تماس
021-66582923

انجام یوگا در بارداری چه کمکی به مادران باردار می کند؟؟؟

پرستار بیمار, پرستار کودک, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
یوگا در بارداری در خانه

یوگا در بارداری می تواند برای مادران بسیار مفید باشد البته اگر به صورت اصولی باشد. اگر یک مادر در دوران بارداری از ورزش یوگا استفاده کند با استفاده از آن  هم سلامتی خودش و هم سلامتی جنین را تضمین کرده است. مادران باردار برای این که بتوانند یک زایمان راحت داشته باشند می‌ توانند روزانه  در حرکات یوگا فعالیت داشته باشند. اما توجه داشته باشند که این حرکات مانند سایر ورزش ها اگر نادرست و غیر اصولی انجام شود می تواند خطراتی  را به بار بیاورد.

از این رو لازم است یک مادر باردار اصول کامل این حرکات را بداند و باید و نباید های آن را در نظر داشته باشد. در این صورت می تواند با آرامش خاطر و لذت کافی را از ورزش خود فیض ببرد. ما در این مقاله که توسط کارشناسان بخش سلامت موسسه پرستاری در منزل آتیه پرستاران سلامت تهیه شده قصد داریم در مورد ورزش یوگا برای بارداران در خانه توضیحاتی را ارائه بدهیم و فواید آن را برایتان ذکر کنیم .

چرا باید در بارداری حرکات یوگا انجام داد ؟

لازم است بدانید یوگا در بارداری در خانه می‌ تواند یک آرامش را برای آن ها ایجاد کند و فرد باردار را از نظر جسمانی قوی کند تا بتواند یک زایمان راحت تری در پیش داشته باشند این ورزش  علاوه بر تأثیرات جسمانی روی ذهن مادر باردار و همچنین جنین و بسیار تاثیرگذار است و باعث صبوری آن دو خواهد شد .

حرکات یوگا برای بارداران در خانه چه کمکی به آن ها می کند ؟

یوگا در بارداری کمک می کند تا مادر باردار بتواند اضافه وزن خود را تحت کنترل داشته باشد و درد هایی که در این دوران  بر آن ها متحمل می‌ شود مانند کمر درد و درد لگن کاهش می‌ دهد و می‌ تواند استرس‌ ها و اضطراب‌ هاییی را که یک مادر در دوران بارداری ناشی از حاملگی برایش ایجاد می‌ شود را کاهش بدهد .

( در ادامه توصیه می شود مقاله آیا زایمان طبیعی بهتر است یا سزارین ؟ را حتما مطالعه نمایید )

نکات مهم در حرکات یوگا برای بارداران در خانه :

  • یوگا برای بارداران در خانه روی همه اعضای بدن تاثیر می گذارد و باعث احساس کشش و انعطاف در ماهیچه های  فرد می شود آن ها را قوی می سازد و میزان جریان گردش خون را بالا می برد .
  • حرکات یوگا در بارداری باعث می‌ شود فرد تمرکز روی موارد مثبت پیدا کند و  تفکرات منفی  را از خود دور نگه دارد
  • اکسیژن  رسانی در انجام این حرکات به صورت درست و اصولی وارد بدن می گردد
  • حرکات یوگا کل بدن را ریلکس می کند و باعث نشاط و  پر انرژی شدن فرد باردار می گردد .

( در ادامه توصیه می شود مقاله چگونه زایمان طبیعی راحتی داشته باشیم ؟ را حتما مادران باردار مطالعه کنند)

شروع حرکات یوگا برای بارداران و توصیه های آن :

برای شروع این حرکات اولین  چیزی که لازم است این است که یک فضای مناسب مانند یک اتاق که  هوای خوبی داشته باشند را برای خود انتخاب کنید و قبل از شروع  آن یک روند مشخص به صورت روزانه برای انجام آن در نظر بگیرید مثلا صبح ها  و یا  عصر ها آ را انتخاب کنید بهتر است موقعی که این حرکات را انجام می‌ دهید معده شما پر نباشد سپس لباس نخی و گشاد بپوشید که بتوانید توی آن حرکات  را راحت  انجام بدهید و تنفس تان راحت تر باشد. شما می توانید یک ملحفه نرم را زیر خود بیندازید و روی آن قرار بگیرید و توجه داشته باشید که برای جبران  کم آبی بدن ناشی از این حرکات آب را در کنار خود به همراه داشته باشید .

نکته  :

شما بیشتر از هر کس دیگری بدن خودتان را بهتر بشناسید اگر در حین حرکات یوگا در خانه احساس   می کند به  شما فشار ایجاد می کند و یا  دچار تنگی نفس می شوید بهتر است یا استراحت کنید و  به واکنش‌ های بد خود جواب بدهید و حتما حتما توصیه می شود از فرد دیگر و یا پرستار مراقب در منزل در کنار خود در هنگام انجام این ورزش کمک بگیرید.

حرکت گربه گاو در یوگا برای بارداران در خانه :

یکی از حرکت‌ های مهم در دوران بارداری حرکت گربه گاو می باشد این حرکت می‌ تواند درد های قسمت لگن و کمر فرد باردار را آرام کند این حرکات در تمامی ماه های دوران بارداری می‌ تواند انجام شود و برای شخص بسیار مفید واقع می‌ شود و می‌ تواند ستون فقرات را منعطف کند و عضلات شکم را تقویت نماید انجام این حرکت به صورت زیر می باشد :

فرد باردار باید روی یک سطح هموار یا روی یک تشکچه بنشیند و بعد به حالت چهار دست و پا قرار بگیرد یک دست و زانوی خود را از سطح  بلند کند و به اندازه شانه آن را باز کند و حالت زانو ها باید به موازات باسن قرار بگیرد و نوک انگشتان روی زمین باشد و سعی کند گردن را به سمت جلو باسن را به   عقب بشانید و شانه‌ هایتان را به پشت ببرید در بالا نگه دارید و نفس خود را حبس کنید سپس چانه خود را به سینه خود بچسبانید و پشت خود را به حالت قوز کرده نگهداری و شکم خود را به سمت داخل هدایت کنید در  انجام این حرکات سعی کنید گردن در مرحله آخر حرکت کند .

حرکت پل در یوگا :

یکی دیگر از حرکات مفید یوگا در بارداری در خانه حرکت پل می باشد که در انجام آن مادر باید طاق باز بخوابد زانو ها را خم کند و مچ پا را به سمت ران بیاورد و قسمت شانه و آرنج در کنارتان روی زمین قرار بگیرد سپس باسن را از زمین بلند کند و سپس پایین بیاورد این حرکت را سه بار انجام دهید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

9 − 7 =

فهرست