تماس
021-66582923

به چه علت نوزاد سر خود را به جایی می کوبد ؟

پرستار کودک, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
به چه علت نوزاد سر خود را به جایی می کوبد

کوبیدن سر نوزاد به جایی یکی از موارد شایع در میان نوزادان می‌ باشد که از روی قصد این کار را انجام می‌ دهند درصد نوزادان پسر در انجام این حرکت نسبت به نوزادان دختر خیلی بیشتر می باشد و معمولاً بین ۱۸ تا ۲۴ ماهگی نوزاد اوج می گیرد و ممکن است ماه ها و حتی چند سال این روند بین آن ها ادامه داشته باشد. در این مبحث می خواهیم در مورد علت کوبیدن سر نوزاد به جایی برایتان توضیحاتی را ارائه بدهیم . موسسه پرستاری آتیه پرستاران سلامت شما را دعوت به مطالعه این مبحث می کند. با ما همراه باشید.

علت کوبیدن سر نوزاد به جایی :

1-احساس آرامش پیدا کردن :

بسیاری از نوزادان و کودکان عادت دارند سرشان را به چیزی بکوبند. محققان به این نتیجه رسیده اند که کوبیدن و حرکات با ریتم خاصی توسط نوزاد انجام می‌ شود و می‌ تواند به آن ها حس آرامشی را القا کند بخصوص در زمانی که نیمه شب ها از خواب بلند می شود با کوبیدن سر خود می‌ خواهد خود را آرام کند .

2- کم کردن و التیام بخش درد های خود :

بعضی از کودکان موقع دندان در آوردن یا بروز عفونت در گوش آن ها دچار درد می‌ شوند بخاطر این که بتوانند حواس خود را متوجه درد خود نکند و با حس کمتری در درد کشیدن پیدا کنند سر خود را به جایی می کوبند .

3- عدم توانایی لازم در بروز احساسات :

کودکان و نوزادان در بروز احساسات و هیجانات خود خیلی توانایی لازم را ندارد چون قادر به صحبت کردن به صورت کامل نیستند از این رو وقتی خیلی خوشحال یا عصبانی می شوند از طریق کوبیدن سر خود به جایی احساس خود را بروز می‌ دهند .

4- ابراز وجود و جلب توجه :

بعضی از کودکان و نوزادان برای اینکه به بقیه بفهمانند وجود دارند و نیاز به توجه دارد سر خود را به جایی می کوبند و والدین با دیدن این صحنه و آسیبی که ممکن است برای نوزاد به وجود بیاید توجه خود را به سمت کودک معطوف می‌ کنند و کودک زمانی که حس کند این حرکت نگرانی برای شما حاصل کرده است ممکن است آن را دوباره ادامه بدهد .

چگونگی پیشگیری از کوبیدن سر نوزاد :

اگر کودک شما برای جلب توجه این حرکت را انجام می‌ دهد در این هنگام توجهی به او نشان ندهید زیرا توجه شما به او وی را ترغیب می‌ کند که مجدد این حرکت را تکرار نمایید سعی کنید به کودک خود توجه را نشان دهید تا او این مسئله را درک کند هیچ گاه کودک خود را سرزنش نکنید و او را دعوا نکنید و دقت لازم را به رفتار ها و علت ناراحتی های او داشته باشید لازم است در هم چنین مواقعی خیلی نگران نشوید و نگویید که کودک با این حرکت ممکن است آسیب ببیند زیرا حرکات کوبنده کودک به حدی شدید نیست که برایش مشکل ایجاد کند و در صورتی که ضربه شدید باشد خودش احساس درد می‌ کند و دیگر این حرکت را انجام نمی‌ دهد .

( در ادامه توصیه می شود مقاله علت عقب کشیدن سر نوزاد هنگام شیر خوردن را مطالعه نمایید )

کوبیدن سر نوزاد به خاطر آرامش پیدا کردن :

اگر احساس می کنید علت کوبیدن سر نوزاد به خاطر آرامش پیدا کردن او می باشد لازم است اقدامات زیر را انجام بدهید :

  • سعی کنید به جای آرامش گرفتن کودک با کوبیدن سر خود به جایی یک چیز دیگری را جایگزین آن قرار دهید به طور مثال رقصیدن یا ضربه زدن به همراه آهنگ می‌ تواند به او آرامش بدهد .
  • برای آرامش پیدا کردن کودکان و دور کردن او از عادت سر کوباندن سعی کنید ساعت‌ های خواب نوزاد خود را تنظیم نمایید زیرا همان طور که گفته شد امکان دارد یک نوزاد به خاطر خستگی و نیاز به خواب داشتن این حرکت را انجام بدهد به همین دلیل شما می توانید با یک ماساژ خوب ، خواندن یک قصه ، ساعت خواب منظم و پخش یک آهنگ ملایم به کودک خود آرامش بدهید .

( در ادامه توصیه می شود مقاله علت در رفتگی لگن نوزاد همراه با تشخیص و درمان آن را مطالعه نمایید )

چه موقع کوبیدن سر نوزاد خطرناک می شود و نیاز به پزشک پیدا می‌ کند ؟

اگر در رفتار های نوزاد با کودک یا نوزاد خود مسئله نگران کننده برخورد کردید یعنی کوبیدن سر نوزاد در طول شبانه روز در دفعات زیادی انجام شود و اگر درد برای کودکان داشته باشد. باید حتماً به پزشک مراجعه نمایید زیرا این مسئله می‌ تواند ارتباطی با اختلالات رشدی کودک داشته باشد .
از دیگر مواردی که باید حتما کودک خود را نزد پزشک ببرید مشاهده زخمی شدن سر کودک می باشد و این که کودک به خاطر ضربه‌ ای که به سرش وارد شده نمی تواند به خوبی بخوابد .

سر کوبیدن نوزاد چه علائم و نشانه هایی دارد ؟

  • یکی از علائم آن این است که کودک مکرر سر خود را به مبل می کوبد.
  • کودک سرش را از پشت به دیوار می کوبد.
  • کودک به حالت چهار دست و پا قرار می گیرد و خود را به سمت جلو و عقب حرکت می دهد و زمانی که سمت جلو حرکت می کند قسمت قدامی سر را به چیزی می زند.
  • کودک ممکن است طاق باز خوابیده باشد و سرش را به طرفین بچرخاند که این حرکت می‌ تواند کچلی و ریزش مو برای کودک ایجاد کند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

1 × یک =

فهرست