تماس
021-66582923
آب سیاه چشم

آب سیاه چشم چیست ؟ علت و درمان آن در منزل

آب سیاه چشم یک نوع بیماری چشم محسوب می‌ شود که طی بروز آن به عصب های بینایی چشم صدمه و آسیب وارد می‌ شود و می‌ تواند منجر به نا بینایی فرد گردد که اصطلاحاً به آن گلوکوم گفته می‌ شود. در این مبحث آتیه پرستاران سلامت می خواهیم اطلاعات این موضوع را که چرا چشم آب سیاه می آورد را به شما عزیزان ارائه بدهیم لازم است بدانید این بیماری درمان قطعی نخواهد داشت اما با تشخیص به هنگام آن می‌ توانید از پیشرفت آن جلوگیری نمایید تا بتوانید دید بهتری در چشم‌ های خود داشته باشید.

چگونگی درمان آب سیاه چشم :

از رایج‌ ترین درمان هایی که برای آب سیاه چشم مورد استفاده قرار می گیرد استفاده از دارو درمانی می باشد که پزشکی طی آن یک سری از قطره های چشم و قرص‌ ها را برای فرد مبتلا تجویز می‌ کند که مصرف آن ها می‌ تواند فشار داخل چشم را به حداقل برساند و مایعاتی که درون چشم ایجاد می‌ شود را کاهش و یا تخلیه نماید و در مواردی هم که پزشک دارو درمانی را برای شخصی تجویز نکند اقدام به جراحی می نماید.

فرق بین آب‌ سیاه و آب مروارید در چه می باشد ؟

عارضه آب سیاه چشم به سادگی قابل تشخیص نیست اما از علائم و نشانه های آب مروارید می‌ توانیم به حساسیت چشم‌ ها در صورت وجود نور، بزرگ شدن چشم اشاره کنیم که بروز هر یک از آن ها نیاز به معاینه توسط پزشک به صورت دوره ای دارد.

علت به وجود آمدن آب سیاه در چشم :

بروز عارضه آب سیاه چشم در هنگام شروع نشانه ی خاصی را ایجاد نمی‌ کند اما به مرور زمان می‌ تواند روی دید تاثیر منفی بگذارد. این که چرا چشم آب سیاه می آورد بنابر علتی است که طی آن یک مایع زلال درون چشم به وجود می‌ آید و سپس خارج می شود. حال اگر این مایع نتواند از چشم بیرون رود انباشته می‌‌ شود و باعث ایجاد فشار روی چشم مبتلا می گردد که به عصب چشم و سلول های آن آسیب وارد می‌‌ کند و عصب آن را از بین می‌ برد و باعث شکل‌ گیری این مشکل می شود.

در ادامه توصیه می شود مقاله ی درمان خانگی چشم درد و مراقبت از چشمان خود را مطالعه نمایید.

راه کار های خانگی آب سیاه چشم :

اگر چشم شما آب سیاه آورده باشد شما می توانید در منزل یک سری از راه کار های پرستاری و مراقبت در منزل را که ما در اینجا ارائه می‌ دهیم را انجام دهید تا بتوانید تا حدودی آن را درمان نمایید. یکی از این درمان های خانگی این است که تا می توانید از سبزیجاتی که برگ های سبز دارند و یا مواد غذایی که زرد و نارنجی هستند را مصرف کنید تا بتوانید از طریق آن ها اکثر ویتامین ها را به بدن خود برسانید.

یکی دیگر از درمان های خانگی موثر در درمان آب سیاه این است که حجامت انجام دهید. انجام حجامت می‌ تواند هم در قسمت خلفی گوش و هم در قسمت گیجگاهی انجام شود که این مورد تاثیر مثبتی را در درمان این عارضه دارد.

آیا روش عمل جراحی برای افراد مبتلا به گلوکوم با عوارضی همراه است ؟

همان طور که در قسمت‌ های بالا متذکر شدیم آب سیاه چشم (Glaucoma) از انباشتگی مایع درون چشم ایجاد می‌ شود که راه خروجی ندارد. عمل جراحی صرفا به جهت ایجاد راه خروجی برای تخلیه مایع درون چشم انجام می شود که معمولاً در این جراحی ها تا درصد بالایی موثر واقع می‌‌ شوند.

اما احتمال این که یک سری از عوارض بعد از عمل جراحی برای شخص به وجود بیاید هست. این عوارض شامل عفونت‌ های چشمی ، ملتهب شدن شبکیه چشم و غیره می باشد که معمولاً با دارو بر طرف خواهد شد.

در ادامه توصیه می شود مقاله ی علت و درمان زائده زرد رنگ داخل چشم را مطالعه نمایید.

آب سیاه چشم چیست ؟ علت و درمان آن در منزل

انواع قطره های مصرفی برای درمان آب سیاه چشم :

قطره های چشمی که یک پزشک در وهله اول درمان برای افراد تجویز می‌ کند ماهیچه‌ های داخل چشم را شل می کند. این عامل باعث می‌ شود که جریان مایع درون چشم بهتر صورت بگیرد و فشار ایجاد شده درون چشم را کاهش می دهد که یکی از این قطره‌ ها پروستاگلاندین ها می باشد که فرد در روز باید یک بار از آن ها استفاده نماید و معمولاً جزو اولین دارو های مصرفی برای بیمار محسوب می‌ شود.

قطره بتا بلاکرها نیز از قطره های چشمی و موثر بر درمان آب سیاه محسوب می‌ شود که مایع درون چشم را کاهش می‌ دهد و معمولاً به همراه قطره پروستا گلاندین ها استفاده می شود و عوارضی مانند کم کردن ضربان قلب را ایجاد می‌ کند و می‌ تواند روی افسردگی و بیماری های ریوی تاثیر گذار باشد. از این رو قبل از مصرف، وضعیت بدنی و جسمانی خود را مورد بررسی قرار دهید. تعداد قطره هایی که برای این مورد استفاده می شود بسیار زیاد هستند که ما فقط در این جا به دو نمونه مهم آن اشاره کردیم.

مراقبت های بعد از عمل جراحی آب سیاه چشم :

  • ویزیت در چند نوبت بعد از انجام عمل جراحی
  • استفاده از مسکن مانند مسکن استامینوفن در صورت بروز درد
  • اقدام جهت برداشتن بخیه توسط پزشک
  • اجتناب از خوابیدن به سمت چشمی که عمل شده است
  • استراحت لازم داشتن
  • اجتناب از فعالیت‌ های سنگین یا انجام گل کاری
  • استفاده از محافظ پلاستیکی روی چشم که مانع ضربه و آسیب به چشم می شود
  • استفاده از عینک آفتابی
  • عدم استفاده از مواد آرایشی .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

نوزده + 19 =

فهرست