تماس
021-66582923

علت و راه های درمان معده درد در سالمندان

پرستار بیمار, پرستار سالمند, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
علت و راه های درمان معده درد در سالمندان

افزایش سن باعث می‌شود مشکلات گوارشی از جمله معده درد در سالمندان بروز کند و این مسئله یکی از مشکلات رایج در این سن می باشد که به علت های مختلفی رخ می دهد در این مقاله که توسط کارشناسان موسسه پرستار – مراقبتی آتیه پرستاران سلامت تهیه و تنظیم شده به علت های مهم معده درد در سالمندان و راه های درمان آن می پردازیم .

علت معده درد در سالمندان :

1) ایجاد زخم معده در سالمندان :

یکی از مشکلات گوارشی که بسیار دردناک می باشد عارضه زخم معده می‌باشد که بنابر عللی مانند عفونت باکتریایی ،، مصرف یک سری از داروها ، استفاده از مایعات گازدار و استعمال دخانیات به وجود می آید .

2) سنگ صفرا در سالمندان

دومین علت معده در سالمندان وجود سنگ صفرا می باشد ایجاد شدن سنگ صفرا که بر اثر غذاهای چرب ، اضافه وزن و دیابت به وجود می آید می تواند باعث معده درد در سالمندان گردد .

3) عارضه رفلاکس معده :

زمانی که معده سالمندان با سوزش و درد همراه باشد به احتمال زیاد فرد دچار رفلاکس معده شده است که باعث ایجاد معده درد می کند .

4) هضم نشدن گلوتن :

هضم نشدن گلوتن که به بیماری سلیاک معروف شده است می‌تواند به دستگاه گوارشی روده خدشه وارد کند و باعث ایجاد گاز و نفخ و یبوست شود و به خاطر عدم تحمل گلوتن درد بر معده عارض می شود .

5) هضم نشدن لاکتوز :

زمانی که شخص سالمند معده او نتواند لاکتوز موجود در مواد غذایی را تحمل کند این عارضه باعث ایجاد گاز و نفخ معده و آروغ زدن می شود و عضلات شکم دچار انقباض می گردد و معده درد رخ می دهد .

6) عدم هضم مواد غذایی به صورت ناصحیح و دشوار .:

معده سالمندان در بعضی از افراد به گونه ای است که نمی تواند مواد غذایی را راحت هضم کند و فرد را دچار سوءهاضمه می کند این اختلال گوارش باعث ایجاد معده درد در سالمندان می گردد .

(( در ادامه توصیه می شود مقاله راه ها و روشهای درمان معده درد در بارداری را مطالعه نمایید ))

راه های درمانی معده درد در سالمندان :

اگر افراد سالمند بتوانند در روش زندگی خود یکسری تحولات را به وجود بیاورند می‌توانند تا حد زیادی در درمان دردهای خود نقش مهمی ایفا کنند. پرستار و نگهدار سالمند در منزل نیز با رعایت این نکات می تواند به درمان معده درد سالمندان در منزل کمک کند.

  • اولین راه درمانی استفاده از یک برنامه غذایی سالم و طبیعی می‌باشد سالمندان باید وعده های غذایی که مصرف می کنند با حجم کم باشد اما در تعداد دفعات بیشتر مصرف شود که بتوانند از معده‌درد پیشگیری نمایند .
  • دومین راه درمان و پیشگیری از معده درد این است که افراد سالمند به سلامت دندان های خود اهمیت بدهند زیرا زمانی که دندان آن ها خراب باشد آن ها نمی توانند غذا خود را به صورت کامل بجوند و این خود باعث معده درد در آنها می‌شود .
  • سومین راه پیشگیری از معده درد عدم مصرف نوشیدنی های الکلی و عدم استعمال دخانیات می باشد لازم به ذکر است بدانید افراد سالمند باید برای درمان معده درد خود از مصرف غذاهای سرخ شدنی ، ترشیجات ، نوشیدنی‌های گازدار و فست‌فودها اجتناب نمایند .
  • چهارمین راه برای درمان معده درد در سالمندان حرکات ورزشی است که باید به صورت روزانه انجام شود پیاده روی می تواند در درمان معده درد بسیار حائز اهمیت باشد .

استرس و بروز معده درد در سالمندان :

اضطراب داشتن و ایجاد استرس در افراد سالمند تاثیر مثبت روی معده درد و سیستم گوارشی آن ها دارد . این افراد می توانند با حرکات یوگا و پیلاتس استرس را از وجود خود دور کنند .

(( در ادامه توصیه می شود مقاله

مداوای معده درد با روش های گیاهی و سنتی در منزل :

  • نعنا ع : گیاه نعناع به دلیل خاصیت ضد گرفتگی و اسپاسم روی سیستم گوارشی بدن بسیار موثر است و پیشنهاد می‌شود برای درمان معده درد در سالمندان مورد استفاده قرار بگیرد .
  • استفاده از زیره : خاصیت این داروی گیاهی به دلیل این که ضد نفخ میباشد باعث تقویت معده می گردد و دارای آنتی اکسیدان زیاد است که برای معده درد بسیار موثر واقع شده است .
  • دانه هل : دانه هل که بسیار خوشبو می باشد طبیعت گرمی دارد اگر بعد از خوردن غذا آن را بجوید می‌تواند هم بوی بد دهان را از بین ببرد و هم به هضم غذا در معده شما کمک شایانی بکند .
  • مصرف دارچین : چوب دارچین که جزء ادویه‌جات محسوب می‌شود طبیعت گرمی دارد که اگر مقداری از آن را یک روز در آب بجوشانید و بعد میل کنید می تواند باعث آرام شدن معده و رفع حالت تهوع گردد .
  • خوردن عسل: خوردن عسل اگر به همراه مواد دیگری به مصرف برسد جزء مطلوب ترین درمان ها برای معده درد در سالمندان محسوب می‌شود به طور مثال می‌توانید مقداری آرد و عسل و زعفران را ترکیب کنید و حلوا درست کنید .
  • نوشیدن گلاب : نوشیدن گلاب می تواند فرد سالمند را از حالت تهوع برهاند و شکم و معده درد او را کاهش دهد .
  • مصرف شیرین بیان : سالمندانی که دچار رفلاکس معده هستند توصیه می‌شود یک ربع قبل از غذا خوردن مقداری شیرین‌بیان را با آب بخورد این دارو می تواند اسید معده را کم کند و باعث تقویت معده سالمند گردد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

سه × سه =

فهرست