تماس
021-66582923
دندان شیری کودکان

دندان شیری کودکان ، چرا باید از دندان‌ های شیری مراقبت کنیم ؟

دندان شیری کودکان مبحثی است که با کمک کارشناسان موسسه پرستاری در منزل آتیه پرستاران سلامت قصد داریم امروز راجعب این موضوع برای شما عزیزان نکات مهمی شرح دهیم . همان طور که می دانید بهداشت دهان و دندان برای کودکان بسیار مهم و ضروری می‌ باشد و رسیدگی به آن‌ها برای سلامت دهان از مهم ترین عوامل توجه به کودکان می باشد.

عادت داد آن ها به مسواک زدن و استفاده از نخ دندان می‌ تواند از پوسیدگی دندان در آن‌ها پیشگیری نماید و در برخی از کودکان با وجود این که از مسواک و نخ دندان هم استفاده می‌ کنند باز هم پوسیدگی در دندان آن ها مشاهده می‌ شود و این مربوط به این می‌ شود که والدین نسبت به دندان شیری کودکان بی‌ توجه هستند.

سالم بودن دندان ششیری کودکان بسیار می تواند در آینده برای داشتن یک دندان سالم مهم باشد. برای داشتن دندان های سالم باید از همان بدو تولد نوزاد یک سری از اصول را رعایت کنید به طور مثال تمیز کردن و پاک سازی دندان ها ،ماساژ دادن لثه ها قبل از این که دندان ها رشد کند می‌ تواند یک روش مناسب برای رشد بهتر دندان‌ ها باشد که والدین می‌ توانند از طریق پیچیدن یک گاز استریل روی انگشت خود لثه کودک خود را به آرامی ماساژ بدهند.

ایجاد پوسیدگی روی دندان‌ شیری کودکان :

این که چرا باید از دندان شیری کودکان مراقب شود یکی از دلایل اصلی آن این است که دندان شیری در سنین سه سالگی دارای فاصله های نزدیک به هم می شوند یا به عبارتی فاصله‌ های آن بسته می‌ شوند و دیگر با مسواک کاملا پاک سازی نمی شود از این رو دچار پوسیدگی می گردد.

به همین خاطر برای مراقبت و نگهداری از دندان ها و جلوگیری از پوسیدگی دندان های شیری باید والدین و کسی که وظیفه مراقبت از کودک را برعهده دارد، با استفاده از نخ فضاهای بین دندان کودک خود را تمیز کند. اگر پوسیدگی بین دندان‌ های کودک باشد در فاصله خیلی کمی این پوسیدگی به عصب کودک می‌ رسد و باید برای درمان آن باید به متخصص دندان پزشک مراجعه شود.

نظارت و کنترل والدین روی دندان شیری کودکان و نکات مسواک زدن آن :

برای این که بتوانید از دندان شیری کودکان خود مراقبت کنید موقع مسواک زدن کودک خود را به حال خود رها نکنید و برای مسواک زدن آن ها مداخله کنید بعد از این که کودک خودش مسواک زد برای اطمینان بیشتر یک بار دیگر خود شما دندان های او را مسواک بزنید .

علت پوسیدگی دندان شیری کودکان عبارتند از :

دندان شیری کودکان می تواند بر اثر عوامل گوناگونی خراب شود که برای جلوگیری از خرابی آن مراقبت از این دندانها بسیار مهم و حائز اهمیت می باشد . در زیر به تعدادی از عوامل پوسیدگی و خرابی دندان شیری اشاره ای شده است که شامل :

۱) نا سالم بودن دهان و دندان والدین :

یک نوع میکروب در دهان کودک به نام استرپتوکوک موتانس به وجود می‌ آید که معمولاً از طریق دهان والدین به آن ها منتقل می شود اگر این میکروب خیلی کم در دهان والدین وجود داشته باشد می‌ تواند در پیشگیری از ابتلای پوسیدگی دندان کودک نقش مهمی ایفا کند لازم به ذکر است برای جلوگیری از انتقال تایم میکروب از قاشقی که درون دهان خود می‌ گذارید به کودک غذا ندهید.

