه سنی مناسب نیست مخصوصاً سالمندان، عوارض قرصهای خواب ،در سالمندان خود را بیشتر نمایان می کنند.

با خوردن مدتی از این قرص ها فرد به آن اعتیاد پیدا می‌کند و دیگر نمی‌تواند بدون مصرف این قرص‌ها شبها به خواب برود در کنار آن مشکلاتی هم در مغز و ذهن افراد سالمند به وجود می آید. پزشکان استفاده مداوم این نوع قرص ها را به افراد سالمند توصیه نمی کنند.

 باربیتورات ها این نوع قرص ها مثل یک مسکن خواب آور برای سالمند عمل میکند. البته این قرص به سیستم عصب مرکزی سالمند حمله کرده و در نهایت آرامشی را برای فرد سالمند ارمغان می آورد. از باربیتورات ها متخصصین بیهوشی در اتاق عمل استفاده می کنند. اگر مقدار این دارو در فرد سالمند زیاد مصرف شود، منجر به مرگ سالمند میشود.

علاوه بر این دو دارو داروهای جدید تری هم برای خواب در بازار موجود است که عوارض آن ها کمتر از دو مورد قبل است. مانند: لونستا، سوناتا، امبین،….

ناگفته نماند که استفاده طولانی مدت از هرداروی باعث ایجاد وابستگی و اعتیاد با آن دارو می شود. قرص های خواب آور بلسو مرا و روزرم اعتیاد آور نیستند و شاید بتوان این دو قرص را با خیال راحت تری به سالمندان داد.

عوارض قرص های خواب آور در سالمندان  چیست؟

 هر دارویی دارای عوارضی برای افراد است . قرصهای خواب آور از این قاعده مستثنا نیستند .با خوردن چند روز میتوان عوارض این قرص ها را به راحتی مشاهده کرد .سالمندانی که دارای مشکلات تنفسی و ریوی هستند هنگام مصرف قرص های خواب آور حتما باید با پزشک خود مشورت کنند زیرا برای این افراد خطرناک است و در نفس کشیدنشان  مشکلاتی را به وجود می آورد.

قرصهای خواب آوری چون: لونستا، سوناتا، امبین، روزرم، هالیسون دارای عوارضی شایعی هستند که آنها را برای شما عزیزان بیان می کنیم:

– خواب آلودگی ، کسلی و بی حسی در روز بعد ، دچار ضعف شدید شدن، کم شدن حافظه و احساس گیجی و منگی، به هم ریختن دستگاه گوارش( اسهال یبوست)، کاهش میل به غذا ،به هم ریختن سیستم ایمنی بدن، بروز بیماری هایی مثل( سردرد، معده درد، ترش کردن ، رفلاکس، سوزش  سردل )،به هم خوردن تعادل بدن و تلو تلو خوردن، دیدن خوابهای آشفته ،ندیدن اطراف خود به طور واضح.

خوب است که سالمندان عزیز از این عوارض آگاه باشند تا برای رفع بی خوابی خود به فکر درمان های دیگری غیر از داروهای بی خوابی باشند.

نکته:

بد نیست که سالمندان عزیز علاوه بر فکر کردن به قرص های شیمیایی برای رفع بی خوابی خود از دمنوش ها و داروهای گیاهی استفاده کنند که عوارض کمتری دارند.

(( در ادامه پیشنهاد میشود مقاله آموزشی علت کم و بی خوابی سالمندان را حتما مطالعه نمایید ))

آیا عوارض دیگری به جز عوارض های نامبرده برای قرص های خواب آور وجود دارد؟

 بله ، علاوه بر عوارض نامبرده عوارض دیگری هم وجود دارد که سلامت سالمندان را به خطر می اندازد. مانند پارا سومینا،که یک اختلال درهنگام  خواب به شمار می رود .

پاراسومینا ،یک اصطلاح برای رفتارهای غیرعادی در زمان خواب است. سالمندان مبتلا به این اختلال در هنگام خواب ممکن است راه بروند، صحبت کنند و یا رفتارهای غیرعادی دیگری از خود نشان دهند. اطرافیان آنها چنین تصور می‌کنند که سالمند بیدار و هوشیار هستند و در هوشیاری این کارها را انجام می‌دهند. 

در صورتیکه سالمند اینگونه رفتار را در خواب انجام میدهد.پاراسومینا  نتیجه خوردن قرص های خواب آوری است  که سالمندان از ان استفاده می کنند.  به سالمندان توصیه می‌شود که از خوردن قرص های خواب آور اجتناب کنند،تا از این گونه خطرات به دور بمانند.

ایجاد حساسیت و عوارض قرص های خواب آور در سالمندان

– یکی دیگر از عوارض قرصهای خواب آور برای سالمندان ایجاد حساسیت است. بدن بعضی از سالمندان به این نوع قرص ها واکنش نشان می دهد که  باید از خوردن آن پرهیز کند. عوارضی که از خوردن این قرص ها در سالمندان به وجود می‌آید عبارتند از: ورم کردن اعضای صورت مثل( چشم و لب و زبان و گلو ،صورت)

 -اختلال در دستگاه تنفس( تنگی نفس، درد در قفسه سینه)

 -حساسیت پوستی، قورت دادن غذا به سختی به خاطر ایجاد مشکل در گلو، مشکلات بینایی  که شامل تاری دید می‌شود، مشکلات قلبی ، اگر چنین عوارضی در سالمندان شما به وجود آمد سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

آیا سالمندان به قرص های خواب آور وابستگی پیدا می کنند؟

 بله ،وقتی سالمندان شروع به خوردن قرص های خواب آور برای مدت تعیین شده از طرف پزشک شان می کنند ،با پایان یافتن قرصهای خود اضطراب و نگرانی تمام وجودشان را میگیرد، که چگونه می‌خواهند بدون این قرص‌ها به خواب بروند، و این یعنی همان وابستگی به قرص های خطرناک خواب آور.  سالمندان ما باید بدانند که علاوه بر مصرف قرص خواب آور از روش های دیگری هم می توانند شب خود را به صبح برسانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

19 − 5 =

فهرست