۲) مواد غذایی مصرفی کودک :

یکی از عوامل مهم که می‌ تواند باعث پوسیدگی دندان کودکان باشد مواد غذایی است که کودک مصرف می کند . یک سری از مواد غذایی مانند شیرینی جات ، انواع شکلات ، نوشابه‌ های گاز دار ، خوردن انواع پفک و شیر های کاکائویی و طعم دار می تواند باعث پوسیدگی دندان کودک شود از این رو باید خوردن آن ها را برای کودک محدود کنید.

( در ادامه توصیه می شود مقاله راه های تشویق کودکان به مسواک زدن را مطالعه نمایید )

دندان شیری کودکان ، چرا باید از دندان‌ های شیری مراقبت کنیم ؟

۳) پوسیدگی ایجاد شده بر اثر شیردهی به کودک :

در بسیاری از کودکان و نوزادان پوسیدگی برای آن ها از زمانی که شیر می خورند به وجود می‌ آید که این مسئله می‌ تواند در آینده برای آن ها اختلالاتی ایجاد کند اگر کودک شما در طول شب زیاد شیر می خورد مواد حاصل از آن روی لثه و دندان های تازه رشد کرده نفوذ می‌‌ کند و جمع می‌ شوند که پوسیدگی را به وجود می آورد از این رو جهت جلوگیری از آن لازم است بعد از هوا خوردن شیر با یک گاز مرطوب لثه و دندان کودک خود را پاک نمایید .

۴) چکاب کودک به صورت منظم توسط دندان پزشک :

اگر پوسیدگی در مراحل اولیه شکل‌ گیری باشد به مراتب والدین قادر به تشخیص آن نخواهند بود از این رو توصیه می‌ شود به صورت منظم کودک خود را نزد دندان پزشک ببرید تا به صورت دوره‌ ای دندان‌ های او چک شود و در صورت بروز هرمشکلی سریعا برای آن اقدام شود تا به مرحله حاد تر نرسد.

به چه علت باید از دندان شیری کودکان مراقبت شود ؟

زمانی که یک کودک دچار پوسیدگی دندان می‌ شود به مراتب نمی‌ تواند یک تغذیه خوب داشته باشد زیرا پوسیدگی حاصل از دندان او مشکلاتی را در موقع غذا خوردن برای کودک ایجاد می‌ کند که باعث نخوردن مواد غذایی در کودک می‌ شود.

به طور مثال پوسیدگی باعث می‌ شود یک کودک زمانی که مواد قندی می‌ خورد دچار دندان درد شود و یا این که وقتی گوشت می‌ خورد تکه های آن داخل دندان او گیر کند و برای او ایجاد درد کند. از این رو از خوردن مواد غذایی به دلیل این که برای او ایجاد درد می‌ کند امتناع می نماید و دچار بد خلقی و بی حوصلگی می شود.همچنین این موارد یک خواب راحت را از کودک دریغ می‌ کند که همگی این ها روی رشد کودک مشکلاتی ایجاد می‌ کند.

از این رو توجه به دندان شیری کودکان بسیار مهم است و باید از آن ها مراقبت شود. برخلاف تصور والدین که می‌ گویند آن ها موقتی هستند و به زودی می‌ افتند و توجهی به مراقبت از آن ها نمی کنند لازم به ذکر است بدانید اگر این دندان‌ ها سریع خراب شود باید زودتر از سن ۱۲ سالگی کشیده شود از این رو دندان ها سر جای اصلی خود در نمی آید و می تواند به صورت کج رشد کنند پس نتیجه می‌ گیریم از دندان‌ های شیری باید مراقبت شود تا این مشکلات به وجود نیاید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

نوزده − پنج =

فهرست